printlogo


کد خبر: 212016تاریخ: 1398/5/8 00:00
اولین جلسه دادگاه متهمان پرونده فروش آزاد گوشت‌های برزیلی برگزار شد
رسوایی توزیع گوشت دولتی با نرخ آزاد

گروه اجتماعی: اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده فروش آزاد گوشت‌های برزیلی وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی به ریاست قاضی صلواتی در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی برگزار شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، قاضی صلواتی در اولین جلسه رسیدگی به این پرونده ضمن قرائت ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی کیفری گفت: پرونده متهمان «حمیدرضا خلیلی» جانشین رئیس جهاد کشاورزی استان تهران، «علیرضا جهیزی» کارمند و رئیس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی تهران، «مرتضی عسگری» مدیرعامل تعاونی مصرف بنیاد مستضعفان تهران، «علی سعیدی» مباشر توزیع تنظیم بازار شرکت مهام تدبیر آسیا، «حسین خلیلی» کارگزار و مدیر توزیع اینترنتی یاس شمیران و «علی رنجبرکرمانی» کارمند حراست و بازرس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به اتهام اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی به میزان ۱۱۴ هزار کیلو گوشت تنظیم بازار در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران و مفسدان اقتصادی تشکیل شده است. در ادامه قاضی صلواتی از حسینی، نماینده دادستان خواست به بیان کیفرخواست بپردازد.
نماینده دادستان با کسب اجازه از دادگاه در جایگاه قرار گرفت و گفت: کیفرخواست صادره در 4 بخش تنظیم شده است. 3 نفر از متهمان کارمندان سازمان جهاد کشاورزی تهران هستند. متهمان با حواله‌های صوری و سندسازی و تخصیص غیرقانونی سهمیه، اقدام به فروش گوشت در بازار آزاد کردند و در سال ۹۷، ۱۱۴ هزار کیلو گوشت خارج از چرخه توزیع به نرخ آزاد به فروش رساندند و موجب تضییع بیت‌المال به مبلغ ۷۵ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال شدند. وی در تشریح اقدامات مجرمانه متهمان گفت: مرتضی عسگری طی ارتباط با حمیدرضا خلیلی و علیرضا جهیزی در راستای اخذ حواله برای کالا‌های اساسی 2 نامه با مقادیر ۱۵ و ۳۵ تن گوشت منجد تنظیم کرده است. حمیدرضا خلیلی برای دریافت ۳۵ تن گوشت منجمد به مرتضی عسگری راهکار داده است و در این ارتباط آقای عسگری با سردخانه‌ای در شهریار قرارداد منعقد می‌کند. نماینده دادستان افزود: علی سعیدی، مباشر توزیع تنظیم بازار شرکت مهام تدبیر آسیا اقدام به خرید حواله ۴۵ تنی کرده است و گوشت وارداتی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را در بازار آزاد به فروش رساندند. حسینی اضافه کرد: حمیدرضا خلیلی کارمند دولت است و بر اساس قوانین نمی‌تواند در حوزه کاری خود در بخش خصوصی فعالیت داشته باشد، لذا به وسیله برادر خود حسین خلیلی با فعالیت در شرکت مهام تدبیر آسیا منجر به ایجاد رانت شده است. در ادامه نماینده دادستان بیان کرد: طی بررسی‌های انجام شده درباره یک فقره فقط 3 هزار کیلو گوشت در میادین پخش و مابقی در بازار آزاد توزیع شده که حسین خلیلی نقش مهمی در این باره داشته است. وی افزود: علیرضا جهیزی در ارتباط با چند نفر و با اخذ رشوه اقدام به صدور نامه برای تخصیص حواله کرده که پرونده مرتبط با ارتشا همچنان مفتوح است. نماینده دادستان ادامه داد: متهمان مذکور با فراهم کردن درخواست توزیع گوشت با نام تعاونی‌ها اقدام به خروج ۱۱۴ هزار کیلو گوشت از چرخه عرضه کرده و در بازار آزاد با مبالغ بیشتر به فروش رسانده‌اند. این افراد بستر را به نحوی فراهم کرده‌اند که خسارت وارده به بیت‌المال ۷۵ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال است. حسینی اظهار کرد: در سال ۹۷ قیمت گوشت تنظیم بازار هر کیلو حدود ۲۶۵ هزار ریال بود که متهمان از طریق غیرقانونی اقدام به فروش به قیمت حدودا ۴۰۰ هزار ریال می‌کردند. وی بیان داشت: با توجه به اینکه حسین خلیلی برادر حمیدرضا خلیلی در فروش ۲۴ تن گوشت در بازار آزاد نقش مستقیم داشته، میزان عواید حاصله برای مجرمان به شرحی است که در کیفرخواست ذکر شده است. نماینده دادستان به ادله انتسابی جرم به متهمان پرداخت که می‌توان به گزارش اداره اطلاعات، صدور نامه‌های صوری از ارگان‌های مختلف، اظهارات و اقاریر متهمان، تاسیس شرکت سهام تدبیر آسیا با عضویت برادر متهم خلیلی و علی سعیدی ‌برای واردات گوشت و مستندات مربوط به شرکت سهام تدبیر آسیا، ثبت فروشگاه یاس شمیران توسط حسین خلیلی برادر متهم ردیف اول برای مالکیت شرکت سهام تدبیر آسیا اشاره کرد. حسینی گفت: متهم حمیدرضا خلیلی مدعی است از نوع فعالیت فروشگاه یاس شمیران مطلع نبوده، در حالی که مستندات خلاف این ادعا را ثابت می‌کند و همه موارد دال بر اطلاع حمیدرضا خلیلی از اعمال برادرش حسین خلیلی است.
 

گفت‌وگوی قاضی با متهم خلیلی، جانشین رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران
قاضی: ابتدا خود را معرفی کنید.
متهم: حمید رضا خلیلی هستم، فرزند محمد، متولد ۱۳۵۴، دارای مدرک دکترا، سابقه کیفری ندارم و متأهل هستم. سمت من مدیر توسعه بازرگانی و جانشین رئیس سازمان جهاد کشاورزی تهران است و ۲۲ سال سابقه کار دارم.
قاضی: آیا اتهامات انتسابی را قبول دارید؟
متهم: آقای قاضی! در کیفرخواست موارد ضد و نقیض وجود دارد... جانشین رئیس سازمان حق صدور حواله را داشته و مستند آن نامه محرمانه‌ای است که وجود دارد.... بنده در سال ۶/۵/۹۶ منزلی را که مهریه همسرم بود به مبلغ ۳۱۵ میلیون تومان فروختم و در تاریخ ۳۰/۱۰/۹۶ در شمال زمینی به قیمت ۲۵۰ میلیون تومان خریدم. این حساب‌ها روشن و قابل رصد است. تخلفات شکل گرفته تعزیراتی است و جایگاه این دادگاه رسیدگی به پرونده‌های دیگری است.
قاضی: صلاحیت دادگاه را خودش تشخیص می‌دهد، شما لازم نیست در این رابطه تعیین تکلیف کنید. شما جانشین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بودید، آیا ندیدید مردم ساعت‌ها زیرآفتاب و زیر بارندگی با در دست داشتن کارت ملی منتظر 2 کیلو گوشت یخی بودند؟ آیا مردم مستضعف را سرصف ندیدید؟ ۱۱۴ هزار کیلو برای شما عددی نیست؟ شما ۲۷ تن گوشت را طی ترفندی به اسم میادین میوه و تره‌بار گرفتید و 3 تن تحویل دادید.
متهم: این حرف دروغ است. کسی که این گزارش را نوشته کذب گفته است و نامه را مغرضانه نوشته، آدم اگر با ماشین یخچال‌دار ۱۰۰ کیلو گوشت در میدان تره‌بار توزیع کند سرش را می‌برند! بنده خودم در مناطق محروم بوده‌ام و با وجود اینکه همسرم یک کارمند عالی‌رتبه است و خودم ۲۲ سال سابقه دارم، هنوز نتوانسته‌ام در تهران خانه بخرم.
قاضی: پس چگونه پول داشتی که ملکی از آقای سعیدی به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان به نام همسرت بخری.
متهم: از آقای سعیدی نخریدم و مادر وی بودند.
قاضی: پس شما هم نبودی خانمت بود؟! می‌گویید در روستا زندگی می‌کنید و پولی ندارید اما زمینی به ارزش ۵۰۰ میلیون می‌خرید؛ در مواجهه با دادگاه صداقت داشته باشید، تمام موارد بررسی شده است. شما کارمند دولت بودید، آیا به حراست اداره اطلاع دادید که به سفر خارجی می‌روید؟ شما 4 بار به کشور آذربایجان و 2 بار به گرجستان رفته‌اید، چرا به حراست اداره اطلاع نداده‌اید؟
متهم: بنده دانشجوی دکترا بودم و رشته ژنتیک می‌خواندم. با هزینه شخصی و با مرخصی‌هایم در 2 مزرعه در کشور آذربایجان (باکو) و گرجستان (تفلیس) روی تز پایان‌نامه‌ام کار می‌کردم. درس خواندن من را قبول نداشتند و نمی‌گذاشتند که ادامه تحصیل بدهم.
قاضی: شما به کشور آذربایجان رفتید تا ۸۰ تن گوشت گرم گوسفند برای شرکت مهام تدبیر بیاورید و در گرجستان ۱۰ هزار دلار هزینه کردید و کبابی در آنجا راه انداختید، بنابراین در روستا زندگی کردنت را به رخ دادگاه نکش. شما ملاقات‌های آنچنانی در کافی‌شاپ یوسف‌آباد و فرحزاد راه می‌انداختید و به همکاران‌تان می‌گفتید گوشی‌های‌تان را خاموش کنید، سازمان اطلاعات وارد ماجرا شده است، ما سند نیز برای این موضوع داریم.
متهم: من سوءنیتی در این قضیه نداشتم، اداره شلوغ بود و به کافی‌شاپ رفتیم.
قاضی: همکاران‌تان را در کافی‌شاپ یوسف‌آباد توجیه می‌کردید، خب! به نمازخانه اداره می‌رفتید، چرا به فرحزاد رفتید؟ اشتباه کردید! بگویید اشتباه کردم و از مردم عذرخواهی کنید.


Page Generated in 0/0178 sec