printlogo


کد خبر: 211887تاریخ: 1398/5/3 00:00
اخبار

هشدار نظامی پکن به تایوان
چین: آمریکا دستان سیاه خود را  از هنگ‌کنگ بیرون  بکشد
وزارت دفاع چین دیروز در بیانیه‌ای مجددا به آمریکا درباره فروش تسلیحات به تایوان هشدار داد که با چنین رفتاری راهبرد جهانی خود را به خطر می‌اندازد. وزارت خارجه دولت ترامپ اخیرا با هدف تحت فشار قرار دادن چین فروش 2/2 میلیارد دلار تسلیحات به تایوان را به تصویب رسانده که مقامات پکن آن را اقدامی علیه سیاست چین واحد ارزیابی کرده‌اند. در بیانیه اخیر وزارت دفاع چین  نیز تاکید شده موضوع تایوان در حال حاد شدن است و نیروهای جدایی‌طلب این جزیره جنوبی سرزمین اصلی، تهدیدی جدی برای صلح و ثبات تنگه فرمز (نام سنتی تایوان) ایجاد کرده‌اند. در این بیانیه همچنین به شکل کم‌سابقه‌ای از لحنی نظامی در واکنش به تحرکات مزبور استفاده شده و آمده است: «پکن لزوما هیچ قولی برای عدم استفاده از زور در تنگه تایون نمی‌دهد». این هشدار نظامی چینی‌ها به تایوان و متحد نظامی اصلی‌اش آمریکا، متعاقب رزمایش‌های هوایی و دریایی بزرگی بود که این کشور در مرزهای سواحل جنوب شرقی خود نزدیک تایوان برگزار کرد. رئیس اجرایی تایوان اخیرا در جریان سفر به منطقه کارائیب گریزی هم به نیویورک زد که این اقدام خشم پکن را به همراه داشت، چرا که آمریکا به حق روابط دیپلماتیک رسمی با این جزیره را که رسما پیوست جمهوری خلق چین محسوب می‌شود، ندارد. «تسای اینگ وی» همچنین در نیویورک خواستار ارتباط نزدیک‌تر با ایالات متحده شد و از توجه دولت ترامپ به تامین امنیت تنگه تایوان قدردانی کرد. جدا از تایوان، چین، هنگ‌کنگ را نیز دیگر محل مداخله‌های آمریکایی می‌داند. «هوآ چونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه در این باره گفت: «ما به آمریکا توصیه می‌کنیم دستان سیاه خود را (از هنگ‌کنگ) کنار بکشد. آمریکا باید یک موضوع را متوجه شود، اینکه هنگ‌کنگ در واقع هنگ‌کنگ چین است و ما اجازه هیچ مداخله خارجی را نخواهیم داد». این واکنشی بود به تظاهرات صدها هزار نفری مخالفان دولت هنگ‌کنگ در مقابل ساختمان اصلی دولت و پرتاب سنگ و تخم‌مرغ به آن.


اعتراض طیف‌های حشدالشعبی به تبرئه نظامی متهم به جاسوسی برای سیا
تصمیم مشکوک دستگاه قضایی عراق
2 طیف از مهم‌ترین گروه‌های بسیج مردمی عراق به تبرئه درجه‌دار خائن این کشور از جرم جاسوسی برای بیگانگان واکنش نشان دادند. به گزارش اخبار العراق، شیخ على الاسدی، رئیس شورای سیاسی مقاومت اسلامی النجبا، تصمیم دادگاه به تبرئه «محمود الفلاحی» فرمانده عملیات الانبار از جاسوسی ضد نیروهای امنیتی و حشد‌الشعبی به نفع سازمان سیا را به مثابه نادیده گرفتن خون عراقی‌ها دانست.  از سوی دیگر «ابوعلى العسکری» از مسؤولان گردان‌های حزب‌الله عراق گفت: «فشارهای گسترده آمریکا به کمیته حقیقت‌یاب درباره محمود الفلاحی نتیجه داد. تبرئه الفلاحی پس از فشارها و معاملات مشکوک با سفارت آمریکا و نیروهای آن در منطقه رخ داده است». او این اتفاق را ضربه‌ای به دستگاه قضایی کشورش و نادیده گرفتن خون شهدا خواند و اعلام کرد این موضوع نادیده گرفته نخواهد شد.

انفجار تروریستی  در بلوچستان پاکستان
بر اثر یک انفجار تروریستی در مرکز ایالت بلوچستان پاکستان 2 نفر کشته و بیش از 16 نفر زخمی شدند. طبق اعلام پلیس، این انفجار در محل پرداخت عوارضی شرقی در شهر کویته رخ داد و تروریست‌ها بمب را در یک دستگاه موتوسیکلت جاسازی کرده بودند. به گفته عبدالرزاق چیمه، رئیس پلیس شهر کویته، این انفجار ساعت ۱۹ روز سه‌شنبه به وقت محلی به‌وقوع پیوست و مجروحان حادثه توسط نیرو‌های امدادگر به بیمارستان مرکزی شهر انتقال داده شدند اما وضعیت ۲ تن از زخمی‌های این حادثه وخیم است. این دومین حمله خونین تروریستی  طی ۳ روز گذشته در پاکستان است. هنوز هیچ گروهی مسؤولیت انفجار روز سه‌شنبه را به عهده نگرفته اما به نظر می‌رسد همانند دیگر حملات تروریستی اخیر در استان‌‌های بلوچستان ایران و پاکستان، پای جدایی‌‌‌‌‌‌طلبان مورد حمایت سعودی، امارات، آمریکا و انگلیس در میان باشد. بهار امسال متعاقب حمله تروریستی در جاده
«مکران- گوادر» در ایالت بلوچستان در شرق پاکستان،  گروه «براس» که ائتلافی از 3 گروه تروریستی به نام‌های «ارتش آزادی‌طلب بلوچ»، «جبهه آزادی بلوچستان» و «نیروهای محافظ بلوچ» بود، اعلام موجودیت کرد که مورد حمایت کشورهای یادشده قرار گرفت.

 


Page Generated in 0/0065 sec