printlogo


کد خبر: 212018تاریخ: 1398/5/8 00:00
انتشار فیلمی از مکالمه شناور سپاه با یک رزم‌ناو انگلیسی که در آن به این ناو جنگی اخطار داده می‌شود جان خود را به خطر نیندازید
تندر غرور

 هنگامی که لندن در یک ماجراجویی آشکار که شبیه رفتارهای استعماری قرن نوزدهمی به حساب می‌آمد و در خوش‌خدمتی برای آمریکا به دولت محلی جبل‌الطارق دستور داد نفتکش «گریس یک» که حامل نفت ایران بود را توقیف کند هیچگاه تصور نمی‌کرد پاسخ دندان‌شکن و دنباله‌داری از ایران دریافت کند که در تاریخ دریانوردی حکومت سلطنتی بریتانیا بی‌سابقه باشد؛ آنگونه که «رابرت فیسک» در ایندیپندنت می‌نویسد: هرچه باشد تخصص ایرانی‌ها تحقیر کسانی است که باور دارند تحقیرشان کردند. به گزارش «وطن‌‌امروز»، پس از توقیف نفتکش «استینا ایمپرو» توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران که پاسخ قاطع ایران به دزدی دریایی انگلیسی‌ها محسوب می‌شود، بتازگی فیلمی از یکی از عملیات‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شده است که در آن شناور‌های نیروی دریایی سپاه یک نفتکش انگلیسی را در حضور یک رزم‌ناو این کشور به‌کنترل خود درآورده‌اند و زمانی که رزم‌ناو انگلیسی می‌خواهد در مأموریت نیرو‌های سپاه دخالت کند، شناور تندر نیروی دریایی سپاه به ناو انگلیسی دستور می‌دهد در کار او دخالت نکند. بنا بر این گزارش، رزم‌ناو انگلیسی مونتروز فاکس ترات236 همان ناوی است که کشتی «استینا ایمپرو» را اسکورت می‌کرد؛ کشتی‌ای که در تاریخ 28 تیر از سوی نیروی دریایی سپاه توقیف شد و البته در آن مأموریت نیز قصد دخالت داشت اما باز هم در پی هشدار نیروی دریایی سپاه نتوانست مانع مأموریت این نیرو شود. در آن مکالمه رادیویی ضبط‌شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افسر ایرانی به مسؤول شناور انگلیسی می‌گوید: «اگر اطاعت کنید، در امان می‌مانید». همچنین روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در مطلبی در تشریح فایل صوتی منتشر شده از مکالمات بین نفتکش، نیروی دریایی سپاه و نیز ناوجنگی بریتانیایی نوشت: اگر از دستورات پیروی کنید، ایمن می‌مانید؛ این جمله از زبان یک افسر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی رادیویی به تانکر استینا ایمپرو که با پرچم بریتانیا در حال تردد بود، عنوان شد و بعد از آن گفت: مسیر خود را سریعاً به 360 درجه تغییر دهید؛ تمام! حالا بر اساس فیلم منتشر شده از مکالمه شناور سپاه با رزم‌ناو انگلیسی، ابتدا شناور ایرانی به رزم‌ناو یادشده اعلام می‌کند: «ناو انگلیسی اف236! من شناور نیروی دریایی سپاه هستم. روی کانال 08 دریایی با شما صحبت می‌کنم. آیا صدای من را می‌شنوید؟‌» که ناو انگلیسی در پاسخ  می‌گوید:‌ «شناور نیروی دریایی سپاه! من ناو اف236 هستم». این گزارش حاکی است، شناور نیروی دریایی سپاه خطاب به رزم‌ناو انگلیسی تصریح می‌کند:‌ «ناو جنگی اف236! من شناور جنگی نیروی دریایی سپاه هستم. نفتکش «بریتیش هریتیج» تحت کنترل من قرار دارد. به تو دستور می‌دهم در مأموریت من دخالت نکن». گفتنی است رابرت فیسک، روزنامه‌نگار باسابقه انگلیسی در بخشی از یادداشتش در ایندیپندنت نوشت: وقت آن رسیده عقل‌مان را به کار بیندازیم و سر از این بحران کاملا مضحکی که در خلیج‌فارس راه افتاده و این بساط دروغی که ترامپ و سگان زنجیری‌اش در لندن برای‌مان به ارمغان آورده‌اند دربیاوریم. واقعا هیچ چیزی به غمگینی و رقت‌باری شنیدن صدای فرمانده «کشتی علیاحضرت، مونتروز» نبود که داشت کتاب قوانین عصر ویکتوریایی‌اش را برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌خواند. ایشان فرمودند: «نباید کشتی «ام وی استینا ایمپرو» را سد راه، متوقف، منع یا توقیف کنید». اما ایرانی‌ها اتفاقا هم می‌توانستند کشتی بریتانیایی را سدراه، متوقف، منع یا توقیف کنند و هم دقیقا همین کار را کردند.
کدام شناور به ناو انگلیسی هشدار داد؟
بر اساس تصاویر منتشرشده، شناوری که از سوی نیروی دریایی سپاه در حال مکالمه و هشدار دادن به ناو انگلیسی است شناور تندر است که سنگین‌ترین شناور موشک‌انداز نیروی دریایی سپاه است. تندر با 205 تن وزن و حدود 39 متر طول، قادر است با سرعت 35 نات یا 65 کیلومتر بر ساعت در دریا حرکت کند. برد عملیاتی این شناور حدود 800 کیلومتر است. در بخش تسلیحات، شناور تندر از 4 موشک کروز ضدکشتی نور (در شناورهای قدیمی‌تر) در قسمت پاشنه شناور بهره می‌برد. در قسمت سینه این شناور هم یک توپ دولول 30میلی‌متری AK230 نصب شده است. همچنین این شناور برای پاسخگویی به تهدیدات هوایی به یک توپ 23میلی‌متری ضدهوایی در بخش انتهایی مجهز است.


Page Generated in 0/0066 sec