printlogo


کد خبر: 212093تاریخ: 1398/5/10 00:00
سفر هیأت نظامی گارد ساحلی امارات پس از وقفه‌ای 6 ساله به ایران در حالی است که تحلیلگران و رسانه‌‌های منطقه این سفر را به منزله چرخش ابوظبی به سمت تهران پس از اتفاقات اخیر در خلیج‌فارس ارزیابی می‌کنند
امارات سپر انداخت

خبر حضور یک هیأت نظامی از امارات عربی متحده در تهران برای گفت‌وگو درباره همکاری نیروهای دریایی 2 کشور در منطقه خلیج‌فارس در صدر گزارش‌‌های خبری منطقه و بین‌المللی قرار گرفت. سفر این هیات اماراتی به تهران پس از وقفه‌ای 6 ساله از آنجا اهمیت مضاعف پیدا می‌کند که هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از عقبگرد دولت امارات در جنگ یمن منتشر شده است و به نظر برخی کارشناسان این سفر می‌تواند نشانی از آب شدن یخ روابط تهران- ابوظبی و نزدیکی هرچه بیشتر ابوظبی به تهران و فاصله گرفتن از راهبردهای عربستان سعودی در منطقه باشد، بویژه اینکه امارات از متحدان اصلی دولت سعودی است و پس از سعودی بیشترین نیروی نظامی را در  قالب ائتلاف نظامی حمله به یمن، اعزام کرده است.
به گزارش «وطن‌امروز»، هیات اماراتی به سرپرستی «حمدعلی مصباح‌الاحبابی» فرمانده گارد ساحلی امارات روز سه‌شنبه در تهران با سردار «قاسم رضایی» فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد. پایگاه خبری پلیس درباره این دیدار نوشت: «سردار قاسم رضایی، به منظور توسعه روابط دیپلماتیک و تحکیم انتظامات مرزی با سرتیپ فرمانده گارد ساحلی کشور امارات دیدار کرد و اظهار داشت: تعاملات مرزی باید افزایش پیدا کند تا تسهیلات برای تجار، صیادان، بیماران و گردشگران فراهم شود و مردم دو کشور از این روابط حسنه بهره کافی ببرند». فرمانده مرزبانی ناجا، منطقه استراتژیک خلیج‌فارس و دریای عمان را متعلق به مردم منطقه دانست و اظهار داشت: نباید اجازه دهیم سایر کشورها، امنیت منطقه را خدشه‌دار کنند؛ بلکه باید جلوی جولان و منفعت‌طلبی آنها در منطقه گرفته شود. سردار رضایی تأکید کرد: به‌رغم وجود فتنه‌ در کشورهای پیرامون جمهوری اسلامی ایران، کشور ما بسیار امن است و احساس امنیت برای مردم در شهرها و مرزها ایجاد شده است. سرتیپ مصباح‌الاحبابی، فرمانده گارد ساحلی کشور امارات نیز در این دیدار با استقبال از گسترش روابط مرزی بین 2 کشور گفت: ایران در خط مقدم مبارزه با قاچاق موادمخدر است که ما به‌عنوان گارد ساحلی کشور امارات از این اقدامات جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم. وی افزود: ایران ۸ هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرز مشترک و طولانی با همسایگان خود دارد که بعضی از این کشورها دچار بحران امنیتی هستند؛ امنیت جمهوری اسلامی ایران نشان‌دهنده مدیریت صحیح در مرزهاست. فرمانده گارد ساحلی کشور امارات بر ارتقای روابط مرزی تأکید کرد و گفت: اقدامات مشترک و هماهنگی‌ها باید مستمر باشد تا امنیت تجارت و سلامت دریانوردی حفظ شود. سرتیپ الاحبابی تصریح کرد: مداخله بعضی از دولت‌ها در خطوط اول دریانوردی، ایجاد‌کننده مشکل در منطقه است که با روابط حسنه، باید امنیت را در خلیج‌فارس و عمان برقرار کنیم.
یارگیری از گروه B
وزیر امورخارجه درباره تغییر نسبی رویکرد امارات نسبت به جنگ یمن و حضور نیروهای گارد ساحلی آنها در ایران و تاثیری که این مساله می‌تواند در کاهش تنش‌‌های منطقه‌ای داشته باشد، خاطرنشان کرد: ما خوشحال می‌شویم تعداد اعضای گروه B کاهش پیدا کند. ما تلاش داریم با همسایگان‌مان ارتباط داشته باشیم. دولت امارات عربی متحده همسایه ما است کما اینکه عربستان و بحرین همسایه ما هستند. همان روابطی که با کویت و عمان داریم، دوست داریم با بقیه همسایگان نیز داشته باشیم. محمدجواد ظریف اظهار داشت: اگر همسایگان‌مان تلاش کنند سیاست‌‌های خود را تغییر دهند و با ملت ایران و مردم منطقه درست رفتار کنند و از دخالت در امور داخلی کشور‌ها خودداری کنند، بسیار فرصت مناسبی برای گفت‌وگو وجود دارد. وی افزود: امیدواریم اعضای گروه B به 2 نفر یعنی بولتون و بنیامین نتانیاهو کاهش یابد.
دوربرگردان ابوظبی!
نشریه صهیونیستی هاآرتص در واکنش به حضور هیات گارد ساحلی امارات در ایران و چرخش این کشور به سمت تهران نوشت: امارات به دنبال از سرگیری گفت‌وگو و تعامل با ایران است تا وجهه سابق خود به عنوان مرکز امن سرمایه‌گذاری در منطقه را بازیابی کند. از سوی دیگر شبکه المیادین در تحلیلی به قلم قاسم عزالدین تحت عنوان «دلیل بازگشت امارات به‌سوی تهران چیست» نوشت: پنجمین نشست گارد ساحلی امارات و ایران به سال 2013 بازمی‌گردد و تا چند هفته پیش به دلیل تنش میان ایران و آمریکا و به قول محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران قرار گرفتن عربستان و امارات در صدر تیم «ب»، هیچکس انتظار نداشت ششمین نشست ایران و امارات در تهران برگزار شود. نویسنده می‌گوید در تجاوز به یمن و در مساله تحریک به جنگ علیه ایران، ابوظبی از خطوط قرمز عبور کرد و زمانی که پهپاد آمریکایی سرنگون شده توسط ایران از امارات پرواز کرد، تهران بسیار خشمگین شد. در ادامه این تحلیل آمده است در مقابل مشارکت امارات در تجاوزهای مستقیم علیه ایران، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اخیرا با توصیف عربستان و امارات به شهرهای شیشه‌ای آنها را تشویق کرد به‌خاطر اهداف ترامپ و اسرائیل منطقه را ویران نکنند. این شبکه لبنانی می‌نویسد: خروج نیروهای اماراتی از یمن در وهله اول نشان می‌دهد امارات امید خود به شرط‌‌‌بندی روی حمایت آمریکا در مقابله با ایران را از دست داده است. ابوظبی در بازگشت به تهران کمی تاخیر کرد و به گفته سردار حسین دهقان، مشاور رهبر عالی ایران در امور دفاعی، امارات پیش از این نیز پیام‌‌‌هایی محرمانه در رابطه با صلح از طریق برخی اشخاص به تهران ارسال کرده بود. در ادامه این تحلیل آمده است: در این راستا نماینده دائم عربستان در سازمان ملل نیز برای بار اول اعلام کرد ریاض آماده ازسرگیری روابط دیپلماتیک با تهران است. عربستان همچنین کشتی ایرانی که به مدت یک ماه و نیم در سواحل کشورشان توقیف شده بود را آزاد کرد و چه بسا نامه‌هایی که ریاض از طریق سفارت سوییس به تهران می‌فرستد، در همین راستا باشد.
«یاسر ابوهلاله» مدیر سابق شبکه خبری «الجزیره» قطر هم در واکنش به چرخش مواضع سیاسی- نظامی امارات در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: تغییر مواضع امارات در قبال ایران محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی را شگفت‌زده کرده است. وی روز چهارشنبه در حساب  شخصی خود نوشت: حاکمان امارات بر خلاف عربستان سعودی درک کرده‌‌اند که جنگ با ایران می‌تواند چه نتایج ویرانگری برای آنان داشته باشد و ارسال پیام ایران از طریق میانجی‌ها پیام روشنی را به آنان منتقل کرد. «خسارت‌‌های امارات عربی متحده در اولین روز از جنگ می‌تواند هزاران میلیارد دلار باشد، زیرا موشک‌‌های ایران سراسر امارات را پوشش می‌دهند». امارات پس از دریافت این پیام، سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، مواضع خود را تغییر داد که این امر محمد بن‌سلمان را شگفت‌زده کرده است. وی در ادامه نوشت: اما عربستان همچنان بر جریان تندرو دولت آمریکا (بولتون- پمپئو) و نتانیاهو حساب کرده است. ابوهلاله می‌افزاید: همچنین عربستان تصور می‌کند قادر است ‏هرگونه خسارت احتمالی را تحمل کند و ولیعهد این کشور معتقد است پرداخت یک باره هزینه بهتر از پرداخت قسطی آن طی سال‌های متمادی است.


Page Generated in 0/0059 sec