printlogo


کد خبر: 211933تاریخ: 1398/5/6 00:00
گزارش «وطن‌‌امروز» از نشست خبری افتتاحیه نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «ملکه کشتی‌ربا»
جنگ با طعم تصویر و تلخند!

محسن شهمیرزادی: کاریکاتور به عنوان یکی از پرسرعت‌ترین گونه‌های هنری در واکنش به اتفاقات روز است. ماجرای کشتی‌ربایی انگلستانی‌ها و واکنش مقتدرانه سپاه پاسداران در مقابله به مثل با این اتفاق موجب شد نمایشگاهی از آثار کارتونی با این موضوع در محل سالن اسوه برگزار شود. این نمایشگاه از روز شنبه ۵ تا ۲۵ مرداد ماه از ساعت ۹ الی ۱۹ در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه  میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. در نشست خبری آیین افتتاحیه این نمایشگاه، مسعود شجاعی‌طباطبایی دبیر نمایشگاه و مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری، سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی سازمان نیروهای مسلح و محمد حبیبی مدیر انجمن هنر‌های تجسمی انقلاب و دفاع‌مقدس با همراهی کارتونیست‌های مطرح کشور و اهالی هنر و رسانه حضور داشتند.

 

دیگر نتوانستند انکار کنند!
در آیین پیش از افتتاحیه نمایشگاه، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی پیرامون اهمیت برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت:  رسانه‌های ضد ایرانی همواره ابتدا مسائل ضد خود را تکذیب می‌کنند - نظیر سقوط پهپاد گلوبال هاوک - اما در ماجرای توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیسی‌ها و اقدام متقابل از سوی ایران، کاریکاتوریست‌های آنها از جمله «میشل رامیرز» صهیونیست بلافاصله فعال شدند. به همین دلیل لازم بود ما به عنوان کارتونیست با زبان بین‌المللی کاریکاتور به مقابله با آنها بپردازیم. وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و کاربست آن در دنیا هنر افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب، دوران «بزن در رو» تمام شده و ما در حوزه کارتون و کاریکاتور این را نشان داده‌ایم. وی در ادامه با اشاره به محدودیت زمانی برگزاری نمایشگاه افزود: فرصت کمی برای برپایی نمایشگاه داشتیم و به اصطلاح، اقدامی آفندی بود، برای همین بسیاری از کارتونیست‌ها از حضور در نمایشگاه باز ماندند و بابت آن خیلی متاسف بودند. وی افزود: همچنین کارت دعوت نمایشگاه را برای سفیر انگلیس فرستاده‌ایم اما نمی‌دانم در نمایشگاه حضور یابند یا نه.

3 روز برای خلق یک نمایشگاه بین‌المللی!
شجاعی‌طباطبایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به دیدگاه استعمارگرایانه ملکه انگلیس و میزان تاثیر بالای او در دایره اختیارات سیاسی گفت: دیدگاه‌های استعمارگرایانه در نگاه ملکه انگلیس به ما نشان می‌دهد او نه تنها قدیس نیست که یک روباه پیر منحوس است.  ملکه انگلیس صرفا یک مقام تشریفاتی نیست. او از اختیارات بالایی برخوردار است، حتی تا جایی که می‌تواند دولت را عوض کند. وی درباره مخاطبان این کاریکاتورها افزود: مخاطب نمایشگاه «ملکه کشتی‌ربا» فقط ایرانی‌ها نیستند، بلکه این آثار قرار است در فضای مجازی منتشر شود تا مخاطبان بین‌المللی هم این آثار را ببینند. شجاعی‌طباطبایی با اشاره به مدت زمان محدود خلق اثر  افزود: هنرمندانی چون حبیب‌الله صادقی، علیرضا ذاکری، مازیار بیژنی، محمدحسین نیرومند، جابر اسدی، محمدعلی رجبی، شهرام شیرزادی، مهناز یزدانی، طاهر شعبانی، عباس گودرزی، اکبر تراب‌پور، محمود نظری، علیرضا باقری و... ظرف ۳ روز این طرح‌ها را زدند و به معنای واقعی گل کاشتند. همچنین کتاب آثار هم در مدت زمان ۴ روز آماده و چاپ شد.
 

دفع تهدید و سلب فرصت از دشمن
محمد حبیبی، مدیر انجمن هنر‌های تجسمی انقلاب و دفاع‌مقدس نیز در سخنانی کوتاه در این نشست با تاکید بر اینکه این نمایشگاه در راستای ترویج فرهنگ مقاومت و در پاسخ به گستاخی دولت مکار انگلیس است، از عوامل این نمایشگاه و کارتونیست‌‌های فعال در این حوزه تجلیل کرد. همچنین سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی سازمان نیروهای مسلح با بیان اینکه  آنچه می‌تواند عمق راهبردی جمهوری اسلامی را به تصویر بکشد، اتفافات فرهنگی است، اظهار داشت: به‌واسطه فعالیت‌‌های فرهنگی و هنری می‌توان بسیاری از تهدیدها را به فرصت بدل کرد. باید نگاه‌مان به تهدیدها باشد و آنها را دفع کنیم، البته فعالیت ما نباید صرفا منفعلانه و دفع تهدید باشد، بلکه باید تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم. همچنین از سوی دیگر ضروری است با امور فرهنگی و فعالیت‌‌های هنری فرصت‌‌های موجود از طرف مقابل را نیز سلب کنیم. ما نباید از ظرفیت پیش‌روی خودمان غافل شویم. اینجاست که نقش هنرمندان برجسته می‌شود.
 

اینکه فرهنگ دست چه کسانی باشد مهم است
سردار شکارچی همچنین با بیان اینکه در این 40 سال همواره در حال رشد بوده‌‌‌‌‌‌‌ایم، اظهار داشت: دشمنان ما در این ۴۰ سال مرتب در حال ذوب شدن بودند و به قول بسیجی‌ها دیگر نباید گفت بریتانیای کبیر، بلکه باید گفت بریتانیای صغیر. یکی از چیزهایی که زیرساخت قدرت ما را عمق بخشیده، کارهایی است که در حوزه معنویت، فرهنگ و هنر انجام شده است. اینکه ابزار فرهنگ و هنر در دست چه کسی باشد و چگونه از آن استفاده کند، مهم است. وی با ذکر خاطره‌ای از دلرحمی رزمندگان ایرانی در برابر کودکان عراقی و وحشی‌گری نظامیان آمریکایی در برابر مردم عراق، اظهار داشت: در حال حاضر دشمنان ما که مخالف بشریت هستند، خود را مدافع حقوق بشر نشان می‌دهند و ما را که مدافع حقوق انسان‌ها هستیم، جنگ‌طلب می‌نامند. این هنرمندان هستند که می‌توانند فرهنگ ضد بشر آمریکا و انگلیس را به جهانیان نشان دهند و با آثارشان مفاهیم والا و درست را منتقل کنند.
 


Page Generated in 0/0072 sec