printlogo


کد خبر: 212265تاریخ: 1398/8/13 00:00
گزارش خبری- تحلیلی «وطن امروز» از پشت پرده به نتیجه‌ نرسیدن لابی‌های سیاسی
ولخرجی اماراتی‌ها در عراق و لبنان

گروه بین‌الملل: اوضاع عراق و لبنان پیچیده‌تر از آن است که بتوان تحولات روزها و حتی ساعات آینده این کشورها را پیش‌بینی کرد؛ چه هر لحظه این کشورها آبستن تحولات جدیدی هستند.
به گزارش «وطن امروز»، در روزهای گذشته هر چه به لابی جریان‌های سیاسی عراق و لبنان برای حل بحران سیاسی این دو کشور افزوده شده، دست‌های پنهان پرتلاش‌تر در آخرین لحظات همه‌چیز را برهم زده‌اند تا بحران در این دو کشور همچنان ادامه داشته باشد.  دیروز اتفاق مهمی در عرصه عملیاتی عراق و لبنان افتاد که بار دیگر بحث نفوذ جریان‌های بیگانه به اعتراضات مردمی این دو کشور را مطرح و وارد فاز تازه‌ای کرد. 
در همین ارتباط شبکه رادیویی صوت‌العراق گزارش داد دستگاه امنیتی عراق اعضای یک شبکه اطلاعاتی اماراتی را که تابعیت‌های لبنانی و عراقی دارند، بازداشت کرده که از برخی تظاهرکنندگان در میدان التحریر بغداد و برخی دیگر از شهرهای عراق حمایت مالی می‌کردند و صحنه‌گردان ناآرامی‌ها و فعالیت‌ها علیه دولت عراق بودند.
صوت العراق تصریح کرد این شبکه اطلاعاتی مستقیماً با «طحنون بن‌زاید» مشاور امنیت ملی امارات و مسؤول اطلاعات خارجی این کشور در ارتباط است. طحنون بن‌زاید در حال برقراری تماس‌ و انجام میانجیگری‌هایی از طریق طرف‌های غربی برای حل‌وفصل این پرونده با مقام‌های عراق است.
این شبکه رادیویی در ادامه افزود بعد از بازداشت عناصر خطرناکی میان تظاهر‌کنندگان در میدان التحریر، این شبکه اماراتی، شناسایی شد. همچنین بر اساس تحقیقات، 2 لبنانی مسؤول عملیات حمایت مالی و اداره فعالیت‌های شبکه گسترده‌ای در عراق بودند که نقش فعالی را در به‌ راه انداختن تظاهرات کنونی در این کشور دارند. این شبکه مستقیماً با طحنون بن‌زاید برادر «محمد بن‌زاید» ولیعهد ابوظبی در ارتباط است.
در لبنان نیز اوضاع به همین منوال پیش رفته به‌گونه‌ای که اماراتی‌ها برخلاف عراق، با فراغ بال بیشتری به دخالت در امور لبنان و جهت دادن به اعتراضات پرداخته‌اند. 
پایگاه اینترنتی خبری العهد لبنان در این‌باره  از کشف تامین‌کنندگان مالی اعتراضات نوشت و افزود: پس از گذشت بیش از یک هفته از آغاز اعتراضات مردم لبنان در خیابان‌های این کشور که از فساد گسترده در این کشور خشمگین هستند، واقعیت‌ها در حال آشکار شدن است و از نظر مالی نیز این اعتراضات مردمی را منابع مشکوکی تأمین می‌کنند.
این منابع مالی مشکوک با هدف بهره‌گیری از حوادثی که در خیابان‌ها اتفاق می‌افتد از یک جریان سیاسی خاص حمایت می‌کنند که در خدمت اهداف آنان است.
به نوشته العهد، مهم‌ترین این منابع مالی مشکوک، سفارت امارات در لبنان است و سفارت امارات در مدیریت تحرکات لبنان و تأمین مالی بخشی از جریان‌های سیاسی نقش دارد.
بنا به این گزارش، یک نماینده ویژه از سفارت امارات در بیروت در اتاق فرماندهی اعتراضات کودتاگونه لبنان که متعلق به نیرو‌های لبنان است حضور دارد. این نماینده ویژه، عملیات خود را در بیروت سازماندهی می‌کند و نمایندگانی را هم در اختیار دارد که با معترضان خیابانی هماهنگ هستند و در مناطقی همچون الجبل و الساحل فعالیت می‌کنند.
درباره هزینه‌های لجستیکی و رسانه‌ای نیز منابع العهد تأیید کردند سفارت امارات همه هزینه‌های لجستیکی از جمله حمل‌ونقل و تهیه دستگاه‌های صوتی، چترها، پرچم‌ها، چادرها، توالت‌ها، غذا‌های آماده و آب‌های آشامیدنی را پرداخت کرده است.
همچنین برای هر کس که هر روز در خیابان‌ها حاضر شود تا مسیر‌ها را ببندد، روزانه ۱۰۰ دلار در نظر گرفته شده است و به دختران و پسران جوانی که در چادر‌ها و اطراف آن شب را بگذرانند ۱۵۰ دلار می‌دهند.
شواهد دیگری نیز از این دست و دلبازی‌های امارات و عربستان وجود دارد که به نوشته العهد از آن جمله تهیه غذای گرم است که به طور منظم در یک زمان خاص به تعدادی از تظاهر‌کنندگان داده می‌شود. این غذای گرم با بسته‌ها و جعبه‌هایی در اختیار آنان قرار می‌گیرد، آن هم در حالی که روی جعبه‌های غذا شعار‌های خاصی نوشته شده است. این بدان معنی است که تناقضی در زمینه بسته شدن مسیر‌ها وجود دارد، زیرا مسیر‌ها و جاده‌ها به روی شهروندان لبنانی بسته می‌شود و در سرتاسر این کشور مانع از آمد و شد شهروندان لبنانی برای برآورده کردن نیاز‌های اصلی آنان از جمله نیاز‌های پزشکی، دارویی، سوخت و سایر موارد می‌شود اما در عین حال برای حمایت‌های لجستیکی از تظاهرکنندگان، مسیر‌ها و جاده‌های بسته به روی کامیون‌های ویژه‌ای که برای تأمین این نیاز‌ها در حال رفت و آمد هستند باز می‌شود! نکته دیگر اینکه این مواد منحصراً به دست تظاهر‌کنندگان ویژه‌ای می‌رسد!

Page Generated in 0/0208 sec