printlogo


کد خبر: 212053تاریخ: 1398/5/9 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از نشست خبری مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی
دولت نوشت‌افزار ایرانی را تحریم کرد!

محسن شهمیرزادی: نشست خبری مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی روز گذشته در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد. در این نشست که هر ساله در این ایام برگزار می‌شود، سعید حسینی با تبیین آنچه در یک سال گذشته بر تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی گذشته است، از عملکرد دولت در حمایت از این حوزه گلایه کرد.
زنده‌باد قهرمان ایرانی!
سعید حسینی در ابتدای این مراسم با تقدیر از اهالی رسانه به عنوان یکی از اصلی‌ترین حامیان و مروجان نوشت‌افزار ایرانی، رسانه‌ها را یکی از مهم‌‌ترین عوامل ذائقه‌سازی مخاطبان در این حوزه دانست. وی با بیان اهمیت نوشت‌افزار در سبک زندگی کودکان اظهار داشت: نوشت‌افزار علاوه بر کارکرد اصلی خود، از اهمیت فرهنگی بالایی برخوردار است. بچه‌ها با کاراکترها و قهرمان‌های ذهنی خود زندگی می‌کنند و نمود آنها را در نوشت‌افزار و سایر محصولات فرهنگی مشاهده می‌کنند. حضور قهرمان‌های هالیوودی که این روزها در حوزه نوشت‌افزار دیده می‌شود، تناقض بالایی با فرهنگ ایرانی و سیستم تربیت خانواده‌ها دارد. در این میان ما از سال‌های گذشته جریانی را آغاز کرده‌ایم تا محصولات بومی را تولید کنیم که مکمل زندگی خانواده‌ها باشد و قهرمانانی را خلق کنیم که آن تناقض را نداشته باشند؛ قهرمان‌هایی شجاع، نه خشن! وی افزود: البته نوشت‌افزار تنها بخشی از محصولات فرهنگی ما به حساب می‌آید و در حوزه‌های دیگر چون پوشاک، اسباب‌بازی و... این تناقض همچنان پابرجاست.
بازگشت اعتماد به نفس تولید‌کننده و مشتری ایرانی
مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی با بیان اهمیت دیگر این بخش در اقتصاد و تولید ملی اظهار داشت: ما زمانی که این کار را شروع کردیم، تولیدات ایرانی به شکلی عجیب مهجور بود. محصولات ایرانی برای جذب مشتری با برند چینی و غیرایرانی عرضه می‌شدند. تولیدکنندگان جرات نداشتند اعلام کنند محصول‌شان ایرانی است؛ اعتماد به نفس نه در مصرف‌کننده وجود داشت و نه نزد تولیدکننده. این در حالی بود که عمده محصولات وارداتی بود و سهم اندکی به تولید داخل اختصاص پیدا می‌کرد اما فضای رسانه‌ای به کمک این جریان آمد و باعث شد تولید‌کنندگان روز به روز گسترش پیدا کنند. در این سال‌ها خیلی از تولیدکنندگان انگیزه پیدا کرده‌اند که نشان خود را ایرانی و حتی فارسی کنند. علاوه بر این در حوزه مصرف‌کنندگان نیز یکی از مراکز داده‌کاوی، گروه‌های کالایی مختلفی مثل خودرو، پوشاک و... را در معرض افکارسنجی قرار داده بود که نتیجه‌اش اعتماد‌ بیش از 80 درصد مخاطبان به نوشت‌افزار ایرانی بود.  
کارنامه «هیچ» دولت در حمایت از نوشت‌افزار
حسینی در این نشست با انتقاد از عملکرد دولت در این حوزه اظهار داشت: اگر دولتی‌ها نمی‌توانند در حوزه نوشت‌افزار ایرانی کاری کنند، آن را به مجموعه‌های مردمی بدهند که تجربه نشان داده در این کار همواره موفق ظاهر شده‌اند. وی با اشاره به نمایشگاه نوشت‌افزار گفت: ما حمایت جدی از دولت نداریم. اگر هم یک حمایت جدی از جانب حاکمیت باشد، صرفا از جانب شخص رهبری بوده است. رهبری نه تنها از نمایشگاه ما بازدید کردند که فردای آن روز ما به دیدار ایشان رفتیم و دغدغه‌های‌مان را مطرح کردیم. ایشان نیز در جلسه‌ای که می‌توان آن را مهم‌ترین جلسه سران در کشور دانست، در دیدار هیات دولت به صورت مصداقی بر موضوع نوشت‌افزار تاکید کردند. حتی شنیدیم فرموده بودند این نکته از تلویزیون حتما پحش شود. این در حالی است که در حوزه حمایت‌های دولتی صرفا می‌توانیم بگوییم چند قول شنیده‌ایم یا چند مسؤول با ما خوب رفتار کرده‌اند. کارنامه حمایت دولت از نوشت‌افزار ایرانی تقریبا هیچ است.
دولت نوشت‌افزار ایرانی را تحریم کرده است!
حسینی با بیان اینکه دولت در حوزه نوشت‌افزار و کاغذ توانایی تسهیل‌گری بالایی داشت اما اقدامی نکرد، گفت: در شرایطی که ما نیاز به جلوگیری از خروج ارز و ایجاد اشتغال داریم و بهترین زمان جایگزینی کالای ایرانی است، دولت نوشت‌افزار ایرانی  را تحریم کرده که موجب شده انگیزه تولید‌کنندگان در این حوزه بسیار پایین بیاید. وی با اشاره به بحران  کاغذ در سال اخیر گفت: اینکه قیمت کاغذ آن هم با واردات با ارز دولتی 7 برابر شود، در حالی که قیمت دلار 3 برابر شده است، هیچ توجیهی ندارد جز اینکه در مدیریت دچار ضعف مفرط شده‌ایم. حتی راه‌حل‌هایی با ضمانت نیز ارائه دادیم که توجهی به آنها نشد. وی با بیان اینکه ما می‌توانیم با تفاله‌های نیشکر بیش از حد نیاز خود کاغذ درجه یک تولید کنیم، افزود: همه مسائل پژوهشی، ایجاد بازار و سرمایه‌گذار را برای تولید کاغذ از تفاله‌های نیشکر آماده کرده‌ایم اما این‌کار نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی دارد که دولت حاضر نیست به آن وارد شود.


Page Generated in 0/0264 sec