printlogo


کد خبر: 211943تاریخ: 1398/5/6 00:00
اخبار

گشایش بازار متشکل ارزی از قربان
در دیدار رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل بازار متشکل ارزی با رئیس کل بانک مرکزی، آخرین اقدامات و آزمایش‌های انجام‌شده درباره عملیاتی کردن این بازار مرور شد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این جلسه قرار شد در آستانه عید قربان فعالیت این بازار آغاز شود. عبدالناصر همتی ابراز امیدواری کرد با شروع به کار این بازار شاهد شکل‌گیری نرخ واقعی و شفاف اسعار خارجی به صورت اسکناس باشیم.

بنا بر اعلام بانک مرکزی و رئیس‌دفتر رئیس جمهور
یک میلیارد یورو به کشور برنگشت
در حالی وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت ماجرای گم شدن یک میلیارد یورو را تکذیب کرده‌اند که شواهد نشان می‌دهد 10 شرکتی که ارز دولتی را دریافت کرده‌اند، نه تعهدات خود را پرداخت کرده و نه کالایی وارد کشور کرده‌اند. به گزارش تسنیم، نامه‌ای از رئیس کل بانک مرکزی به رئیس‌جمهور نوشته شده که در آن قید شده است: به‌رغم تلاش‌های به‌عمل‌آمده و تخصیص و تأمین ارز برای واردکنندگان مورد تأیید (دارای ثبت‌سفارش) دستگاه‌های یاد شده، متأسفانه حسب اطلاعات سامانه رفع تعهدات ارزی این بانک، به‌نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از تعهدات ارزی مؤید ورود کالا به کشور به‌رغم تأمین ارز و انقضای مهلت‌های قانونی، به‌صورت رفع تعهد نشده بوده و اسناد و مدارک مثبته مبنی بر ورود و ترخیص قطعی کالاهای مورد اشاره در سامانه به ثبت نرسیده است.
وزیر اقتصاد مدعی شده برخی از این کالاها وارد شده اما ثبت نشده و برخی دیگر در مسیر واردات است ولی سامانه ارزی بانک مرکزی نشان می‌دهد نه تعهدات ارزی این شرکت‌ها پرداخت شده و نه کالایی وارد کشور شده است. نکته مهم اینجاست که 10 شرکتی که در نامه به رئیس‌جمهور اسامی‌شان قید شده، با وجود دریافت ارز و اتمام مهلت قانونی در ایفای تعهد ارزی و واردات تأخیر دارند و بخشی از تعهدات‌شان را هنوز ایفا نکرده‌اند. رئیس کل بانک مرکزی از رئیس‌جمهور درخواست کرده تا با ورود دولت، این شرکت‌ها در ایفای تعهدات خود تسریع کرده و هرچه سریع‌تر نسبت به پرداخت تعهدات ارزی و انجام واردات اقدام کنند. پیرو نامه همتی به روحانی، واعظی به 4 وزیر نامه زد و خواستار توضیح نسبت به سرنوشت یک میلیارد یورو ارز تخصیص داده‌شده به
10 شرکت دارویی شد. بانک مرکزی در صورت عدم واردات کالا ظرف مهلت مقرر و عدم برگشت ارز دریافتی نسبت به معرفی گیرندگان ارز دولتی به سازمان تعزیرات حکومتی اقدام می‌کند.


حذف مسکن از لایحه  مالیات بر عایدی سرمایه
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از حذف بخش مسکن از لایحه مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد. به گزارش تسنیم، صدیف بدری در واکنش به موضوعات مطرح‌شده درباره مخالفت هیأت دولت با موضوع مالیات بر عایدی سرمایه مسکن، اظهار داشت: طبق اخبار منتشرشده، هیات دولت در نشست‌های اخیر خود و در جریان بررسی لایحه مالیات بر فعالیت‌های اختلال‌زا، بخش مسکن را از لایحه مالیات بر عایدی سرمایه حذف کرده است. بدری تصریح کرد: مجلس موافق اعمال مالیات بر عایدی سرمایه مسکن است و قطعاً این قانون باید برای ساماندهی بازار مسکن اعمال شود. وی با انتقاد از نبود نظارت بر بازار مسکن، افزود: در شرایط کنونی بازار مسکن دست سوداگران و دلالان است و در این میان دولت و وزارت راه‌وشهرسازی نظارتی بر این بخش ندارند. متأسفانه افرادی به دلیل نبود قانون، مدام در حال خرید و فروش املاک جدید هستند و از این راه به سودهای کلان هم رسیده‌اند.


سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایرانی در برزیل
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از آغاز روند سوخت‌رسانی به 2 فروند کشتی این شرکت در برزیل خبر داد. به گزارش مانا، شرکت نفتی پتروبراس برزیل سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایران را در بنادر این کشور از سر گرفت. 2 کشتی ایرانی «ترمه» و «باوند» که به‌دلیل تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا مدتی را در یکی از بنادر برزیل بدون سوخت مانده بودند، سوخت دریافت کردند. ازسرگیری سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایرانی پس از شکایت شرکت مالک کشتی‌ها به نظام قضایی برزیل و صدور رأی دادگاه به‌نفع این شرکت و ابلاغ وزیر خارجه برزیل ممکن شد.


Page Generated in 0/0140 sec