printlogo


کد خبر: 212310تاریخ: 1398/8/14 00:00
رئیس سازمان برنامه و بودجه:
200 هزار میلیارد تومان به بخش عمران اختصاص می‌یابد

موضوع افزایش 12 درصدی بودجه شرکت‌های دولتی در نهایت پس از بررسی هیات وزیران به تصویب رسید. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعلام این خبر اظهار داشت: برای بودجه سال آینده ۳۸۲ شرکت دولتی رقمی معادل 1440 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
 محمدباقر نوبخت با بیان اینکه گزارش عملکرد و پیش‌بینی بودجه سال 99 شرکت‌های دولتی تقدیم مجلس شد، افزود: بنا بر تبصره 4 ماده 182 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، گزارشی از بودجه شرکت‌ها باید تا 15 آبان تقدیم مجلس می‌شد، به همین دلیل در پانزدهمین جلسه ستاد بودجه کشور، آخرین اصلاحات و بررسی‌های لازم برای ارائه این گزارش در دستور کار قرار گرفت. وی افزود: بر این اساس مقرر شد شرکت‌های دولتی در سال 1399 بیش از 200 هزار میلیارد تومان در طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کنند که این رقم با  احتساب 60 هزار میلیارد تومانی که در بودجه عمومی برای طرح‌های عمرانی دیده شده است حدود 260 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در نظر گرفته شده است. گفتنی است بودجه شرکت‌های دولتی سه‌چهارم حجم ارزشی کل بودجه را به خود اختصاص می‌دهد که در سال گذشته رقمی بالغ بر 1271 هزار میلیارد تومان بود و با این احتساب بودجه شرکت‌های دولتی نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش پیدا کرده است. نکته قابل توجه اینجاست که هم‌اکنون تعداد شرکت‌های دولتی 384 شرکت است اما نوبخت در گزارش خود از 382 شرکت نام برده بنابراین بودجه 2 شرکت دولتی پنهان مانده است.
بررسی پیشنهاد ارائه‌شده برای افزایش بودجه شرکت‌های دولتی نشان می‌دهد منابع این افزایش از محل رشد قیمت حامل‌های انرژی به دست خواهد آمد.‌ اما در بحث اختصاص 200 هزار میلیارد تومان از بودجه شرکت‌های دولتی به بخش عمرانی، ابهامات متعددی وجود دارد از جمله اینکه این درآمد از کدام شرکت‌ها دریافت می‌شود و سوال بعدی اینکه آیا شرکت‌های دولتی با چنین مازاد درآمدی مواجهند که دولت بتواند آن را صرف امور عمرانی کند؟ پاسخ این سوالات در اظهارات معاون رئیس‌جمهور نیست.
 

Page Generated in 0/0060 sec