printlogo


کد خبر: 212336تاریخ: 1398/8/14 00:00
اتحاد تاریخی رهبران ونزوئلا و کوبا علیه تحریم‌های آمریکا

آمریکای لاتین دیروز بار دیگر محور اخبار حوزه آمریکا قرار گرفت. کوبایی‌ها که پس از سفر اوباما به کشورشان در چند سال پیش هیچ یک از وعده‌های آمریکایی‌ها را محقق شده ندیدند، در اقدامی مهم با ونزوئلایی‌ها پیمان برادری بستند. 
بنا بر آنچه خبرگزاری رویترز گزارش داده، رهبر حزب کمونیست کوبا، رئیس‌جمهوری این کشور و رئیس‌جمهوری ونزوئلا اعلام کردند، تحریم‌های آمریکا صرفا باعث نزدیکی بیشتر هاوانا و کاراکاس می‌شود. رائول کاسترو رهبر حزب کمونیست کوبا، میگوئل دیاز کانل، رئیس‌جمهوری این کشور و نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا با انتقاد از سیاست خارجی دولت آمریکا تاکید کردند تحریم‌های تنبیهی ایالات متحده صرفا موجب تحکیم اراده آنها در اتحاد بیشتر و حمایت از تغییر اجتماعی در منطقه می‌شود.
این سه نفر در نشست 3 روزه همبستگی در هاوانا، پایتخت کوبا شرکت کرده بودند که بیش از ۱۳۰۰ فعال اجتماعی بویژه از آمریکای لاتین در آن حضور داشتند. در این نشست 3 روزه که یکشنبه پایان یافت، همچنین به بررسی راه‌هایی برای مقابله با تهاجم سازمان‌یافته آمریکای امپریالیست علیه دولت‌ها و جنبش‌های سوسیالیست و مترقی پرداخته شد.
روسای‌جمهوری ونزوئلا و کوبا در پایان نشست یاد‌شده در یک سخنرانی تلویزیونی اتهامات مطرح شده از سوی واشنگتن درباره دست داشتن آنها در ناآرامی‌های سایر کشورها یا مسؤول بودن دولت‌های چپ‌گرا را مورد تمسخر قرار دادند.
حضور رئیس‌جمهوری ونزوئلا در این نشست همچنین نشان داد که کوبا، این متحد استراتژیک خود را با وجود اقدامات واشنگتن و سایر کشورهای غربی و آمریکای لاتین در متقاعد کردن هاوانا برای کنار گذاشتن کاراکاس، به حاشیه نرانده است. رئیس‌جمهوری کوبا به ناآرامی‌ها در شیلی و انتخابات آرژانتین اشاره کرد و گفت: آنها ما را به دامن زدن به ناآرامی‌ها متهم می‌کنند، در حالی که خودشان اصلا توجهی به خواسته‌های مردمی که در خیابان‌ها هستند، نمی‌کنند؛ نئولیبرالیسم یک شکست اقتصادی و یک فاجعه اجتماعی است. وی گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و مجلس جنگ‌طلبان کهنه‌اش حملاتی را علیه انقلاب کوبا، انقلاب بولیواری و سایر کشورهای آمریکای لاتین و دولت‌ها و رهبران چپ‌گرای آنها انجام می‌دهند. رئیس‌جمهوری کوبا همچنین ایالات متحده را به محاصره کشورش با اعمال تحریم‌ها علیه کشورهای ثالث متهم کرده است.

Page Generated in 0/0064 sec