printlogo


کد خبر: 212061تاریخ: 1398/5/9 00:00
ایرلند شمالی، ولز و اسکاتلند، خواهان جدایی از بریتانیا
جانسون در نخستین سفر خارجی‌اش هو شد

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر انگلیس به اروپا اولتیماتوم داده و حالا شمشیرش را برای بروکسل از رو بسته است. به نظر می‌رسد روابط لندن و اتحادیه اروپایی طی هفته‌های منتهی به 31 اکتبر پیچیده‌تر از گذشته باشد و به تنش‌های مقطعی بینجامد. حالا باید دید بوریس جانسون با این حجم از فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی که علیه خود ایجاد کرده، چگونه می‌تواند بر این بحران‌ها پیروز شود. در اروپا از او حمایت نمی‌کنند، شرایط با روسیه مناسب نیست و در خاورمیانه هم پالس‌ها منفی است و برایند این تحولات جانسون را به سوی اسکاتلند روانه کرده است تا نخستین سفر خارجی‌اش را در کاردیف کلید بزند. در ادینبورگ اما نخست‌وزیر انگلیس را «هو» کردند. گزارش‌های تکمیلی از اسکاتلند نشان می‌دهد همزمان با افزایش واگرایی‌ها اسکاتلندی‌ها، ولزی‌ها و شماری از ساکنان ایرلند شمالی درباره جدایی از انگلیس در صورت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپایی هشدار دادند، اما جانسون نخستین سفر کاری‌اش را با وعده پرداخت 300میلیون پوندی به این مناطق انجام داد اما واکنش اسکاتلندی‌ها مطلوب او نبود.
بوریس جانسون در نخستین سفر پس از رسیدن به مقام نخست وزیری به اسکاتلند رفت تا به گفته خودش، یکپارچگی کشور را تقویت کند اما با استقبال سرد مقامات محلی و اعتراض‌های مردمی در اسکاتلند روبه‌رو شد. در آستانه سفر جانسون به اسکاتلند که به همراه انگلیس، ولز و ایرلندشمالی، بریتانیا یا انگلستان را تشکیل می‌دهند، مخالفان سیاست‌های وی تظاهرات کردند. معترضان جدایی اسکاتلند را از انگلیس خواستار شدند؛ درخواستی که «ایان بلکفورد» رهبر حزب ملی اسکاتلند، سومین حزب بزرگ این کشور در پارلمان آن را یادآور شد و گفت: نیکولا استورجن، وزیر اول و رهبر حزب ملی اسکاتلند شفاف اعلام کرده تعیین زمان برای برگزاری همه‌پرسی استقلال این منطقه از انگلیس در دست بررسی است. بوریس جانسون در واکنش به انتقادها گفت: من آماده‌ام هزاران مایل سفر کنم تا به توافق جدید برسیم. وی توافق برای چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی را که در زمان نخست وزیری «ترزا می» حاصل شد، مرده توصیف کرد و افزود: چشم‌انداز برای توافق جدید هنوز از بین نرفته است. نخست‌وزیر جدید انگلیس همچنین قرار است به ولز و ایرلندشمالی نیز سفر کند، آن هم در حالی که آنها نیز بر طبل جدایی می‌کوبند. سیاست نخست‌وزیر جدید انگلیس مبنی بر ترک اتحادیه اروپایی حتی بدون توافق با این اتحادیه، خشم شمار فراوانی از سیاستمداران، مردم و احزاب سیاسی را بویژه در این مناطق برانگیخته است، به گونه‌ای که اکنون گرایش به جدایی این مناطق از انگلیس، آشکارتر شده است. در این سفر آشکار شد حتی «روث دیویدسون» هم‌حزبی نخست‌وزیر جدید و رهبر حزب محافظه‌کار در اسکاتلند هم از سیاست جدایی بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپایی حمایت نمی‌کند.
مقامات اقتصادی و کارشناسان در انگلیس بارها اعلام کرده‌اند جدایی بدون توافق از اتحادیه خسارت‌بارترین گزینه برای این کشور است. «جیم برن» کارشناس سیاسی در پاسخ به این پرسش که چرا بوریس جانسون و دیگر حامیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی با وجود هشدارهای خروج بدون توافق بر آن تاکید می‌کنند، گفت: آنان معتقدند مقامات اتحادیه بلوف می‌زنند و در نهایت مجبور خواهند شد به خواست لندن برای تغییر مفاد توافق تن دهند. همزمان «مایکل گوو» عضو برجسته حزب حاکم محافظه‌کار از اجرای اقدامات و کسب آمادگی‌های لازم برای خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپایی خبر داده است؛ خبری که نگرانی صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی در انگلیس را بیشتر کرده است. «جاش هاردی» معاون دبیرکل کنفدراسیون صنایع انگلیس، بزرگ‌ترین گروه صاحبان مشاغل در انگلیس هم در این باره گفت: نه انگلیس و نه اتحادیه اروپایی، برای جدایی بدون توافق آماده نیستند و در صورت خروج بدون توافق، اقتصاد انگلیس مختل خواهد شد. تاکنون صدها شرکت از بیم پیامدهای بریگزیت از انگلیس کوچ کرده‌اند یا در صدد تعدیل نیرو و کوچ از این کشورند. در تازه‌ترین مورد مالک فرانسوی شرکت خودروسازی واکسهال در انگلیس اعلام کرد اگر انگلیس بدون توافق از اتحادیه خارج شود، خودروسازی در انگلیس دیگر سودآور نخواهد بود و به همین علت، کارخانه را در این کشور برخواهد چید. پیش‌تر هم شرکت نیسان از تعدیل نیرو و توقف سرمایه‌گذاری و تولید محصولات جدید در انگلیس خبر داده بود. صاحبنظران انگلیسی می‌گویند نشانگان منفی خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپایی، قابل انکار نیست حتی اگر جانسون، قسم پاول مقدس بخورد. نخستین سفر جانسون به اسکاتلند نشان داد برخلاف 2 نخست‌وزیر قبلی انگلیس، (دیوید کامرون و ترزا می) او فعلا برنامه‌ای برای سفر به مقر اتحادیه اروپایی و گفت‌وگو با مقامات این اتحادیه ندارد.
 

وزیر اول اسکاتلند: جانسون خطرناک است
گروه بین‌الملل: وزیر اول اسکاتلند در اظهاراتی در پی دیدارش با نخست‌وزیر جدید انگلیس در شهر ادینبورگ گفت اعتقاد دارد بوریس جانسون در حال پیشبرد یک استراتژی خطرناک در قبال رهبران اتحادیه اروپایی با نتیجه احتمالی یک خروج بدون توافق از این اتحادیه برای بریتانیاست. این در حالی است که جانسون در اسکاتلند به خبرنگاران گفت نباید کسی فرض کند دولت او متمایل به خارج شدن از اتحادیه اروپایی بدون هیچ توافقی در تاریخ 31 اکتبر است. نیکولا استورجن در گفت‌وگو با خبرنگاران بلافاصله بعد از آنکه جانسون اقامتگاه او را در ادینبورگ ترک کرد، گفت: دولت جانسون در حال پیگیری یک راهبرد در جهت رسیدن به یک بریگزیت بدون توافق است و فرقی نمی‌کند در برابر عموم مردم چقدر این موضوع را انکار کند. وی خاطرنشان کرد: در پشت همه این گزافه‌گویی‌ها و بلوف‌ها این دولت خطرناک است. مسیری که این دولت در پیش گرفته برای اسکاتلند و برای تمام بریتانیا خطرناک است. او می‌گوید خواستار توافق با اتحادیه اروپایی است اما اصلاً نمی‌داند با این موضع و این خط‌مشی تندروانه در قبال توافق بریگزیت چطور می‌تواند به چنین توافقی دست پیدا کند.


Page Generated in 0/0113 sec