printlogo


کد خبر: 212368تاریخ: 1398/8/18 00:00
سخنگوی سازمان هواپیمایی: اگر تخلفی شده باشد برخورد می‌کنیم
بی‌توجهی برخی ایرلاین‌ها به فریضه نماز!

در حالی ایرلاین‌های داخلی بر اساس بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری ملزم به رعایت اوقات شرعی اقامه نماز مسافران و احترام به شعائر اسلامی هستند که برخی شرکت‌ها به این حق اسلامی مردم کم‌توجهند. 
به گزارش «وطن امروز»، سازمان هواپیمایی کشوری اردیبهشت‌ماه 96 طی بخشنامه‌ای برای رعایت اوقات شرعی اقامه نماز مسافران و احترام به شعائر اسلامی بخشنامه جدید اقامه نماز را به ایرلاین‌های داخلی ابلاغ کرد. در بخشی از این بخشنامه تأکید شده است:‌ «تمام مسافران هواپیماهای ایرانی از تمام مبادی و مقاصد و مسافران خطوط هوایی خارجی که از مبادی ایران یا به‌ مقاصد درون ایران پرواز می‌کنند، از حق اقامه نمازهای یومیه در شرایط شایسته برخوردار بوده و این حق باید به‌رسمیت شناخته شده و مورد احترام قرار گیرد».
با وجود این بخشنامه برخی شرکت‌های هواپیمایی توجهی به آن و اعتراض نمازگزاران ندارند و این موضوع درباره نماز صبح بحرانی‌تر از اوقات شرعی دیگر است.
اخیرا در 3 پرواز یک ایرلاین بی‌توجهی به اوقات شرعی به وجود آمده و تاکنون اعتراض نمازگزاران نیز راه به جایی نبرده است.  پرواز شماره 3409 تهران- کرمانشاه، پرواز شماره 3407 تهران- ارومیه و پرواز 265 تهران- آبادان 3 پروازی بوده که به مسافران آن اجازه اقامه نماز صبح داده نشده است. 
اذان صبح تهران ساعت 5 و 3 دقیقه بوده و طبیعتاً مسؤولان و مدیران این ایرلاین باید بر اساس همان بخشنامه سازمان هواپیمایی به مسافران برای ادای فریضه نماز فرصت لازم را می‌دادند اما این اتفاق رخ نداده و مسافران بدون اقامه نماز مجبور به پرواز شده‌اند.
سخنگوی سازمان هواپیمای کشوری درباره اعتراض برخی مسافران به بی‌حرمتی ایرلاین‌ها به برگزاری اقامه نماز به «وطن امروز»، گفت: تمام شرکت‌های هواپیمایی ملزم به اجرای بخشنامه 19/2/96 برای انجام فریضه نماز توسط مسافران هستند، بنابراین هر شرکتی نسبت به چنین موضوعی بی‌توجه باشد، بی‌شک مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تخطی با آن برخورد می‌شود.
رضا جعفرزاده با بیان اینکه سازمان هواپیمایی از اول اسفند‌ماه سال گذشته اقدام به انتشار راهنمای چگونگی زمانبندی پرواز برای انجام فرایض اقامه نماز کرده است، گفت: راهنمای اجرای بخشنامه نماز سازمان هواپیمایی حاوی احکام ویژه اقامه نماز در داخل هواپیما و ماقبل و پس از پرواز است که شرکت‌های هواپیمایی موظف به توزیع و رعایت آن هستند.
وی افزود: در آستانه اذان چنانچه هنوز هواپیما پرواز نکرده باشد، شرکت‌های هواپیمایی باید با محاسبات دقیق خود فرصت 20 دقیقه‌ای به مسافران برای اقامه نماز بدهند. ایرلاین‌ها موظف به اجرای این بخشنامه هستند مگر اینکه در زمان پرواز شرایطی استثنایی پیش بیاید که محل مبدا و مقصد برای پرواز یا فرود هواپیما با مشکل مواجه شود. باز هم تاکید می‌کنم باید ایرلاین‌ها برنامه پرواز خود را طوری تنظیم کنند که با چنین مشکلاتی هم مواجه نشوند.
سخنگوی سازمان هواپیمای کشوری در پاسخ به اینکه آیا با شرکت‌های هواپیمایی که اخیرا شرایط اقامه نماز را برای مسافران محیا نکرده‌اند برخوردی می‌شود یا خیر؟ گفت: قطعا اگر اتفاقی افتاده است تعمد و سهل‌انگاری نبوده است اما این موضوع در حال بررسی است و نتیجه آن بزودی اعلام می‌شود. اگر تخلفی شده باشد حتما برخورد خواهیم کرد.
 

Page Generated in 0/0054 sec