printlogo


کد خبر: 212175تاریخ: 1398/8/12 00:00
دونالد ترامپ بار دیگر بر نقش‌آفرینی اوباما و هیلاری کلینتون در تأسیس داعش تأکید کرد
اوباما خلافت داعش را ساخت

گروه سیاسی: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در تجمع بامداد دیروز در جمع حامیانش در ایالت «می‌سی‌سی‌پی» بار دیگر اذعان کرد رئیس‌جمهور سابق این کشور «داعش را ساخته است».
به گزارش «وطن امروز»، هر چند دولت آمریکا و رسانه‌های این کشور تلاش زیادی داشتند تا به بهانه ادعای هلاکت سرکرده داعش، تصویری ضدتروریسم از این کشور به نمایش بگذارند و حتی چند دولت اروپایی نیز بابت این اتفاق به دولت آمریکا تبریک گفتند اما نقش‌آفرینی گسترده ایالات متحده در ایجاد و گسترش گروه تروریستی داعش موضوعی نبود که بتوان آن را با شوی رسانه‌ای تحت‌الشعاع قرار داد. حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی البته محدود به داعش نبوده و در موضوع القاعده نیز موارد زیادی از تقویت تروریسم توسط آمریکا مطرح شد اما سطح بالای نقش‌آفرینی این کشور در موضوع داعش و افشاگری‌های متعدد از جانب مقامات مختلف آمریکایی در این‌باره عملا چهره حامی ترور دولت آمریکا را در افکار عمومی تثبیت کرد. در جدیدترین موضع‌گیری در این‌باره، دونالد ترامپ بار دیگر دولت پیشین آمریکا را عامل ایجاد داعش معرفی کرد. رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در جمع حامیان جمهوری‌خواهش در شهر «توپلو»ی آمریکا با اشاره به ادعای مرگ «ابوبکر بغدادی» در حمله نیروهای آمریکایی باز هم اذعان کرد باراک اوباما گروه تروریستی داعش را ساخت. رئیس‌جمهور آمریکا در رد مواضع نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست علیه دولتش، به ادعای واشنگتن درباره کشتن سرکرده داعش اشاره کرد و افزود: «شما هیچ‌وقت گزارش و روایت خوبی [درباره دولت ترامپ] را شاهد نیستید؛ حتی وقتی ما بغدادی را گرفتیم، واشنگتن‌پست گزارشی منتشر کرد و نوشت او مانند یک روحانی مذهبی فوق‌العاده بود. این حرف از کجا درآمده است؟» ترامپ گفت: « اگر اوباما این کار (عملیات ادعایی کشتن بغدادی) را کرده بود [رسانه‌های حامی اوباما چه می‌کردند؟] خوب ببینید، این فرد (اوباما) خلافت داعش را ساخت». رئیس‌جمهور آمریکا با انتقاد از برجسته نبودن خبر ادعایی مرگ سرکرده داعش در رسانه‌های آمریکایی افزود: «اگر من دموکرات بودم، آنها برای هفته‌ها درباره این داستان حرف می‌زدند اما چون پای من در میان است، آنها حتی تلاش کردند از اهمیت این موضوع بکاهند». وی تصریح کرد: «اگر اوباما چنین داستانی را در اختیار داشت، آنها (رسانه‌های آمریکایی) برای 7 ماه درباره آن صحبت می‌کردند، درباره شجاعت او حرف می‌زدند». ترامپ در بخش دیگری از سخنانش، به مخالفان دموکرات خود و همچنین رسانه‌های آمریکایی وابسته به مخالفانش حملات تندی کرد و به مواضع آنها در قبال پرونده «اوکراین گیت» و استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا تاخت. رئیس‌جمهور آمریکا با متهم کردن رسانه‌های مخالف به دروغگویی، فساد و وابستگی‌شان به «خاندان‌های کلینتون، بوش و اوباما» گفت: «ما به صداقت در رسانه‌های‌مان نیاز داریم؛ ما به صداقت نیاز داریم».
ترامپ آگوست ۲۰۱۶ (مردادماه ۹۵) زمانی که نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری بود، رئیس‌جمهور وقت این کشور به همراه هیلاری کلینتون، وزیر اسبق خارجه و رقیب دموکراتش را موسس داعش خوانده بود. او در سخنرانی آن زمان خودش در میان حامیان جمهوری‌خواه در شهر «فورت لادردال» گفته بود: «داعش دارد به رئیس‌جمهور اوباما احترام و ارج می‌نهد. او موسس داعش است و به داعش کمک مالی کرد. من این را هم می‌گویم که هیلاری کلینتون حقه‌باز هم
[به همراه اوباما] موسس داعش بوده است». ترامپ همچنین دی‌ماه سال 95 و در نخستین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود بعد از پیروزی در انتخابات، باراک اوباما را عامل ایجاد گروه تروریستی داعش معرفی کرد. او در این گفت‌وگو افزود: «اگر نگاه کنید، می‌بینید دولت فعلی [سابق] آمریکا با خروج بدموقع خود داعش را ایجاد کرد. خلأ ایجاد شد و داعش به‌وجود آمد و من مقصر را اوباما می‌دانم».
هماهنگی آمریکا و اروپا برای به رسمیت شناختن داعش!
هیلاری کلینتون که ترامپ از او به عنوان یکی از عوامل ایجاد داعش در کنار اوباما نام می‌برد، خود نیز به این موضوع اعتراف کرده است. وزیر پیشین خارجه آمریکا در کتاب خود با عنوان «گزینه‌های دشوار» اذعان کرده است داعش در واقع ساخته دست آمریکا با هدف تقسیم خاورمیانه است.
وزیر اسبق خارجه آمریکا در کتاب خاطرات خود که سال 93 در آمریکا چاپ شد، نوشته است: ما وارد جنگ عراق،‌ لیبی و سوریه شدیم و همه چیز بر وفق مراد و بسیار خوب بود اما ناگهان انقلاب مصر در 30 ژوئن رخ داد و همه چیز ظرف 72 ساعت تغییر کرد. وی در ادامه آورده است: من به 112 کشور جهان سفر کرده بودم و با برخی دوستان این توافق حاصل شد تا به محض اعلام تاسیس داعش این گروه به رسمیت شناخته شود اما ناگهان همه چیز فرو پاشید. توافق شده بود دولت اسلامی[داعش] در روز 5/7/2013 اعلام شود و ما منتظر اعلام تاسیس آن بودیم تا ما و اروپا هرچه سریع‌تر آن را به رسمیت بشناسیم. این مقام سابق آمریکا خاطرنشان کرد: مصر قلب جهان عرب و جهان اسلام است و ما تلاش داشتیم از طریق اخوان‌المسلمین و از طریق داعش این کشور را تحت کنترل درآورده و آن را تقسیم کنیم و پس از آن به کشورهای حوزه خلیج‌فارس برویم. کویت اولین کشوری بود که از طریق دوستان ما در آنجا آماده بود و سپس عربستان و بعد از آن امارات و بحرین و عمان مد نظر ما بودند و پس از آن منطقه عربی کاملا تقسیم می‌شد و به صورت کامل آن را تحت کنترل در می‌آوردیم. ما منابع نفت و گذرگاه‌های آبی را تحت تصرف خود درمی‌آوردیم. اگر برخی از اختلافات میان آنها وجود داشت اوضاع تغییر می‌کرد.
کلینتون البته قبل از آن به نقش‌آفرینی آمریکا در ایجاد القاعده نیز اذعان کرده بود. او در این‌باره گفته است: «کسانی که ما امروز با آنها در جنگیم (القاعده) را، 20 سال پیش خودمان به‌وجود آوردیم. زمانی که درگیر جنگ سرد با شوروی سابق بودیم. شوروی افغانستان را اشغال کرده بود و ما نمی‌خواستیم شاهد کنترل شوروی بر آسیای میانه باشیم. حتی از عربستان سعودی هم کمک مالی و انسانی گرفتیم و اجازه دادیم اسلام وهابی در افغانستان رشد کند تا ما بتوانیم شوروی را شکست دهیم و البته موفق هم شدیم. شوروی میلیاردها دلار از دست داد و در نهایت امپراتوری شوروی از هم پاشید. برای همین خیلی‌ها معتقدند این کار سرمایه‌گذاری بدی برای ما نبوده اما باید مراقب باشیم چون هر چه را بکاریم، همان را درو خواهیم کرد».
 

Page Generated in 0/0069 sec