printlogo


کد خبر: 212324تاریخ: 1398/8/14 00:00
وزیر بهداشت در مراسم افتتاح طرح پوشش اجباری بیمه سلامت
حق بیمه را باید از جوانان بگیریم و خرج سالمندان کنیم

مراسم افتتاح طرح پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی دیروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، سعید نمکی وزیر بهداشت، مدیرعامل بیمه سلامت و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مرکز همایش‌های صداو‌سیما برگزار شد. در این طرح قرار است 8 تا 10 میلیون نفر از افراد فاقد بیمه تحت پوشش بیمه سلامت قرار ‌گیرند. معاون اول رئیس‌جمهوری در این مراسم عدالت را نقطه اشتراک تشکیل هر حکومت دانست و گفت: بیمه سلامت کانون اصلی عدالت هر جامعه است.
 اسحاق جهانگیری اظهار داشت: مهم‌ترین اقدام عدالت در جامعه جهانی، استقرار نظام بیمه‌ای است، حتی برای جامعه‌ای که دغدغه سیل، آتش‌سوزی یا تصادف دارد، مهم‌ترین راه رفع این دغدغه نظام بیمه‌ای است. وی افزود: هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند ادعای عدالت کند اما بگوید برای روزهای رنج مردم جامعه خود فکری نکرده است. یعنی فردی در هیچ جای کشور نباشد که فرصت حداقلی برای پوشش بیمه‌ای او فراهم نشده باشد. همچنین  وزیر بهداشت در این مراسم گفت: در حال حاضر ذخیره دارویی کشور تا تیر سال آینده مناسب خواهد بود و هیچ اتاق عملی به دلیل کمبود دارو تعطیل نمی‌شود. سعید نمکی افزود:  زمانی که من در سازمان برنامه و بودجه بودم مسؤول تدوین این طرح شده بودم که در آن زمان نیز تمام همکاران ما تلاش‌های بسزایی برای تحقق این هدف انجام دادند. وی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت افزود: برای اولین‌بار شاهد افزایش 3 درصدی سهم نظام سلامت از GDP بودیم که توجه به نقاط کمتر برخوردار و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم از جمله دستاوردهای این طرح است. وی خاطرنشان کرد: کاهش پرداختی از جیب مردم و پوشش همگانی بیمه‌ای از دیگر اقدامات مثبت بوده است، اگر چه دارای نقصان‌هایی بود اما کار بزرگی انجام شد. نمکی ادامه داد: ما باید حق بیمه را از جوانان دریافت کنیم و برای سالمندان خرج کنیم. این هزینه باید در زمان سلامت دریافت شود تا در زمان بیماری به مردم خدمت ارائه شود، ما باید از افراد برخوردار هزینه‌ها را دریافت کنیم و صرف افراد کمتر برخوردار کنیم تا از این طریق بتوانیم 8 میلیون نفری را که خارج از بیمه هستند تحت پوشش قرار دهیم. 
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در این مراسم گفت: با تلاش‌های صورت گرفته، همپوشانی 2 میلیون و 300 هزار نفر از افراد بیمه شده رفع شده است. طاهر موهبتی اظهار داشت: سال گذشته در چنین روزهایی به بهانه نکوداشت روز بیمه سلامت از عدم توزیع منابع و مصارف سخن گفتیم. از اینکه مصارف ما از منابع ما 120 درصد پیشی گرفته بود، از زیان ‌انباشته 4400 میلیارد تومانی در سال 95 که اگر جبران نمی‌شد طبق قانون تجارت، ما باید منحل می‌شدیم و بدهی ما در سال 95 به 12 هزار میلیارد تومان می‌رسید. وی ادامه داد: مطالعات اقتصادی و آینده‌پژوهی از سال گذشته آغاز و قرار شد به سمت کاهش هزینه‌ها حرکت کنیم و اگر این اتفاق نمی‌افتاد بدهی امروز ما به 20 هزار میلیارد تومان می‌رسید. موهبتی ادامه داد: هدفمند کردن بیمه رایگان به سمت و سوی افراد نیازمند از جمله اقدامات مثبت ما بوده است. وی با بیان اینکه رفع همپوشانی بیمه‌ای از دیگر اقدامات مثبت ما بوده است، توضیح داد: جلوگیری از همپوشانی جدید در دفاتر پیشخوان در دستور کار قرار گرفته و همپوشانی‌های بیمه‌ای کنترل می‌شود به‌طوری که 2 میلیون و 300 هزار نفر از همپوشانی‌های ما با سازمان تامین اجتماعی حذف شده است. 
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این مراسم با بیان اینکه وزیر سابق بهداشت کم‌تجربه بود، گفت: بارها به وی اعلام کردیم در طرح تحول سلامت نمی‌شود خارج از ریل حرکت کرد. علی نوبخت گفت: اجازه ندهید کسی بگوید پول نداریم، فقط وزیر بهداشت به عنوان مقام عالی‌رتبه مجاز است بگوید پول نداریم. وی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه محکم ایستاده‌ایم و به وزیر بهداشت قبلی که کمی کم‌تجربه بود گفتیم نمی‌توان خارج از ریل حرکت کرد و راهنماهای بالینی مصوب شد.

Page Generated in 0/0075 sec