printlogo


کد خبر: 212055تاریخ: 1398/5/9 00:00
یادداشتی بر کتاب «شب صورتی» اثر مظفر سالاری که نشر معارف آن را منتشر کرده است
نسخه نوجوانانه «من او»

احسان سالمی: مدیریت عشق، آن هم در دوره نوجوانی که اساسا با بازیگوشی و شور و هیجان و مقدار زیادی قدرت تخیل گره خورده است، کاری است که احتمالا به قول قدیمی‌ها فقط «کار حضرت فیل» باشد! اما همین کار سخت دستمایه نوشتن رمانی شده که دوستداران رمان‌های معاصر را بیش از همه به یاد کتاب معروف «من او» نوشته رضا امیرخانی می‌اندازد. یک عاشقانه پاک و نوجوانانه که این بار به جای آنکه شما را از زمان حال جدا کند و به قلب اتفاقات خیابان خانی‌آباد قدیم در تهران دوره دیکتاتوری «رضاخان» ببرد، در همین حال و هوای امروز است و البته در شهر دوست‌داشتنی یزد روایت می‌شود.
جای «علی» و «مهتاب» کتاب «من ‌او» بگذارید «سینا» و «نگین» کتاب «شب صورتی»؛ همان عشق نوجوانی و همان تلاش برای رسیدن به محبوب؛ همان دلهره‌های عاشقانه دوره نوجوانی و البته همان پیران جهان‌دیده‌ای که برای درست طی کردن مسیر عاشقی، تذکر و انذار می‌دهند.
«شب صورتی» که حاصل ذوق و سلیقه قلم مظفر سالاری است، شاید در قواره و شکل کلی اثر شباهت‌هایی به «من او» اثر ماندگار رضا امیرخانی داشته باشد اما نویسنده «شب صورتی» سعی کرده با نگاه خاص خود قصه عاشقانه اثرش را به مسیری غیر از آنچه امیرخانی برای عشق ناکام «علی» و «مهتاب» ترسیم کرده، هدایت کند. سالاری که خود لباس روحانیت نیز بر تن دارد در این اثر سعی کرده با پیوند زدن عشق زمینی به مفاهیم آسمانی و البته مفهوم مهدویت، از دل انتظار رسیدن به عشق زمینی، مفهوم والا و ارزشمندتری را استخراج کند: «انتظار مهدوی». اتفاقا همین رویکرد ویژه و ارزشمند است که باعث می‌شود با وجود برتری فرمی و ظاهری «من او» بر «شب صورتی»، اثر مظفر سالاری به لحاظ مفاهیم معنوی نهفته در دل اثر، یک سر و گردن از کتاب رضا امیرخانی بالاتر باشد. نکته مهم دیگری که در ارتباط با «شب صورتی» می‌توان به آن اشاره کرد؛ تفاوت نوع نگاه این اثر به دامنه مخاطبانش نسبت به کتاب «من او» است؛ در واقع «من او» کتابی برای مخاطب جوان و در آستانه ازدواج است که خواندنش می‌‌تواند نگاه مخاطب را نسبت به مسأله ازدواج و عشق عمیق‌تر کند و آن را از دایره مسائل ظاهری و مرسوم این حوزه خارج کند، این در حالی است «شب صورتی» اثری برای مخاطب نوجوان و به تعبیری «دبیرستانی» است؛ نوجوانانی که به‌واسطه شرایط حساس و منحصر به فرد سنی و روحی خود ممکن است نه یک دفعه بلکه بارها درگیر عشق‌های هوس‌آلود زمینی شوند و خواندن چنین کتاب‌هایی هم می‌تواند برای آنها راهنمایی برای تمییز عشق‌ واقعی از عشق‌های هوس‌آلود باشد و هم می‌تواند به عنوان دستورالعملی برای مدیریت عشق در دوره نوجوانی مورد استفاده قرار بگیرد.
 


Page Generated in 0/0231 sec