printlogo


کد خبر: 212269تاریخ: 1398/8/13 00:00
20 کشته در جریان ناآرامی‌های شیلی
ورود سازمان ملل به پرونده اعتراضات شیلی

یک گروه حقوق بشری سازمان ملل در حال جمع‌آوری شهادت از صدها فردی است که در جریان اعتراضات خیابانی هفته‌های اخیر شیلی توسط پلیس این کشور مجروح شده‌اند.
این گروه به شهادت صدها نفر از معترضانی گوش سپرد که در جریان اعتراضات و درگیری‌های اخیر با پلیس شیلی و شلیک گاز اشک‌آور یا گلوله‌های پلاستیکی، دچار جراحت‌هایی چون شکستگی استخوان، آسیب به بینایی و سایر جراحات شدید شده‌اند.
دکتر انریکه مورالس، از کالج پزشکی دولتی شیلی گفت: مطمئنیم نیروهای نظامی به دستورالعمل‌های خود درباره استفاده از زور توجهی نکرده‌اند.
دست‌کم ۲۰ معترض در جریان این ناآرامی‌ها که از ماه گذشته میلادی و پس از اعلام دولت برای افزایش هزینه‌های مربوط به مترو آغاز شده است در شیلی کشته شدند. این جنبش اعتراضی البته در ادامه به مساله ناکارآمدی در بخش آموزش، خدمات بهداشتی و افزایش نابرابری اقتصادی گسترش یافت. هیاتی که برای بررسی این رویدادها به شیلی رفته، تحت نظر میچل باچله، رئیس‌جمهوری سابق شیلی است که اکنون کمیسیونری عالی حقوق بشر سازمان ملل را برعهده دارد و مسؤول بررسی نقض‌های حقوق بشری در جریان ناآرامی‌های اخیر در شیلی است.
این گروه قرار است به جمع‌آوری اطلاعات و شهادت‌ها بپردازد و تا ۲۲ نوامبر فعالیتش ادامه دارد. گفتنی است روز جمعه، حدود ۱۰۰ شهروند شیلی شامل پزشکان و دانشجویان هر کدام برای چند دقیقه با 4 عضو این هیات سازمان ملل گفت‌وگو کردند.
اعتراضات در شیلی از زمانی که «سباستین پینیه‌را» رئیس‌جمهور غرب‌گرای این کشور ارتش شیلی را به بهانه برقراری نظم برای سرکوب نیروهای معترض به خیابان‌ها اعزام کرد جنبه خشونت‌آمیز پیدا کرد. در همین رابطه هزاران زن سیاه‌پوش با برگزاری تظاهرات علیه دولت خواستار اجرای  عدالت درباره کشته‌شدگان و زخمی‌های اعتراضات چند روز اخیر شدند.
 

Page Generated in 0/0052 sec