printlogo


کد خبر: 212240تاریخ: 1398/8/13 00:00
جاسوس بر مزار حافظ
و طرحی نو دراندازیم...؟

گروه سیاسی: بیا تا گل برافشانیم و می ‌در ساغر اندازیم /  فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم
اگر غم لشکر انگیزد که خون عاشقان ریزد /  من و ساقی به هم آییم و بنیادش براندازیم
اینها ابیاتی از دیوان حافظ بود که «میشائیل کلور برشتولد» سفیر آلمان در ایران در آیین افتتاح رسمی هفته فرهنگی آلمان در شیراز به مناسبت دویستمین سال انتشار دیوان غربی- شرقی گوته به همت شهرداری شیراز و همکاری این سفارتخانه قرائت کرد.
سفیر پرکار این روزهای آلمان برخلاف رویه حاکم بر فضای سیاسی دولتش در قبال ملت ایران، تلاش زیادی دارد با نشان دادن چهره‌ای دیگر جای پایی از محبوبیت و نفوذ اجتماعی را برای خود باز کند. از حضور در بازار تهران و  کوه‌های زاگرس و میهمان شدن در سیاه‌چادرهای بختیاری و استادیوم ورزشی تا ملاقات‌های غیرشفاف با کارگران و دیدار با ورزشکاران ایرانی در کنار حضور فعال در فضای توئیتر فارسی تنها بخش کوچکی از بیش‌فعالی او را در برقراری ارتباط با مردم و طیف‌های مختلف اجتماعی نشان می‌دهد.
دیپلماسی عمومی آقای سفیر اما زمانی جنجال‌ساز می‌شود که فارغ از تناقض رویه میان رفتاری که وی و دولتش در قبال مردم ایران در پیش گرفته‌اند، متوجه سابقه امنیتی -  اطلاعاتی وی که چندان مورد توجه نهادهای امنیتی نیز قرار نگرفته است بشویم.
آنچنان که «وطن امروز» سال گذشته نیز هشدار داده بود میشائیل کلور برشتولد، سفیر آلمان در ایران از اعضای سازمان جاسوسی آلمان است. برشتولد یکی از افسران سرویس اطلاعات و امنیت برون‌مرزی کشور آلمان یا همان BND است که 29 سال با پوشش دیپلماتیک برای این سرویس فعالیت کرده است. او در مقطعی معاون رئیس سازمان اطلاعات آلمان هم بوده است. عمده مسؤولیت‌های میشائیل برشتولد در وزارت خارجه آلمان نیز مسائل امنیتی بوده و همین موضوع کارویژه این مهره اطلاعاتی- امنیتی برای آلمان‌ها را مشخص می‌کند. اما نکته قابل تامل درباره برشتولد، روابط نزدیکش با موساد است. برشتولد از افسران ارشد اطلاعاتی آلمان است که حلقه‌های مشترک با سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی را رهبری کرده و چند سال نیز به عنوان دیپلمات در سفارت آلمان در تل‌آویو بوده است. برشتولد اما حالا در بالاترین سطح از ماموریت‌های دیپلماتیک خود قرار دارد. او اگر در تل‌آویو به‌عنوان یک دیپلمات فعال بوده، حالا در تهران به‌عنوان سفیر آلمان، دست‌های بازتری برای پیگیری اقدامات خود دارد.
در این میان هر چند اصل مصونیت دیپلماتیک او باعث شده با فراغ بال تلاشی حداکثری برای ارتباط با اقشار مختلف و فضاهای فرهنگی ایران داشته باشد اما تراژدی شکل می‌گیرد وقتی نگاهی کوتاه به وضعیت دستگیری دیپلمات ایرانی «اسدالله اسدی» بیندازیم. بیش از یک سال پیش در تیرماه سال 97 بود که این دیپلمات در آلمان به اتهام واهی تلاش برای بمب‌گذاری در همایش منافقین در فرانسه به‌صورت غیرقانونی دستگیر شد. دادستانی فدرال آلمان همان زمان مدعی شد دیپلمات ایرانی مستقر در وین، مشکوک به همکاری با زوجی است که قصد حمله به تجمع گروهک تروریستی منافقین در پاریس را داشته‌اند. بازداشت یک دیپلمات دارای مصونیت دیپلماتیک، گذشته از آنکه اتفاقی نادر و استثنایی در دنیای دیپلماسی به حساب می‌آید، برخلاف نص صریح حقوق دیپلماتیک نیز هست، چرا که طبق این حقوق، نمی‌توان یک دیپلمات را به هیچ عنوان توقیف یا بازداشت کرد.
در چنین وضعیتی غفلت نهادهای امنیتی و دیپلماتیک در برابر بالاترین حد فعالیت و مصونیت آقای سفیر که در سایه ظلم آشکار به مصونیت دیپلماتیک دیپلمات ایران اتفاق می‌افتد، علامت سوال بزرگی را در برابر افکار عمومی قرار می‌دهد.
 
جاسوسی سفرای کشورهای اروپایی عضو برجام!
حضور مهره‌های امنیتی و جاسوس‌ها در پوشش سفیر در تهران، تنها به میشائیل کلور برشتولد محدود نمی‌شود. طی سال‌های اخیر مناسبات دیپلماتیک برخی اروپایی‌ها با ایران به گونه‌ای بوده که آنها توانسته‌اند مهره‌های امنیتی و جاسوس‌های خود را به عنوان سفیر به ایران بفرستند. «وطن‌‌امروز» در گذشته گزارش داده بود که «فیلیپ تیه‌بو» سفیر فرانسه در ایران نیز یکی از ماموران ارشد سرویس جاسوسی فرانسه است. ماموریت‌های دیپلماتیک فیلیپ تیه‌بو قبل از حضور در ایران در کره‌شمالی و پاکستان، 2 کشور اتمی بوده است! به عبارتی جاسوس فرانسوی‌ها در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیش از این سفیر فرانسه در کره‌شمالی بوده، آنگاه به عنوان سفیر راهی پاکستان شده و حالا به عنوان سفیر به ایران آمده است. یک جاسوس با تخصص هسته‌ای، در 3 کشور هسته‌ای و در پوشش سفیر چه می‌کند؟! اینکه آلمان و فرانسه 2 کشور عضو برجام، جاسوسان ارشد خود را به عنوان سفیر به تهران فرستاده‌اند بسیار قابل تامل است. علاوه بر این بر اساس برخی اخبار دریافتی، هم‌اکنون دست‌کم 3 مامور اطلاعاتی ویژه در پوشش دیپلمات در سفارت انگلیس در تهران فعالیت می‌کنند. البته سوابق «رابرت مک‌ایر» سفیر انگلیس در ایران و حضور او در وزارت دفاع انگلستان و نقشش در پروژه‌هایی مانند زندان‌های CIA در اروپا و نیز موضوع نیروهای ویژه در آفریقا و... نشان می‌دهد انگلیسی‌ها تمایل دارند او را یک دیپلمات با سوابق دفاعی و نظامی نشان دهند. هر چند بر اساس برخی اطلاعات به‌دست آمده، مک‌ایر همکاری‌های بسیار گسترده‌ای با MI6 داشته است.
 

Page Generated in 0/0155 sec