عضو کمیسیون اقتصادی مجلس میگوید نظام بانکی میلیاردها تومان تحت عنوان تسهیلات در اختیار خودروسازان قرار داد اما این شرکتها بهرغم انحصار بازار خودرو و تولید خودروی بیکیفیت همچنان با زیان انباشته بسیار روبهرو هستند.
علیاکبر کریمی درباره پرداخت تسهیلات به خودروسازان گفت: خودرو کالایی مصرفی بوده و یکی از نیازهای غیرقابل انکار در زندگی روزمره مردم است به همین دلیل در تمام دنیا صنعت خودروسازی یکی از صنایع ویژه محسوب میشود.
وی با بیان اینکه حدود 60 سال از شروع فعالیت صنعت خودروسازی در ایران میگذرد، اظهار کرد: خودروسازی در ایران همزمان با کرهجنوبی شروع به کار کرد اما این کشور توانست در این سالها خودروهایی باکیفیت که توان رقابت در بازارهای جهانی را دارند تولید کند، حال آنکه ایران توفیق چندانی در این حوزه به دست نیاورد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مافیای خودروسازی از بومیسازی این صنعت جلوگیری میکنند، زیرا میلیاردها دلار بابت واردات قطعات موردنیاز تولید خودرو به دست میآورند.
نماینده مردم در مجلس ادامه داد: بهرغم توانایی قطعهسازان ایرانی در تولید قطعات مورد نیاز تولید خودرو، 2 خودروساز بزرگ کشور با رفتارها و برنامههای نامناسب زمینه تعطیلی قطعهسازان را فراهم کردند.
کریمی درباره اصرار خودروسازان مبنی بر دریافت تسهیلات گفت: اگرچه باید از خودروسازان حمایت شود اما این حمایت نباید کورکورانه باشد، این در حالی است که تاکنون نظام بانکی هزاران میلیارد تومان تحت عنوان تسهیلات در اختیار خودروسازان قرار داده اما این شرکتها بهرغم انحصار بازار خودرو، تولید خودروی بیکیفیت و استقبال مردم از خرید خودرو، همچنان با زیانهای انباشته بسیار روبهرو هستند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمایت از صنعت خودروسازی باید هدفمند بوده و حداکثر ظرفیت داخل برای تولید خودروی باکیفیت به کار گرفته شود، افزود: سالها از زمان عرضه سمند به بازار میگذرد اما در این سالها نهتنها این خودرو از نظر کیفیت پیشرفتی نکرده بلکه قیمت آن نیز روزبهروز بیشتر شده است در حالی که باید روزبهروز این خودرو ایمنتر، ارزانتر و با مصرف کمتر به بازار عرضه میشد.