printlogo


کد خبر: 212270تاریخ: 1398/8/13 00:00
دور دنیا

وعده استقلال اسکاتلند
وزیر اول اسکاتلند و رهبر حزب ملی این کشور در جمع استقلال‌طلبان در گلاسگو می‌گوید، یک اسکاتلند مستقل در فاصله نزدیک و در دسترس قرار دارد. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، وعده نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند در شرایطی مطرح می‌شود که جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر تاکید دارد برگزاری یک رفراندوم جدید استقلال ضروری یا مناسب نیست.
 
افغانستان؛ قتلگاه خبرنگاران
مرکز خبرنگاران افغانستان با انتشار گزارشی اعلام کرد با کشته شدن ۲۰ خبرنگار و مجروح شدن ۱۸ نفر دیگر در سال گذشته، این کشور همچنان خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران است. در ۱۸ سال گذشته، ۱۰۹ خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند که ۱۵ نفر از این افراد زن و ۱۷ نفر دیگر شهروند خارجی بوده‌اند. در این گزارش آمده است طالبان، داعش و افراد غیرمسلح به ترتیب مسؤول قتل ۵۰، ۲۹ و ۲۵ خبرنگار معرفی شده‌اند.
 
بسته شدن حساب توئیتری المنار
توئیتر، حساب‌های وابسته به شبکه المنار و حزب‌الله لبنان را مسدود کرد. شبکه المنار اعلام کرد این حساب‌های توئیتری بدون ارسال هیچ‌گونه هشداری از قبل، بسته شده است. پیش‌تر اعضای کنگره آمریکا از مدیر اجرایی توئیتر خواسته بودند شرایط را در عرصه فضای مجازی برای حزب‌الله و حماس محدود کند.
 
روایت ناتو از تحولات سوریه
دبیرکل ناتو گفت ترکیه در میان کشورهای عضو ناتو آسیب‌پذیرترین کشور در برابر حملات تروریستی است. ینس استولتنبرگ طی کنفرانسی مطبوعاتی تصریح کرد، خشونت در شمال سوریه در حال فروکش کردن است و این ممکن است افزایش تلاش‌ها برای ایجاد راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه را ایجاب کند. وی با اشاره به اینکه ترکیه میزبان 3 میلیون و 600 هزار آواره سوری است، از پیشنهاد آلمان برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه با نظارت سازمان ملل، استقبال کرد و گفت تمام کشورهای جهان مسؤول پایان دادن به خشونت‌ها هستند.
 
طرح امنیتی سامرا
فرماندهی عملیات سامرا از استقرار نیروهای خود در جاده بغداد به سامرا برای تامین امنیت زائران حرمین عسکریین (علیهماالسلام) به مناسبت سالگرد شهادت امام حسن عسکری(ع)، خبر داد. سرتیپ ستاد عماد الزهیری گفت: از یکشنبه ما یک طرح امنیتی ویژه حمایت از زائران با مشارکت تیپ‌های ۳۱۳، ۳۱۴ و ۳۱۵ و نیروهایی از ارتش و پلیس فدرال و سازمان حشدالشعبی وضع کردیم.
 
مکرون امروز به چین می‌رود
رئیس‌جمهور فرانسه امروز راهی چین می‌شود. امانوئل مکرون برای حضور در دومین نمایشگاه واردات چین، به پکن می‌رود. هرچند ماهیت این سفر اقتصادی است اما موضوعات بین‌المللی از جمله برجام که چین و فرانسه هر دو خواستار حفظ آن هستند نیز از محورهای مذاکرات مکرون با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین خواهد بود. پیش‌تر در ماه مارس، 2 رئیس‌جمهوری در پاریس عزم جدی خود را برای دفاع از چندجانبه‌گرایی در برابر یکجانبه‌گرایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده بودند. 
 
ناکامی سازمان ملل در رسیدگی به اتهامات صلح‌بان‌ها
بر اساس گزارشی،‌ سازمان ملل متحد روی تحقیقاتش درباره اتهامات سوءاستفاده جنسی صلح‌بان‌ها در جمهوری آفریقای مرکزی سرپوش گذاشته و موجب ناامیدی قربانیان این حملات شده است. مجموعه تحقیقات آسوشیتدپرس در سال ۲۰۱۷ فاش کرد، حدود ۲۰۰۰ اتهام سوءاستفاده و استثمار جنسی از سوی صلح‌بان‌های سازمان ملل در سراسر جهان در یک دوره ۱۲ ساله به وقوع پیوسته است. حدود ۱۱ هزار صلح‌بان مستقر در جمهوری آفریقای مرکزی بیشترین سهم (۵۲ مورد) را از اتهامات سوءرفتار جنسی از مجموع هیات‌های صلح‌بان سازمان ملل در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص دادند.
 
تجدید توافق ضدمهاجرتی بین ایتالیا و لیبی
توافق مهاجرتی امضاشده بین لیبی و ایتالیا به صورت خودکار تجدید شد. توافقی که در سال 2017 میان ایتالیا و لیبی برای مقابله با پناهجویان غیرقانونی امضا شده بود، دوباره به طور خودکار تجدید شد. به‌رغم فراخوان گروه‌های حقوق‌بشری برای ابطال قوانین ضدمهاجرتی، دولت جدید ایتالیا هیچ‌گونه تمایلی برای تغییر مسیر از خود نشان نمی‌دهد.
 
پیشتازی حزب محافظه‌کار انگلیس در نظرسنجی‌ها به‌رغم افت محبوبیت
نظرسنجی یک رسانه انگلیسی حاکی از آن است که اگرچه طی هفته گذشته محبوبیت حزب محافظه‌کار کاهش داشته اما همچنان از بخت بیشتری نسبت به حزب کارگر برای پیروزی در انتخابات زودهنگام برخوردار است. روزنامه انگلیسی ساندی تلگرام در تازه‌ترین نظرسنجی خود از پیشتازی ۸ درصدی حزب محافظه‌کار توری نسبت به اپوزیسیون کارگر در انتخابات زودهنگام پیش رو خبر داد. به این ترتیب میزان حمایت از حزب متبوع بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس ۳۶ درصد است حال آنکه این رقم برای احزاب کارگر، لیبرال دموکرات و حزب افراطی فاراژ به ترتیب ۲۸، ۱۴ و ۱۲ درصد اعلام می‌شود. انتخابات زودهنگام قرار است در تاریخ ۱۲ دسامبر (۲۱ آذرماه) برگزار شود.

Page Generated in 0/0052 sec