printlogo


کد خبر: 212397تاریخ: 1398/8/18 00:00
بعد از یک سال، مستند «شورش علیه سازندگی» به اکران رسید
صدایی که دیر شنیده شد

اکران مستند «شورش علیه سازندگی» به کارگردانی مصطفی شوقی در دانشگاه‌های کشور آغاز شد. این فیلم مستند به تهیه‌کنندگی «مهدی مطهر» در «خانه مستند انقلاب اسلامی» ساخته شده است و نگاهی به اعتراضات اجتماعی در شهرهای مشهد و اسلامشهر در دهه 70 شمسی دارد. «شورش علیه سازندگی» سال گذشته متقاضی شرکت در دوازدهمین دوره جشنواره فیلم مستند سینما حقیقت شده بود که به یکباره از روند جشنواره کنار گذاشته شد و این مسأله مورد اعتراض «مصطفی شوقی» قرار گرفت. وی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «منتظر اکرانش در جشنواره سینما حقیقت بودیم که متأسفانه یک اتفاق بسیار آشنا تکرار شد و یک فرد آشنا و زبده (در سانسور حقیقت)، از نمایش این مستند در جشنواره سینما حقیقت جلوگیری کرد». وی همچنین افزود: «دیده نشدن در جشنواره حقیقت تا فشارهای غیرفرهنگی که از طرف برخی سازمان‌ها و نهادها برای عدم نمایش این مستند صورت گرفت برخی از مشکلاتم بود. «شورش علیه سازندگی» یک مستند مستقل تاریخی- سیاسی است اما متاسفانه گرفتار نگاه‌های سلیقه‌ای شد».
مستند اما یک ماه بعد از جشنواره سینماحقیقت در نهمین دوره جشنواره عمار دیده شد و اتفاقا با استقبال مخاطبان و اعضای هیأت داوری مواجه شد و توانست جایزه ویژه هیأت داوران این جشنواره را به دست آورد. اگر چه برای شوقی بیش از همه اکران عمومی مستند و به نمایش درآمدن آن برای مردم مهم بود و در این راه کارشکنی‌های زیادی وجود داشت. وی بعد‌ها در توئیتی در اعتراض به فرآیند اکران مستند نوشت: «ما در تعلیق به سر می‌بریم. 10 ماه از ساخت مستند «شورش علیه سازندگی» می‌گذرد و هنوز به‌رغم تلاش‌های بسیار، اکران نشده! مستندی درباره شورش‌های دهه 70 شمسی در مشهد و اسلامشهر. در این راه بی‌مهری‌های زیادی دیدیم. شورش علیه سازندگی صدایی است که دیر شنیده شد و دیده نشد!»
کارگردان این مستند تلاش کرده با روایت‌ها و صحنه‌های دیده نشده‌ای از تاریخ معاصر ایران به بررسی علل و عوامل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این شورش‌ها در زمان ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی بپردازد. داستان با آغاز ریاست‌جمهوری هاشمی شروع می‌شود و ضمن نگاه کارشناسی اقتصادی و اجتماعی به تبعات تصمیمات اقتصادی هاشمی در فضای اجتماعی ایران در نیمه اول دهه 70 می‌پردازد.
داشتن آرشیو خوب، روایتی دقیق و مستند و همچنین مصاحبه با نزدیکان و تصمیم‌گیران اطراف هاشمی‌رفسنجانی و همچنین منتقدان سیاست‌های اقتصادی دولت سازندگی توانسته کار با کیفیت و قابل قبولی را جمع کند تا آنجا که محسن هاشمی، فرزند حجت‌الاسلام اکبر هاشمی‌رفسنجانی پس از دیدن مستند «آن را تلاشی منصفانه در جهت روایت تاریخ معاصر دانست». این مستند ۸۰ دقیقه‌ای که حاصل 2 سال کار پژوهشی و تولیدی است از این هفته در فضای دانشگاهی اکران می‌شود.

Page Generated in 0/0054 sec