printlogo


کد خبر: 211905تاریخ: 1398/5/5 00:00
استقبال سرد تهرانی ها از پنجمین دوره انتخابات شورایاری محلات پایتخت
برگزاری انتخابات غیرقانونی!

گروه اجتماعی: پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ محلات تهران دیروز در حالی برگزار شد که سازمان بازرسی کشور آن را غیرقانونی اعلام کرده بود. به گزارش «وطن‌امروز»، انتخابات شورایاری‌ها در 352 حوزه انتخابیه در 1700 شعبه و با 7000 صندوق رای تمام الکترونیک برگزار شد. انتخابات شورایاری‌ها روز گذشته با استقبال سرد تهرانی‌ها مواجه شد تا جایی که برخی رسانه‌ها گزارش دادند صف‌های نانوایی شلوغ‌تر از صف انتخابات شورایاری بوده است! حتی فارس گزارش داد در شعبه‌ای که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر رای داد، هیچ شهروندی حضور نداشت و فقط یکی از اعضای برگزارکننده انتخابات یک رای در صندوق انداخته بود! همچنین به گفته هاشمی برخی کاندیداها از اینکه کد انتخاباتی‌شان در برخی شعب وارد سیستم نمی‌شد گلایه داشتند. نکته جالب دیگر این بود که رئیس شورای شهر و شهردار تهران اعلام کردند برای نخستین بار است که در این انتخابات شرکت می‌کنند. رئیس شورای شهر درباره انتخابات شورایاری‌ها گفت:  شهرداری با کمک وزارت کشور کار ارزنده‌ای را انجام داده و برای نخستین‌بار در تهران انتخابات به صورت مکانیزه برگزار شد. ما در شرایط سیاسی و بین‌المللی خاصی قرار داریم و دولت‌های متخاصم در حال تحریم ایران هستند و این انتخابات در شرایط کنونی نشان دهنده ثبات در کشور است. هاشمی با اشاره به اینکه 12 هزار و 313 نفر در این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، به شوخی گفت: این 313 نفر بسیار مبارک و مهم‌اند.
هاشمی افزود: البته برخی‌ با بنده تماس گرفته و گفته‌اند کد انتخاباتی‌شان فعال نیست. باید ببینیم مشکل از کجاست و هر چه سریع‌تر مرتفع شود. وی افزود: بنده برای نخستین‌بار است که در این انتخابات شرکت می‌کنم و در انتخابات قبلی شرکت نکرده بودم. شهردار تهران نیز دیروز گفت: شورایاری‌ها سبب می‌شوند شهروندان از حالت شهرنشین به شهروند تبدیل شوند. تلاش کرده‌ایم حداکثر نیروهای کارشناسی و متخصص به عنوان داوطلب در شورایاری‌ها حضور یابند که بیش از 12 هزار نفر کاندیدای این انتخابات شدند. پیروز حناچی تاکید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از آنجایی که انتخابات مکانیزه برگزار می‌شود، آرای باطله نداریم و درصد خطا بشدت کاهش می‌یابد. وی افزود: من تاکنون در انتخابات قبلی شورایاری‌ها رای نداده بودم و نخستین‌بار است که در این انتخابات شرکت می‌کنم. کاندیدا نیز در این  انتخابات نشده بودم، چون مشغله داشتم.
 گلشن و نعمت‌آباد؛ بیشترین مشارکت
آرش حسینی‌میلانی، رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها درباره میزان مشارکت در 22 منطقه تهران گفت: مناطق 19، 12 و 18 بیشترین مشارکت را در پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها داشته‌اند. همچنین محله‌های گلشن، نعمت‌آباد، شکوفه، تهران‌پارس غربی و عبدل‌آباد از محلاتی بودند که بیشترین مشارکت را در این انتخابات داشتند.
 اخذ تعهد از کاندیداهایی که سوءپیشینه ندادند
دبیر اجرایی برگزاری پنجمین انتخابات شورایاری‌های تهران درباره ابهام عدم دریافت سوءپیشینه از برخی کاندیداها توضیحاتی بیان کرد.
حمید طحایی گفت: انتخابات در 2 محله به حد نصاب نرسیده و بعدا در این دو محله برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه این انتخابات مکانیزه آزمونی برای برگزاری مابقی انتخابات به صورت مکانیزه است، در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم دریافت سوءپیشینه از کاندیداها گفت: از آنجایی که ثبت‌نام دریافت گواهی سوءپیشینه زمانبر بود، برخی افراد موفق نشدند نسبت به بارگذاری گواهی سوءپیشینه خود اقدام کنند. وی با بیان اینکه از این افرادی که نتوانستند گواهی سوءپیشینه را ارائه دهند تعهد گرفته شد، گفت: بنابراین افرادی که به شورایاری راه پیدا کنند، باید هر چه سریع‌تر برگه عدم سوءپیشینه خود را تحویل ستاد مرکزی دهند.
بن ناهار!
دیروز خبرگزاری فارس گزارش داد،  بر اساس گزارشات میدانی در برخی شعب تخلفاتی از سوی کاندیداها در حال انجام است که از آن جمله می‌توان به حضور کاندیداها در شعب رای و خرید و فروش رای اشاره کرد. همچنین در برخی شعب نیز کاندیداها با در دست داشتن بن‌های غذا، آنها را در اختیار اهالی محل قرار داده و از آنها درخواست می‌کردند که به کاندیدای مورد‌نظر رای بدهند. با وجود تخلفات مشهود شده در برخی شعب از سوی هیات نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها اقدامی نشد و این در حالی بود که اهالی این دست از محلات و شهروندان نسبت به این موضوع معترض بودند.
انتخابات غیرقانونی
با وجود برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در روز گذشته، سازمان بازرسی کل کشور آن را غیرقانونی خوانده و حتی از برگزارکنندگان آن به دیوان عدالت اداری شکایت کرده است. رئیس سازمان بازرسی حدود 3 هفته پیش با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، رئیس قوه‌قضائیه، رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر کشور، انتخابات شورایاری‌ها را غیرقانونی خوانده و خواهان جلوگیری از برگزاری آن شده بود. سازمان بازرسی حتی در شکایت به دیوان عدالت اداری خواهان توقف موقت انتخابات شده بود. ناصر سراج هفته گذشته تاکید کرد: انتخابات شورایاری‌ها صددرصد غیرقانونی است و وزارت کشور دادخواستی برای ابطال مصوبه سال ٧٨ شورای شهر اعلام کرده بود اما به ‌دلایلی انصراف داد. انتخابات باید در قانون احصا شده باشد و در اصل 100 قانون اساسی هیچ جا اسمی از شورایاری برده نشده است. وی ادامه داد: درباره هزینه‌هایی که برای شورایاری از قانون بودجه عمومی و دولتی هزینه می‌شود چه‌کسی باید پاسخ دهد؟ ما دنبال این موضوع هستیم و اگر تمکین کردند بهتر و بعداً فرصت دارند لایحه بدهند و قانون آن را تصویب کنند، در غیر این‌ صورت ما هم قبل از آن اقدام خواهیم کرد و هم بعد از آن، اگر هزینه‌ای در این رابطه شد، فردی که این هزینه را کرده مسؤول است.  آنچه مدنظر ما قرار دارد، قانون است، اگرنه با شورایاری‌ها مشکلی نداریم و شاید برای نظام و کشور هم وجود چنین نهادی مفید باشد. ضمن اینکه مسؤول برگزاری انتخابات طبق قانون، وزارت کشور است و جز وزارت کشور، هیچ‌کس حق برگزاری انتخابات ندارد. رئیس سازمان بازرسی معتقد است با توجه به اصل 100 قانون اساسی انتخابات شورایاری‌ها غیرقانونی است، چرا که اصلا قانون اساسی چنین انتخاباتی را به رسمیت نشناخته است. در اصل یکصدم قانون اساسی آمده است: برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان انجام می‌شود که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند. شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد، قانون معین می‌کند. با وجود غیرقانونی اعلام شدن انتخابات شورایاری، این انتخابات برگزار شد و طبق گفته مسؤولان سازمان بازرسی، برگزارکنندگان باید جوابگوی میلیاردها تومان هزینه برگزاری این انتخابات غیرقانونی باشند.


Page Generated in 0/0065 sec