printlogo


کد خبر: 212334تاریخ: 1398/8/14 00:00
همزمان با آمادگی عادل عبدالمهدی برای اصلاحات در کشور اعلام شد
افشای پروژه محرمانه آمریکا برای تجزیه عراق

گروه بین‌الملل: بیانیه یکشنبه‌شب عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق مبنی بر قول بازنگری در مواضع قوای سه‌گانه عراق اتفاق مهمی بود که به وضوح می‌تواند گره از کار فروبسته این کشور در چند هفته گذشته باز کند. 
از طرفی انتشار این بیانیه از سوی عبدالمهدی امید گروه‌های عراقی برای ادامه حضور وی در قدرت را دوچندان کرده است. پیش از این، برخی گروه‌های عراقی از جمله برخی طیف‌های شیعه مثل مقتدا صدر خواستار برکناری و استعفای عادل عبدالمهدی شده بودند که به نظر می‌رسد با تحولات اخیر این کشور، از این درخواست خود عقب‌نشینی کرده باشند. 
عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق یکشنبه‌شب بیانیه‌ای را درباره اعتراضات این کشور که همچنان ادامه دارد، صادر کرد و گفت تظاهرات، نظام و ساختار سیاسی کشور را تکان داد و باعث شد 3 قوه در مواضع خود بازنگری کنند.
نکته قابل توجه بیانیه عادل عبدالمهدی این است که وی اشاره دقیقی به اصلاحات مدنظر قوای سه‌گانه عراق نکرده است.
در روزهای گذشته لابی‌های گسترده‌ای بین طیف‌های مختلف سیاسی عراق برای حل بحران سیاسی این کشور انجام شد و به نظر می‌رسد بیانیه عادل عبدالمهدی به نوعی خروجی همان رایزنی‌ها باشد. 
دیروز همچنین در «وطن امروز» به نقل از خبرگزاری‌های عراقی از کشف شبکه حامیان معترضان که توسط امارات شارژ مالی می‌شدند نوشتیم. به نظر می‌رسد با مسجل شدن دخالت‌های خارجی در اعتراضات عراق، دولتمردان این کشور تصمیم گرفته‌اند با جدا کردن خواسته‌های مردمی از پروژه امنیتی امارات و عربستان، خیابان‌ها را از مردم عادی خالی و زمینه برخورد با نیروهای اطلاعاتی بیگانه را که در چند هفته گذشته تلاش زیادی برای منحرف کردن اعتراضات داشتند، آماده کنند.  عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق دیروز اشاره مستقیمی به انحراف در خواسته‌های مردمی داشت و به عده قلیلی که تلاش می‌کنند فضا را به خشونت بکشانند اشاره و تاکید کرد این عده ارتباطی با تظاهرات ندارند، بلکه از تظاهرات به عنوان سپر انسانی برای اقدامات خود در قطع مسیرهای مواصلاتی و آتش‌سوزی و قتل و غارت و درگیری با نیروهای امنیتی استفاده می‌کنند. آنها حتی برای این منظور از کوکتل مولوتف، منجنیق و حتی سلاح‌های جنگی و بمب استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد که یک کمیته تحقیقات به ریاست وزیر بهداشت و سایر طرف‌های دولتی و غیردولتی برای تحقیق درباره انواع تجهیزات مورد استفاده نیروهای امنیتی در دفاع از مواضع خود تشکیل شده است. این در حالی است که نیروهای امنیتی همچنان دستورات شدیداللحنی دریافت کرده‌اند برای اینکه از گلوله‌های جنگی یا سلاح‌های کشنده در تظاهرات استفاده نکنند. در همین رابطه، نیروهای امنیتی هیچ اقدام هجومی ضد تظاهر‌کنندگان انجام ندادند، مگر اینکه در حمله به مواضع نیروهای امنیتی در پل‌های السنک و الجمهوریه یا حمله به مراکز دولتی در بغداد و استان‌های دیگر وارد عمل شده‌اند. ‎
دیروز علاوه بر واکنش نخست‌وزیر عراق، برخی طیف‌های سیاسی این کشور نیز با مشاهده دست‌های پنهان برای منحرف کردن اعتراضات، خواستار جداشدن حساب مردم عادی معترض از افراد خرابکار شدند. در همین ارتباط، قیس الخزعلی، رهبر جنبش عصائب اهل‌الحق عراق گفت باید پرونده تظاهر‌کنندگان و افراد خرابکار را از هم جدا کرد. قیس الخزعلی در گفت‌وگو با شبکه الایام خاطرنشان کرد: سخنان و تذکراتی که قبلا داده بودیم، پیش‌بینی نبود، بلکه تذکراتی بودکه بر اساس اطلاعات موجود درباره آن حرف زده بودیم.
وی با تاکید بر لزوم جدا کردن تظاهر‌کنندگان از افراد خرابکار نفوذی تصریح کرد: همه ما حامی تظاهر‌کنندگان مسالمت‌جو هستیم و آنها باید مسیر مسالمت‌آمیز خود را ادامه دهند، البته باید صف خود را از خرابکاران جدا و از آسیب زدن به نیروهای امنیتی خودداری کنند. الخزعلی خاطرنشان کرد: اکثر دفاتر حشدالشعبی در حالی هدف قرار گرفته است که بیشتر اعضای این دفاتر در سیاست حضور ندارند و فعال نیستند. وی افزود: برخی کشورها به دنبال ایجاد آشوب، ناآرامی و جنگ داخلی در عراق هستند، رژیم صهیونیستی و امارات در این توطئه داخلی در عراق فعال هستند.  پول‌های امارات و یکی از فرماندهان ارشد نظامی درگیر این توطئه هستند. مزدوران گروه‌های محلی و کمک‌کننده به این توطئه، گروه‌های انحرافی و افراد طرد شده از احزاب و عناصر بعثی هستند.
الخزعلی گفت: هدف نخست دشمن در روزهای اول اکتبر، ایجاد ناآرامی، آشوب و رساندن تعداد کشته‌ها به هزاران نفر بود ولی نزدیک شدن اربعین حسینی، نقشه اول آنها را به شکست کشاند، زیرا تظاهرات به دلیل اربعین حسینی متوقف شد، آنها در هدف نخست خود به دنبال این بودند که حشدالشعبی را رو‌در‌روی مردم قرار دهند. الخزعلی خاطرنشان کرد: 99 درصد تظاهر‌کنندگان ارتباطی با گروه‌های خارجی ندارند، بلکه تظاهر‌کنندگان مسالمت‌جو هستند و من درباره یک درصد دیگر صحبت می‌کنم. هدف دوم توطئه‌گران در بیست‌وپنجم اکتبر، آتش زدن مقرهای حشدالشعبی بویژه عصائب اهل‌الحق بود. توطئه‌گران در آتش زدن این مقرها از همه تجهیزات نظامی استفاده کردند ولی شیوه شهادت فرمانده عصائب و انتشار ویدئوی آن سبب شکست هدف دوم دشمن شد. الخزعلی افزود: امروز تغییر تنها یک فرد، راه‌حل نیست، بلکه تغییرات اساسی باید صورت گیرد. مشکل ما در زمینه قانون اساسی است، اگر نظام پارلمانی  اصلاح نشود، موضوع سهم‌خواهی حل نخواهد شد. معترضان باید بدانند که تغییر تنها یک شخص (اشاره به نخست‌وزیر) مشکلات را حل نخواهد کرد.
لو رفتن پروژه تجزیه عراق
تجزیه عراق همواره یکی از آرزوهای آمریکایی‌ها در عراق پس از صدام بوده است. این پروژه بارها به دلایل مختلفی چون یکصدا بودن سیاسیون عراق یا بی‌میلی مردم به شکست منتهی شده است. در این میان اما آمریکایی‌ها ناامید نیستند و هر از گاهی به بهانه‌ای سعی در زنده کردن این پروژه می‌کنند.
آنها در تازه‌ترین تلاش خود امید ویژه‌ای به اعتراضات اخیر عراق داشتند و با به خشونت کشیدن اعتراضات تلاش کردند راهی برای تحقق این خواسته خود بیابند. 
اهمیت این موضوع تا جایی است که برخی سیاستمداران عراقی کم‌وبیش به آن توجه و اشاره ویژه‌ای داشتند و برخی نمایندگان هم به صراحت از آن سخن گفتند. 
در همین ارتباط، حنین القدو، نماینده ائتلاف البنا در پارلمان عراق درباره طرح‌های جدید ایالات متحده آمریکا علیه عراق هشدار داد. القدو به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که واشنگتن با رهبران بلندپایه اهل تسنن در حال برنامه‌ریزی است تا مسأله [تشکیل] منطقه و تقسیم این کشور به مناطق سنی، کردی و شیعه را اجرایی کند. وی تصریح کرد که در طرح آمریکا، منطقه سنی‌نشین، شامل استان‌های الانبار و صلاح‌الدین و بخشی از نینوا و دیاله خواهد بود. این نماینده عراقی گفت که نیروهای کرد نیز حامی تلاش رهبران سنی برای ایجاد یک منطقه سنی هستند تا با جدا شدن از عراق، دستاوردی به‌دست آورند.
القدو بر این باور است که آمریکا صراحتا حامی تقسیم عراق به مناطق فرقه‌ای است و از طریق سرنگون کردن دولت عبدالمهدی، تلاش می‌کند یک منطقه متعلق به اهل تسنن ایجاد کند. ائتلاف الفتح عراق نیز روز گذشته خبر داد که آمریکا و رژیم صهیونیستی بار دیگر تلاش می‌کنند بتوانند رفراندومی برای تشکیل یک کشور کرد برگزار کنند و بدین ترتیب چند استان شمالی عراق از این کشور جدا شود.
 
تجزیه عراق؛ از اوباما تا ترامپ      
سال 2015 که اوج مبارزه عراقی‌ها با داعش بود سیاست‌گذاران جمهوری‌خواه کمیته خدمات مسلح کنگره آمریکا به بهانه نگرانی از نفوذ ایران خواستار به رسمیت شناخته شدن کشورهایی برای شبه‌نظامیان کرد و سنی عراق شده بودند.
جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا ژوئن سال ۲۰۱۳ خواستار برپایی اقلیم شیعی، سنی و کردی شده و راهکار بحران عراق را تبدیل آن به 3 اقلیم دانسته بود.

 


Page Generated in 0/0134 sec