printlogo


کد خبر: 212070تاریخ: 1398/5/9 00:00
رأی دادگاه محمدعلی نجفی به جرم قتل همسرش میترا استاد صادر شد
حکم: قصاص

گروه اجتماعی: محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران به جرم قتل میترا استاد همسر دوم خود به قصاص محکوم شد. به گزارش «وطن‌امروز»، سخنگوی قوه‌قضائیه روز گذشته گفت: رأی پرونده قتل میترا استاد صادر و به وکلای آنها ابلاغ شده است. غلامحسین اسماعیلی ادامه داد: قتل عمد، ایراد صدمه غیر موثر در قتل و نگهداری اسلحه غیرمجاز 3 عنوان اتهامی بود که در کیفرخواست آورده شده بود که دادگاه در 2 موضوع متهم را مجرم تشخیص داده و قتل عمد را محرز دانسته است و با توجه به تقاضای اولیا دم مبنی بر قصاص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، حکم قصاص صادر شد. اسماعیلی با بیان اینکه درباره ایراد صدمه غیرموثر در قتل، دادگاه رأی برائت صادر کرده است، افزود: دادگاه برخلاف دادسرا به این نتیجه رسید صدمات وارده به مقتول یک صدمه بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، 2 تیر به او اصابت نکرده، بلکه یک تیر به کف دست اصابت کرده و از دست عبور کرده و در قفسه سینه مقتول جای گرفته است. به موجب قانون هر گاه ضربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ضربه واحدی باشد، هرچند جراحات متعدد باشد، یک حکم صادر می‌شود و چون با اقدام واحد این عمل انجام شده، حکم اشد که قصاص است صادر شده و از اتهام دیگر تبرئه شده است. سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: درباره نگهداری سلاح غیرمجاز، دادگاه متهم را به 2 سال حبس محکوم کرده است. حکم غیرقطعی و قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است و در صورتی که از ناحیه اولیای دم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، متهم یا وکلا مورد فرجام‌خواهی قرار بگیرد، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد. ‌اصل قصاص نیز حق‌الناس است و دائر بر تصمیم اولیای دم است.
وکیل نجفی: به حکم قصاص اعتراض داریم
وکیل محمدعلی نجفی در واکنش به حکم دادگاه گفت: به حکم اعتراض داریم؛ توقعی که از دیوان عالی کشور داریم این است که به این اعتراض توجه کرده و نقایص را رفع کند. حمیدرضا گودرزی در گفت‌وگو با فارس، گفت: این رای ظرف 20 روز قابل اعتراض است، چرا که موضوع قتل عمد بوده و در دیوان عالی کشور بررسی می‌شود. پرونده در مهلت مقرر به این دیوان ارسال و دیوان اداری شیوه شکلی آن را نه ماهیتی بررسی کرده و حکم می‌دهد. وی گفت:‌ در واقع دیوان عالی آداب رسیدگی پرونده را بررسی می‌کند که یا رای صادر شده را تایید می‌کند و برای اجرا اعاده می‌دهد یا اینکه نقص تحقیقات اعلام کرده و برای رفع آن، پرونده را به شعبه صادر‌کننده حکم (شعبه 9 دادگاه کیفری) ‌ارسال می‌کند. گودرزی گفت: همچنین ممکن است برای نقص تحقیقات، پرونده را به شعبه هم‌عرض یعنی به شعبه‌ای غیر از شعبه 9 ارجاع دهد و در آن شعبه رسیدگی ماهیتی به پرونده آغاز شود.
 تکذیب اعلام رضایت از سوی برادر مقتول
در چند روز اخیر موضوع گرفتن رضایت از خانواده میترا استاد مطرح شده و حتی شایعات زیادی درباره مبلغی برای گرفتن رضایت هم عنوان شده؛ ارقامی مثل 10 میلیارد تومان و 17 میلیارد تومان. برادر میترا استاد به عنوان نماینده اولیای دم این موارد را تکذیب کرده است. مسعود استاد در اینستاگرام نوشته است: برخی از کانال‌‌های تلگرامی خبر کذبی مبنی بر مذاکره اینجانب و آقای نجفی در جلسه دادرسی با موضوع مصالحه در ازای مبلغ 10 میلیارد تومان منتشر کردند. هم اکنون ضمن تکذیب هر نوع مذاکره در این‌باره با آقای نجفی یا هر شخصی از سوی ایشان به اطلاع این قبیل رسانه‌ها می‌رسانم: انصافاً زیبنده نیست برای جذب مخاطب به هر ریسمانی چنگ بزنید و از عوالم خیالات خویش برای آنها خبرسازی کنید.
 داماد نجفی: افراد دیگری به ماجرا ورود کرده‌اند
«شاهد ببری» داماد نجفی درباره حکم قصاص نجفی گفت: بزودی اعتراض خود را به مراجع قضایی اعلام می‌کنیم. وی درباره احتمال رضایت اولیای‌دم در این پرونده اینگونه توضیح داد: صحبت‌هایی شده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. ترجیح می‌دهم در حال حاضر در این‌باره صحبت نکنم؛ ان‌شاءالله به وقتش توضیح خواهیم داد. تنها تاکید می‌کنم خانواده نجفی تاکنون با خانواده استاد درباره رضایت وارد صحبت نشده‌‌اند و افراد دیگری به ماجرا ورود کرده‌‌اند و صحبت‌ها برای دریافت رضایت از خانواده استاد تمام شده است. اظهارات داماد نجفی درباره افراد دیگری که وارد ماجرا شده‌اند، شائبه‌های زیادی ایجاد می‌کند و شایعاتی مثل ورود سران ارشد اصلاح‌طلب مثل محمد خاتمی برای گرفتن رضایت از خانواده مقتول را نزدیک به واقعیت می‌کند. خوب است که دوستان نجفی در جبهه اصلاحات به این شایعات پاسخ دهند و بیش از اینها سکوت نکنند.


Page Generated in 0/0066 sec