printlogo


کد خبر: 212021تاریخ: 1398/5/8 00:00
آخرین مصوبات هیأت دولت درباره رمز ارزها
ماینینگ قانونی، مبادلات با رمزارز ممنوع

گروه اقتصادی: هیات دولت پس از ماه‌ها در نهایت پیشنهاد کمیسیون اقتصادی دولت درباره ارزکاوی و استفاده از ارز رمزها را تصویب کرد؛ مصوبه‌ای که نقدهای بسیاری به آن وارد است و نتوانسته باز هم تکلیف ارزکاوها را مشخص کند. به گزارش «وطن امروز»، به موجب این تصمیم، استفاده از رمز ارزها صرفاً با قبول مسؤولیت ریسک از سوی متعاملان بوده و مشمول حمایت و ضمانت دولت و سیستم بانکی نمی‌شود و بهره‌گیری از آن در مبادلات داخل کشور نیز مجاز نیست. افزون بر این، فعالیت مورد اشاره همچون سایر فعالیت‌‌های صنعتی، مشمول مالیات خواهد بود و شمول معافیت از مالیات، منوط به صدور ارز دیجیتال و بازگرداندن ارز حاصله به چرخه اقتصادی کشور است. این خبر می‌افزاید ماینرها باید از این پس ضمن دریافت مجوز از وزارت صمت، در مکان‌های از پیش تعیین شده به فعالیت خود ادامه دهند. این تصمیم را باید یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های دولت در حوزه اقتصاد دیجیتال دانست، چرا که پس از مدت‌ها و اظهارنظرهای مختلفی که در حوزه استخراج رمز ارزها و فرآیند آن شده بود، هیات وزیران با تصویب مصوبه‌ای، انجام همه فعالیت‌های استخراج رمز ارز را قانونی اعلام کرد و حالا واحدهای تولیدکننده این ارز می‌توانند با کسب مجوزهای لازم در مکان‌های از پیش تعیین شده به فعالیت خود ادامه دهند. نکته مهم اینجاست که دولت اجازه استخراج چیزی را داده که مصرف آن را در داخل کشور ممنوع کرده است. مسؤولیت صدور مجوز ایجاد فارم در حالی به وزارت صمت سپرده شده که پیش از این وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجوزهای ایجاد مراکز استخراج بیت‌کوین را به گروهی از شرکت‌های خصولتی
داده بود.
 متمرکز کردن غیرمتمرکز!
علی ربیعی، سخنگوی دولت پیش‌تر درباره شرط‌های قانونی شدن ماینینگ گفته بود مقرر شده مکان‌های بخصوصی برای این کار تعیین و در آنجا ماینینگ انجام شود. این اقدام را می‌توان به نوعی متمرکز کردن استخراج رمز ارزهای
غیرمتمرکز خواند که در اصل با فلسفه ایجاد رمز ارزها که توانایی سهیم کردن تمام انسان‌ها برای ایجاد یک اقتصاد بدون رانت را دارد، سنخیت ندارد. باید دید دولت چه مکان‌هایی را برای استخراج رمز ارز
 مشخص و برای دریافت مجوز چه مواردی را الزامی می‌کند. نکته دیگر اینجاست که بخش قابل توجهی از ماینینگ انجام شده در ایران توسط شهروندان عادی و به صورت خصوصی است که با این مصوبه دولت تکلیف این فعالان مشخص نیست. ابهام دیگر مصوبه دولت زمان لازم الاجرا بودن آن است؛ با توجه به بگیر و ببندهای موجود هنوز مشخص نیست سرانجام فعالان حال حاضر در این صنعت چه می‌شود یا مشخص نیست با دستگاه‌های ماینری که هم‌اکنون توسط تعزیرات جمع شده چه برخوردی خواهد شد.
 برق هم صادراتی می‌شود
در همین حال سخنگوی صنعت برق درباره نرخ برق برای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین اظهار داشت: مقرر شده نرخ برق صادراتی برای ماینرها تعیین شود. نرخ برق صادراتی ثابت نیست و متاثر از خیلی عوامل از جمله توافقات، نوع قراردادها و زمان استفاده است، بنابراین با توجه به این موارد باید در هیات دولت تعیین تکلیف شود. مصطفی رجبی‌مشهدی افزود: هنوز نرخ برق تعیین تکلیف نشده و فعلا در حد پیشنهاد است، باید صبر کنیم تا هیات دولت در این‌باره تصمیم‌‌‌گیری کند. وی در ادامه درباره ضبط دستگاه‌های تولید رمز ارز خاطرنشان کرد: دستگاه‌های ماینرها ضبط نمی‌شود، بلکه متوقف می‌شود، یعنی برق‌شان قطع می‌شود و باید بابت شرایط اتصال رسمی به شرکت توزیع نیروی برق مربوطه و اگر مصرف بالا باشد به شرکت برق منطقه‌ای مراجعه کنند. اگر پروانه بهره‌برداری و اجازه انجام فعالیت داشته باشند و تعرفه هم مشخص شود، برق‌شان وصل می‌شود و می‌توانند فعالیت داشته باشند.
نگاه ویژه دولت به رمز ارزها
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره نقش فناوری‌های جدید در اقتصاد دیجیتال گفت: استفاده از ظرفیت فناوری‌های جدید در توسعه اقتصاد دیجیتال و حرکت به سوی اقتصاد هوشمند الزامی است و باید به این فناوری‌ها از جمله اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، بلاکچین و رمز ارزها نگاهی جدی داشت؛ رمز ارزها در نظام اقتصادی و پرداخت نقشی کلیدی خواهند داشت و بخشی از آینده نظام مالی دنیا در این بخش خواهد بود، بر همین اساس باید به این فناوری بسیار جدی نگاه کرد تا دچار عقب‌ماندگی نشویم. سیدستار هاشمی تاکید کرد: جایگاه ارزهای رمزنگاری شده باید در زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال طراحی شود تا از این ظرفیت استفاده شود که در همین زمینه برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است.
دستورالعمل اعطای مجوز استخراج رمزارز
در همین رابطه وزارت صمت از تدوین دستورالعمل اعطای مجوز استخراج رمز ارز خبر داد. مدیرکل دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به تصویب مصوبه استخراج رمز ارز در هیات دولت و فراگیر شدن استخراج رمز ارز و مراجعات متعدد درباره ارائه مجوز قانونی به وزارت صمت و پس از انجام جلسات و بررسی‌های متعدد در کمیسیون‌های مربوطه، اعطای مجوز فعالیت برای استخراج رمز ارز بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت. فرزاد اسماعیل‌زاده ادامه داد: با توجه به نیاز این کسب و کارها به برق و پهنای باند مناسب، باید تاییدیه‌های لازم از وزارت نیرو و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت شود. همچنین لازم است تجهیزات مورد نیاز، دارای برچسب انرژی و از تجهیزات به‌روز در این زمینه باشد. همچنین از جمله شرایط دریافت این مجوز، فعالیت شخصیت حقوقی با موضوع مرتبط در زمینه فناوری اطلاعات و جذب متخصصان این حوزه است.

آمریکایی‌ها هم مالیات می‌گیرند
بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب کشورهای جهان برای فعالیت ماینینگ و خرید و فروش رمز ارزها موضوع مالیات را لحاظ کرده اند. اخیرا اداره مالیات آمریکا (IRS) با ابلاغ نامه به 10 هزار نفر از مالیات‌دهندگان هشدار داده باید برای فعالیت‌های مرتبط با درآمدها و استخراج رمز ارز مالیات پرداخت کنند. درآمدهای رمز ارزی هم جزو فعالیت‌هایی محسوب می‌شود که به آن مالیات تعلق گرفته و باید هنگام تشکیل پرونده مالیاتی فدرال، این درآمدها توسط مالیات‌دهندگان قید شود. قوانین فرار مالیاتی در حوزه رمز ارزها هم مثل پول رایج بوده و در صورت متهم شدن به فرار مالیاتی رمز ارز، تا 5 سال زندان و جریمه‌ای تا سقف 250 هزار دلار برای فرد به همراه خواهد داشت. همان‌طور که مشخص است IRS رمز ارزها را هم مثل سایر معاملات اموال مشمول مالیات می‌داند. مثلا اگر مزد کار شخصی با رمز ارز پرداخت شود، دستمزد او شامل مالیات درآمد فدرال خواهد شد.


Page Generated in 0/0077 sec