printlogo


کد خبر: 212065تاریخ: 1398/5/9 00:00
چهارگوشه

روسیه موشک‌های دوربرد به هند می‌فروشد
شرکت تسلیحات نظامی دولتی روسیه (FSMTC) اعلام کرد 1000 موشک هوا به زمین به ارتش هند فروخته و قرار است بزودی آنها را تحویل دهد. مساله خرید تسلیحات روسی از طرف برخی کشورها که به طور سنتی از آمریکا تسلیحات نظامی می‌خریدند به یک موضوع تنش‌زا تبدیل شده است. علاوه بر آن، هند قراردادی برای خرید سامانه موشکی اس400 از روسیه نیز امضا کرده که با مخالفت آمریکا مواجه شده است. واشنگتن در حال اعمال فشار به دهلی‌نو برای لغو این قرارداد و خرید سامانه پاتریوت است. دولت هند در مقابل اعلام کرده است که خرید تسلیحاتی این کشور متناسب با نیازهای دفاعی‌اش خواهد بود.

آمریکا به دنبال پایگاه دائمی در مرزهای چین
وزیر خارجه استرالیا گفت آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک زیرساخت دیگر نظامی در استرالیاست. «ماریس پین» همچنین گفت در صورتی که کنگره آمریکا مبلغ ۲۱۱/۵ میلیون دلار برای نیروی دریایی این کشور را تایید کند، این زیرساخت جدید ساخته می‌شود. برنامه‌ها برای ایجاد یک جای پای بزرگ‌تر آمریکا در استرالیا در زمانی مطرح می‌شود که متحدان غربی ایالات متحده بشدت نگران اقدامات چین در گسترش نفوذش در منطقه پاسیفیک هستند. این مقام ارشد دیپلماتیک استرالیا به شبکه خبری اسکای‌نیوز گفت: ساخت این تاسیسات جدید به حمایت از ابتکار عمل وضعیت نیروی نظامی استرالیا می‌پردازد. 2 کشور در سال ۲۰۱۱ به توافقی در زمینه تقویت و گسترش روابط و همکاری دفاعی رسیدند. این ابتکار عمل‌ها شامل به خدمت گرفتن ۲۵۰۰ تفنگدار ویژه نیروی دریایی آمریکایی در استرالیا به صورت سالانه برای آموزش نیروهای این کشور، تمرین‌ها و آموزش‌های مشترک و مرتب بین نیروی هوایی 2 کشور می‌شود.

استخدام ستیزه‌جویان خارجی توسط حفتر
ژنرال حفتر در لیبی برای حمله به طرابلس از نیروهای خارجی استفاده کرده است. گفته می‌شود این ستیزه‌جویان خارجی عموما از کشورهای آفریقایی هستند. پیش از این اخباری منتشر شده بود که نیروهای حفتر از سلاح‌های فرانسوی برای اقدامات خود استفاده کرده‌اند. «فائز السراج» رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی تأکید کرده نشانه‌هایی از پایان جنگ در طرابلس به چشم می‌خورد و این جنگ با شکست «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی خلیفه حفتر پایان خواهد یافت. السراج در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: هیچ‌گونه میانجیگری برای پایان جنگ وجود ندارد و هر چه هست بیانیه‌ها و دعوت رهبران تعدادی از کشورها درباره ضرورت توقف درگیری‌ها و بازگشت به روند سازش سیاسی است. وی افزود: نیروهای ما پیشرفت‌هایی حاصل کرده‌‌اند و جنگ نیز با بیرون راندن متجاوزان پایان خواهد یافت و لیبیایی‌ها به روند سازش بازخواهند گشت.

داعش30 هزار نیرو دارد
سازمان ملل متحد در گزارشی که دوشنبه منتشر شد، تخمین‌ زده نزدیک به ۳۰ هزار نفر از پیکارجویان خارجی داعش ممکن است هنوز زنده باشند. در این گزارش از ادلب سوریه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های تروریست‌های خارجی نام برده شده است. سازمان ملل تصریح کرده داعش و القاعده در حال رقابت برای به دست گرفتن قدرت در بسیاری نقاط هستند. درباره منابع مالی داعش گزارش شده گمان می‌رود این گروه تروریستی هنوز بین ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار ثروت در اختیار داشته باشد اما فاقد نقدینگی لازم برای انجام عملیات‌های خود است. سازمان ملل نوشته این گروه در حال بررسی روش‌هایی برای درآمدزایی است. پیش از این، «کریم خان» رئیس کمیته تحقیق سازمان ملل در رابطه با جنایت‎های صورت گرفته داعش در عراق گفت عناصر داعشی بازداشت شده باید به روش محاکمه نازی‎ها اعدام شوند. کریم خان روز دوشنبه در سخنانی گفت که محاکمه داعشی‌ها باید به روشی صورت بگیرد که بعد از جنگ دوم جهانی در شهر نورنبرگ آلمان صورت گرفته بود و در آن رهبران نازیسم با حضور در دادگاه ویژه در دهه 40 قرن گذشته محاکمه شده بودند. بخش اعظمی از خاک عراق در سال ۲۰۱۴ به اشغال داعش درآمد. ارتش عراق سال ۲۰۱۷ موفق شد این گروه تروریستی را شکست دهد، هر چند عناصر داعشی همچنان در برخی مناطق عراق حضور پنهان دارند.


Page Generated in 0/0060 sec