printlogo


کد خبر: 212174تاریخ: 1398/8/12 00:00
همزمان با درخواست «هادی العامری» برای تغییر نظام پارلمانی عراق مطرح شد
تحولات عراق حول عبدالمهدی

گروه بین‌الملل: تحولات عراق در روزهای گذشته به سمتی پیش رفته است که به احتمال فراوان بزودی و با تشکیل دولت انتقالی، گره درگیری‌های سیاسی اخیر باز خواهد شد. 
به نظر می‌رسد تشکیل دولت انتقالی، خروجی لابی‌های گسترده جناح‌های سیاسی عراق باشد که خبر آن روز جمعه توسط روزنامه الاخبار منتشر شد. 
در همین ارتباط دیروز «لیث کبه» مشاور نخست‌وزیر عراق در گفت‌و‌گو با شبکه NPR آمریکا با بیان اینکه تمام تلاش‌ها برای مهار اعتراضات با شکست مواجه شد، گفت: به احتمال زیاد عبدالمهدی ریاست دولت انتقالی را برعهده خواهد داشت.
وی تأکید کرد: تلاش‌های فراوان برای مهار اعتراضات در عراق با شکست مواجه شد. 
این مقام عراقی تصریح کرد: به احتمال زیاد در سایه افزایش شدت اعتراضات مردمی، عبدالمهدی ریاست دولت انتقالی را برعهده خواهد داشت.وی افزود عبدالمهدی یک سال پیش به نخست‌وزیری رسید، زیرا گروه‌های سیاسی نتوانستند درباره کسی که باید کشور را اداره کند، در میان خود به توافق برسند و در نهایت گزینه توافقی را پیدا کردند که نخست‌وزیر کنونی است. وی افزود: آنچه اکنون رخ داده، این است که این معترضان جوان، جزئی از هیچ حزب یا گروه سیاسی نیستند و مطالبات آنها بسیار ساده است. آنها این موازنه را بر هم می‌زنند و البته تمام تلاش‌های انجام شده  برای مهار تظاهرات نتیجه نداشته است.
در همین حال «ایاد علاوی» رئیس ائتلاف «الوطنیه» عراق در پیامی خطاب به رئیس‌جمهور این کشور تاکید کرد مساله فعلی کشور برکناری نخست‌وزیر و معاونانش نیست، بلکه بهبود اوضاع است.به گزارش سایت شبکه تلویزیونی سومریه‌نیوز عراق، علاوی در پیام خود خطاب به «برهم صالح» رئیس‌جمهور این کشور گفت: در حال حاضر راه‌حل در برگزاری انتخاباتی زودهنگام ظرف 2 تا 3 ماه در سایه نظارت دستگاه قضایی و سندیکاها و در راس آنها سندیکای محترم معلمان است.
رئیس ائتلاف الوطنیه عراق افزود: ماموریت فعلی، بازنگری دقیق برخی بندهای قانون اساسی توسط کارشناسان قانون اساسی، لغو کمیساریای فعلی، تدوین قانون جدیدی برای انتخابات متناسب با ساختار عراق، تلاش برای توقف و ریشه‌کن‌سازی فساد و تدوین قوانین لازم با کمک موسسه‌های حسابرسی است که آوازه بسیار خوبی دارند.
علاوی تاکید کرد: اکنون مساله اصلی برکناری نخست‌وزیر یا نمایندگان آن نبوده، بلکه بهبود شرایط کشورمان عراق است و در رابطه با مسأله انتخابات نیز باید سندی تدوین و به دستگاه قضایی ارائه شود.
 
ستایش عمار حکیم از مردم عراق
عمار حکیم، رهبر جریان اپوزیسیون «حکمت ملی» عراق در پیامی به ستایش از مردم عراق پرداخت. به گزارش السیاسیه، حکیم با منتشر کردن پیامی به ستایش از بعضی رفتارهایی که تظاهر‌کنندگان عراقی از خود نشان می‌دهند پرداخت. او گفت: تصاویر زیبایی که از تظاهرات مردمی در بغداد و بعضی شهر‌های عراق بیرون می‌آید، بیانگر روح پاکی است که در جامعه عراقی وجود دارد. پافشاری و پایداری برای رسیدن به خواسته‌هایی که برآورده نشده‌اند، باعث نشده است مردم عراق از همکاری، کمک کردن، رنگ کردن پیاده‌روها و ارائه خدمات پزشکی مجانی سر باز زنند و این نشان می‌دهد معدن اصیل مردم عراق هر چه که مصیبت و مشکلات بیشتر بر سر آن بیاید، خشک نخواهد شد.
 
حمایت پارلمان عراق از طرح آیت‌الله‌العظمی سیستانی
«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق تاکید کرد پارلمان به نقشه راه مرجعیت دینی این کشور به منظور خروج از بحران پایبند است. محمد الحلبوسی در گفت‌وگو با شبکه العراقیه، ضمن تاکید بر پایبندی کامل مجلس این کشور به نقشه راه مرجعیت دینی برای برون‌رفت از بحران گفت: پارلمان عراق به شکل دائم برای اجرای هرچه سریع‌تر نقشه راه مرجعیت تلاش می‌کند؛ آن هم در حالی که مرجعیت دینی به راهپیمایی‌ها و مطالبات مردم عراق که در امنیت به سر می‌برند، نظم داد. وی افزود: مجلس عراق بدون اعمال فشار خارجی منطقه‌ای و بین‌المللی و بدون اعمال نظر‌های شخصی یا حزبی، با مشارکت نمایندگان تظاهرکنندگان، نخبگان و اساتید دانشگاهی برای تعیین نقاط ضعف و مواردی که به اصلاح نیاز دارد، برای اجرای همه اصلاحات در قانون اساسی که ملت عراق خواستار آن است، تلاش خواهد کرد.

درخواست هادی العامری برای تغییر نظام پارلمانی عراق     
هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح در عراق می‌گوید نظام پارلمانی در این کشور شکست خورده و باید به دنبال نظام دیگری بود. او طی بیانیه‌ای کوتاه، راه‌حل برون‌رفت از بحران کنونی عراق را اصلاح فرآیند سیاسی زیر نظر قانون اساسی این کشور دانست.عامری با بیان اینکه کشور عراق به اصلاحات و تغییرات ریشه‌ای در قانون اساسی نیاز دارد، گفت: «شکست سیستم پارلمانی در عراق محرز شده است. برای همین چاره‌ای جز تبدیل آن به نظامی که مناسب اوضاع ما باشد، نیست. نظام سیاسی در عراق نظام پارلمانی بوده و نخست‌وزیر در این کشور بالاترین مقام اجرایی است و منصب ریاست‌جمهوری بیشتر تشریفاتی و فاقد قدرت اجرایی است. رئیس ائتلاف الفتح عراق همچنین گفت شوراهای شهر و استانداری‌ها نیز از جمله سازمان‌هایی هستند که شکست‌شان ثابت شده و باید این شوراها لغو شده و مردم بتوانند استاندار را مستقیما انتخاب کنند.
 


Page Generated in 0/0490 sec