printlogo


کد خبر: 212145تاریخ: 1398/8/11 00:00
عادل عبدالمهدی برای حفظ امنیت و یکپارچگی عراق اعلام کرد در صورت انتخاب فردی مناسب، از نخست‌وزیری کناره‌گیری می‌کند
افزایش لابی برای حل بحران سیاسی عراق

گروه بین‌الملل: با وجود تلاش‌ جریان‌های عبری - غربی - عربی برای افزایش تنش‌های عراق، عصر دیروز برخی رسانه‌ها از توافق جریان‌های عراقی خبر دادند. 
به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، صبح روز جمعه بین رهبر جریان صدر، رهبر ائتلاف الفتح و نخست‌وزیر عراق تماس‌هایی برقرار شد تا این ائتلاف دولتی تقویت شود.
این روزنامه توضیح داد تماس‌هایی بین عبدالمهدی، صدر و العامری برقرار شده است تا ائتلاف دولتی که اخیرا به نظر می‌رسید در آستانه فروپاشی قرار دارد، تقویت شود.
به گزارش این روزنامه یک مسیر در عراق می‌تواند نقطه آغازی برای حل بحران عراق باشد. در این مسیر، اختلاف بین صدر و عبدالمهدی و العامری باید از بین برود. در همین راستا، تلاش‌هایی برای برقراری خطوط تماس بین این سه شده است.
هدف این تلاش‌ها کنترل بحران است تا هیچ حادثه امنیتی رخ ندهد. الاخبار به نقل از اطلاعاتی که به دستش رسیده، گزارش داد «تحول مثبت و قابل توجهی اخیرا در این مسیر ارتباطی که طی روزهای گذشته متشنج شده بود، به‌وجود آمده است و این مسأله بر ساختار کابینه و عملکرد آن تأثیر مثبتی خواهد گذاشت». 
در همین حال عادل عبدالمهدی انتخاب فردی مناسب را تنها شرط خود برای کناره‌گیری از قدرت اعلام کرده است. این اقدام عبدالمهدی در راستای تلاش برای حفظ ثبات و امنیت عراق قابل ارزیابی است. در چند هفته گذشته طیف منسوب به مقتدا صدر بیشترین تلاش را برای سرنگونی دولت قانونی عراق انجام داده بود.
 به گزارش این روزنامه، قرار است همزمان با این تماس‌ها، اقداماتی جهت فرونشستن خشم مردمی انجام شود تا وضعیت به پیش از یکم اکتبر- زمان آغاز تظاهرات عراق- بازگردد.
بنا بر این گزارش، مقتدا صدر در این تماس‌ها اعلام آمادگی کرده با العامری همکاری کند. رئیس ائتلاف الفتح، پیش از این درخواست صدر را برای پس گرفتن رأی اعتماد از عبدالمهدی رد کرده بود. 
وی همانند برخی فراکسیون‌های سیاسی معتقد است باید دولت به کار خود ادامه دهد و تا به پایان نرسیدن مدت زمان قانونی این دولت، نباید برکنار شود. البته این مسأله در دولت حیدر العبادی، نخست‌وزیر پیشین عراق نیز رخ داد.
بنا بر این اطلاعات، برکناری دولت یا استعفای عبدالمهدی به دور از واقعیت است و در حال حاضر تلاش می‌شود برون‌رفتی از بحران کنونی شکل بگیرد، زیرا این اطمینان وجود دارد که سوار شدن بر موج مطالبات مردم برای تحقق اهداف سیاسی، یک بازی نخ‌نما است و طولانی شدن بحران نیز فقط به سود آمریکا و همپیمانان این کشور در منطقه است.
در همین حال یک منبع آگاه به الاخبار گفت طرح آمریکا برای ایجاد هرج‌ومرج خونین در عراق همچنان وجود دارد و برای فراهم‌سازی شرایط جنگ داخلی، تلاش‌هایی می‌شود.
با وجود خبر روزنامه الاخبار درباره افزایش احتمال توافق و آشتی گروه‌های سیاسی عراق اما برخی طیف‌های عراق بویژه در پارلمان این کشور همچنان به دنبال ادامه تنش‌ها هستند. 
گفت‌وگوها و مذاکرات جریان‌های سیاسی عراق برای ابقا یا سلب اعتماد از عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور همچنان ادامه دارد و نگاه‌ها به خروجی نشست‌های برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق با رهبران سیاسی و جلسه پارلمان دوخته شده است. 
در همین ارتباط «حنین قدو» معاون جریان فتح عراق در مصاحبه با پایگاه خبری بغدادالیوم، از برگزاری گفت‌وگوها و نشست‌هایی میان احزاب سیاسی و فراکسیون‌های پارلمان برای دستیابی به جایگزین عادل عبدالمهدی خبر داد و گفت: این گفت‌وگوها هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است و نام‌هایی که در رسانه‌ها از آنها به‌عنوان نخست‌وزیر احتمالی عراق یاد می‌شود، صحت ندارد.
این مقام جریان فتح عراق خاطرنشان کرد قرار است شخصیتی غیر از چهره‌های معروف و خارج از جریان سیاسی حاکم بر این کشور انتخاب شود.
 از سوی دیگر «یونادم کنا» رهبر جریان «الرافدین» عراق گفت: نشست رئیس‌جمهوری با رهبران جریان‌های سیاسی به نتیجه خاصی نرسید و نتایج آن هنوز به طور رسمی اعلام نشده اما قرار است نشست‌ها با برهم صالح برای دستیابی به راه‌حل نهایی ادامه یابد. 
در مقابل «جاسم خماط» معاون جریان حکمت عراق از مخالفت این جریان با برکناری عادل عبدالمهدی از پست نخست‌وزیری خبر داد و تاکید کرد بسیاری از جریان‌های سیاسی با کنار رفتن عبدالمهدی مخالفند. 
پیش‌تر یک منبع آگاه در دفتر جریان حکمت ملی عراق در ایران تاکید کرده بود سید‌عمار حکیم برای ایجاد اجماع در بین جریان‌های سیاسی با هدف حمایت از نخست‌وزیر تلاش می‌کند.
 
درخواست آیت‌الله سیستانی برای  پایان خونریزی
آیت‌الله‌العظمی سید‌علی سیستانی در بیانیه‌ای خواستار پایان بخشیدن به خونریزی‌ها و اقدامات تخریبی در حاشیه اعتراضات خیابانی در این کشور شد.
 مرجعیت عالی عراق در بیانیه‌ای که دیروز در خطبه دوم نمازجمعه کربلا معروف به خطبه مرجعیت، از سوی سید‌احمد الصافی، نماینده وی و امام جمعه کربلا قرائت شد، همچنین با حمایت دوباره از مطالبات تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو، نسبت به مصادره این اعتراضات از سوی هر فرد، گروه داخلی در عراق یا کشوری در منطقه و جهان هشدار داد.
در بخشی از این بیانیه آمده: خون‌های پاکی که طی هفته‌های گذشته بر زمین ریخت، نزد ما بسیار ارزشمند است و باید برای جلوگیری از خونریزی بیشتر اقدام کرد و اجازه نداد کشور به سمت پرتگاه جنگ داخلی، هرج و مرج و ویرانی بلغزد. این امر نیز در صورت همکاری همگان برای حل بحران جاری از طریق نیت‌های صادقانه و جان‌های سرشار از دوستی عراق و علاقه‌مندی به آینده این کشور، امکان‌پذیر است. 
مرجعیت دینی بار دیگر بر موضع معروف خود تاکید می‌کند و آن محکومیت تعرض به تظاهرکنندگان مسالمت‌جو و همچنین هرگونه خشونت غیر قابل توجیه و ضرورت پیگرد قانونی خشونت‌ورزان است و از نهادهای ذی‌ربط می‌خواهد نیروهای رزمی را در مقابل تحصن‌ها و اعتراضات مسالمت‌جو به‌کار نگیرند، چون این نگرانی وجود دارد که باعث خشونت بیشتر شود.
 احترام به اراده مردم عراق در انتخاب نظام سیاسی و اداری کشورشان از طریق برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی و انتخابات پارلمانی، مبنایی است که مرجعیت بر آن پایبندی دارد و از زمان تغییر نظام گذشته بر آن تاکید داشته است. امروز نیز تاکید می‌کند که اصلاح- که البته همان‌طور که چند بار نیز درباره آن صحبت شد- اگر چه ضرورتی حتمی است اما نوع اصلاحاتی که باید انجام شود نیز منوط به انتخاب ملت با همه طیف‌ها و رنگ‌ها در سراسر کشور است و هیچ‌کس یا گروه یا طرفی با دستوری خاص، یا کشوری در منطقه و جهان حق ندارد اراده مردم عراق را در این زمینه برای خود مصادره و نظرش را بر آنان تحمیل کند.
 
ادامه اعتراضات مردمی
با وجود افزایش امیدها برای حل اختلافات سیاسی عراق، دیروز اما دور جدید اعتراضات مردمی این کشور ادامه یافت. هزاران عراقی دیروز برای هشتمین روز متوالی در مناطق مختلف این کشور تظاهرات کردند. معترضان عراقی با در دست داشتن پرچم کشورشان علیه دولت و پارلمان شعار سر دادند. شهروندان عراقی همچنین خواستار اصلاح بندهایی از قانون اساسی کشورشان شدند.

 


Page Generated in 0/0064 sec