printlogo


کد خبر: 212267تاریخ: 1398/8/13 00:00
آزمون سرنوشت‌ساز گروه‌های لبنانی

اعتراضات به وضعیت سیاسی پس از استعفای نخست‌وزیر لبنان وارد مرحله جدیدی شده است. طی یک ماه اخیر جریان غرب‌گرا تمام تلاش خود را برای تغییر سیستم سیاسی به کار بست تا رئیس‌جمهور و جریان مقاومت را تحت فشار بگذارد. اکنون لبنان در برهه حساسی از تاریخ به سر می‌برد و آینده سیاسی آن طی روزهای آینده در پی انتخاب نخست‌وزیر جدید آبستن حوادث زیادی خواهد بود. روز گذشته دفتر ریاست‌جمهوری لبنان خبر داد بزودی زمان گفت‌وگوهای علنی رئیس‌جمهور با نمایندگان مجلس و احزاب مختلف سیاسی برای انتخاب نخست‌وزیر جدید لبنان اعلام خواهد شد.
میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان  در جمع هواداران خود در محوطه کاخ ریاست‌جمهوری در شهر بعبدا گفت: فساد مسأله‌ای ریشه‌دار است، چرا که از قدیم بوده و نیازمند تلاش فراوانی برای نابودی آن است. وی در ادامه بر تلاش دولت برای بازگرداندن اعتماد مردم تأکید کرد و گفت: بسیاری از مقامات مانع مبارزه با فساد هستند. من از شما می‌خواهم تا در خیابان‌ها حضور داشته، توافق کرده و علیه فساد مبارزه کنید.
جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان و رئیس جریان ملی آزاد نیز در تجمع هواداران میشل عون گفت: ما به شرکای‌مان درباره آنچه اکنون در آن هستیم، هشدار داده بودیم. خیزش شما برای آن است که به آنها بگویید درست نمی‌گویند.
باسیل در ادامه اعلام کرد: انقلاب یعنی خیزش علیه ظلم اما انقلاب ظلم نمی‌کند. ما علیه ظلم خیزش کردیم و به هیچ‌کس ظلم نمی‌کنیم.
وزیر خارجه لبنان در ادامه تأکید کرد باید در ابتدا افراد مفسد شناسایی شوند و بعد سراغ انتخابات رفت.
جبران باسیل با بیان اینکه خواهان ایجاد یک مجلس سنا و اجرای سیاست تمرکززدایی و برپایی یک دولت مدنی است، گفت: من حساب‌هایم را افشا کردم اما دیگران خواهان فاش شدن حساب‌های بانکی خود نیستند. تجمع طرفداران میشل عون دیروز  در حالی برگزار شد که رئیس‌جمهور لبنان در مرحله حساسی برای انتخاب نخست‌وزیر جدید این کشور است و این حمایت مردمی تا حدی می‌تواند فشارهای ناشی از افکار عمومی و گروه‌های سیاسی را نسبت به وی کم کند.  در همین حال پس از استعفای سعد حریری، امارات عربی متحده در اقدامی تامل‌برانگیز اعطای تسهیلات به لبنان را در دستور کار قرار داده است. 
در همین رابطه «مبارک راشد المنصوری» رئیس بانک مرکزی امارات اعلام کرد این بانک در حال بررسی اعطای تسهیلات به لبنان است و به رهبران کشورهای حوزه خلیج‌فارس توصیه‌ای را برای کمک به لبنان مطرح خواهد کرد.
المنصوری اظهار کرد: توافقی درباره موضوعات مشخصی وجود ندارد و امیدوارم وضعیت لبنان که در پی اعتراضات در این کشور با بدترین بحران اقتصادی خود از زمان پایان جنگ داخلی سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ مواجه است، بهبود یابد.
این در حالی است که مقامات امارات و عربستان قبل از سقوط دولت حریری به درخواست کمک او پاسخ منفی داده بودند. از زمان تغییر رویکرد حریری نسبت به عربستان و اتخاذ سیاست موازنه‌گرایی، عربستان و آمریکا درصدد تغییر نخست‌وزیر و ایجاد هرج و مرج در لبنان برآمدند که این اقدامات با واکنش مدبرانه جریان 8 مارس به رهبری حزب‌الله لبنان تاکنون با شکست مواجه شده است.
 

Page Generated in 0/0059 sec