printlogo


کد خبر: 212120تاریخ: 1398/5/10 00:00
چهارگوشه

رویارویی انگلیس و روسیه  در آسمان استونی
جنگنده‌های بریتانیا واقع در استونی برای مسدود کردن مسیر یک هواپیمای ترابری نظامی روسی که نزدیک به حریم هوایی این کشور پرواز می‌کرد، از آشیانه خود برخاستند. این خبر را وزارت دفاع بریتانیا - سه‌شنبه - طی بیانیه‌ای اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: «ما این هواپیمای ترابری را به سوی شمال همراهی کردیم تا از حریم هوایی استونی خارج شود». در این بیانیه همچنین آمده است که رویداد پیش‌آمده کاملا عادی است و نشان از آن دارد که «بریتانیا برای همکاری با شریک استونیایی خود در منطقه حضور دارد».

منطقه امن ترکیه در مرزهای سوری!
ترکیه با گذشت بیش از 8 سال از درگیری‌های سوریه کماکان به دنبال ایجاد یک منطقه حائل است. ترکیه از نفوذ گروه‌های کردی نگران است به همین منظور پیشنهاد منطقه حائل را با قوت پیگیری می‌کند. شورای دفاع ملی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در جلسه سه‌شنبه شب ما دوباره بر طرح‌مان برای ایجاد یک «کریدور صلح» در چارچوب تضمین امنیت مرزهای‌مان تاکید و آن طرح‌ها را تایید کردیم. در نشست امنیتی ترکیه درباره حفاری‌های گازی ترکیه در سواحل قبرس نیز بحث و بررسی‌هایی صورت گرفته است. در بیانیه شورای دفاع ملی ترکیه در این زمینه آمده است، موضع ترکیه در شرق مدیترانه براساس نیت این کشور برای صلح و ثبات در منطقه و تضمین گسترش همکاری‌های منطقه‌ای است و ترکیه به مواضع اصولی خود براساس منافع ملی آنکارا و قبرس و همچنین منطبق با قوانین بین‌المللی ادامه خواهد داد.

محاکمه بشیر به تعویق افتاد
دادستانی سودان اعلام کرد محاکمه عمر البشیر، رئیس‌جمهوری برکنار شده این کشور به ۱۵ آگوست (۲۴ مرداد) موکول شد. دادستانی سودان دلیل به تعویق افتادن جلسه محاکمه البشیر را حضور نیافتن وی در جلسه محاکمه عنوان کرد. در همین راستا، احمد ابراهیم الطاهر، رئیس وکلای مدافع عمر البشیر گفت جلسه محاکمه به دلیل حضور نیافتن البشیر در دادگاه به دلایل امنیتی به تعویق افتاده است. وی افزود: تنها یک اتهام علیه عمرالبشیر مطرح شده که در ارتباط با اموال مصادره شده در مقر ریاست‌جمهوری است. این اموال هدیه‌ای از سوی یک کشور بوده که شامل بودجه نمی‌شده است. مقامات سودان سه‌شنبه درخواست وکلای مدافع عمرالبشیر برای به تعویق انداختن جلسه محاکمه وی به دلیل درگذشت مادرش را رد کرده بودند. قرار بود این جلسه روز گذشته (چهارشنبه) برگزار شود.

پارلمان عراق توافق امنیتی با اردن را تصویب کرد
پارلمان عراق اجرایی شدن توافقنامه همکاری امنیتی با اردن را تصویب کرد. «فرات التمیمی» نماینده پارلمان عراق اظهار داشت: پارلمان عراق روز سه‌شنبه در یک جلسه رسمی، اجرایی شدن توافقنامه امنیتی میان بغداد و امان را امضا کرد. بغداد و امان در ماه آگوست گذشته یک توافقنامه امنیتی امضا کردند که هدف از آن تقویت همکاری میان 2 کشور در زمینه‌های امنیتی و نظامی از طریق تبادل اطلاعات درباره حمایت از مرزها و تجهیز توانمندی‌های اطلاعاتی و آموزشی با هدف مبارزه با تروریسم است. التمیمی خاطرنشان کرد: تصویب این موضوع با موافقت تمام اعضای حاضر در پارلمان عراق صورت گرفت و کسی با آن مخالفت نکرد.

استارتی در کار نخواهد بود
جان بولتون می‌گوید آمریکا پیمان استارت را با روسیه تمدید نمی‌کند. این در حالی است که آمریکایی‌ها در بدعهدی و بر هم زدن نظم جهانی طی 3 سال گذشته گام‌های موثری برداشته‌ و منجر به افزایش هرج و مرج جهانی شده‌اند. معاهده استارت ۳ آمریکایی‌ها و روس‌ها را به عملیات کاهش متقابل زرادخانه‌های استراتژیک هسته‌ای ـ به کاهش 7 ساله کلاهک‌های هسته‌ای به هزار و ۵۵۰ عدد و ۸۰۰ سکوی پراکنده و غیر پراکنده و کاهش موشک‌های بالستیک و قاره‌پیما ـ ملزم می‌کند. قرار بود این سند در طول ۱۰ سال اجرا شود و بر اساس توافق، طرفین امکان تمدید به مدت 5 سال دیگر نیز داشته باشد. این معاهده آمریکایی- روسی به تبادل اطلاعات درباره تعداد کلاهک‌های جنگی 2 بار در سال تصریح می‌کند. توافق استارت ۳ برای کاهش سلاح‌های استراتژیک و حملات هسته‌ای پس از مذاکرات سختی حاصل شد. زمان پایان این توافق پنجم فوریه ۲۰۱۸ بود که روسیه و آمریکا باید در این دوره اهداف مکتوب در توافق را که زمان آنها در سال ۲۰۲۱ پایان می‌یابد،‌ محقق کنند.


Page Generated in 0/0067 sec