printlogo


کد خبر: 212410تاریخ: 1398/8/19 00:00
2 بازی و یک هدف!
جمله‌سازی اروپا با واژگان «برجام» و «اف‌ای‌تی‌اف»

نوید مؤمن: تروئیکای اروپا همچنان به بازی هدفمند ضدایرانی خود در زمین کاخ سفید ادامه می‌دهد. «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه اخیرا بدون اینکه کمترین اشاره‌ای به خروج آمریکا از برجام و بی‌تعهدی اروپا در تامین منافع ایران در توافق هسته‌ای کند، هشدار داد کاهش  تعهدات برجامی کشورمان، منتج به پیچیده و سخت‌تر شدن معادلات بازی میان ایران و غرب خواهد شد. وی تاکید کرد: «اگر ایران توافق مدنظر فرانسوی‌ها را بپذیرد، می‌تواند در ازای عقب‌نشینی کامل از گام‌های کاهنده برجامی و آغاز مذاکرات بر سر «مسائل منطقه» و «آینده برجام پس از پایان سال 2025»، نفت مورد نیاز خود را به فروش برساند». البته لودریان تصریح کرد در ازای برداشته شدن این گام‌ها از سوی ایران، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز متعهد خواهد شد «به صورت تدریجی» تحریم‌های اعمال‌شده پس از 18 اردیبهشت‌ماه 97 [زمان خروج آمریکا از برجام] را تعلیق کند(!)
از سوی دیگر، درست همزمان با پرده‌برداری ناقص مقامات فرانسوی از طرح مدنظر خود برای آنچه «نجات برجام» می‌خوانند، گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF اعلام کرد مهلت نهایی ایران برای پیروی از معیارهای بین‌المللی، فوریه 2020 [بهمن‌ماه امسال] است و پس از آن، این نهاد از تمام اعضای خود درخواست خواهد کرد اقدامات متقابل انجام دهند. در بیانیه گروه ویژه اقدام مالی آمده است: «اگر ایران پیش از فوریه 2020 کنوانسیون‌های پالرمو و تامین مالی تروریسم را همراستا با استانداردهای FATF به صورت قانون تصویب نکند، FATF  تعلیق اقدامات متقابل را به طور کامل برمی‌دارد و از اعضایش می‌خواهد اقدامات متقابل موثر همراستا با توصیه‌نامه 19 را اجرایی کنند».
براستی میان تلاش تروئیکای اروپایی برای چینش میز جدید مذاکرات بازدارنده علیه توانایی‌های مشروع کشورمان و بیانیه اخیر گروه ویژه اقدام مالی چه ارتباطی وجود دارد؟ 
1-  تروئیکای اروپایی (به نمایندگی از واشنگتن) به صورت آشکار و پنهان اعلام کرده‌ هرگونه تلاش(!) آنها برای بهره‌مندی [حداقلی] ایران از برجام، در گرو «پذیرش خواسته‌های گروه ویژه اقدام مالی» خواهد بود. در اینجا، بیش از پیش نسبت به دلیل پیوستگی این 2 موضوع و چرایی طرح آنها در یک زمان از سوی بازیگران غربی واقف می‌شویم! 
تروئیکای اروپایی عملا یک معادله ساده «یک مجهولی» به نام «خروج آمریکا از برجام» و «لزوم بازگشت بدون قید و شرط آن به توافق هسته‌ای» را تبدیل به معادله‌ای «چندمجهولی»کرده‌ است که اخیرا «FATF» نیز به یکی دیگر از مؤلفه‌های آن اضافه شده است.
در اینجاست که متوجه ارزش راهبردی فرمایشات اخیر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی درباره «نحوه مواجهه با اروپا» خواهیم شد: «انگیزه‌های دشمنی اروپایی‌ها با جمهوری اسلامی، تفاوت اصولی با دشمنی آمریکا ندارد. اروپایی‌ها در ظاهر به‌عنوان میانجی وارد می‌شوند و حرف‌های طولانی هم می‌زنند اما همه آنها پوچ است. اروپایی‌ها به‌رغم وعده‌های خود، عملاً به تحریم‌های آمریکا پایبند ماندند و هیچ اقدامی انجام ندادند و از این پس هم بعید است کاری برای جمهوری اسلامی انجام دهند، بنابراین باید به‌کلی از اروپایی‌ها قطع امید کرد».
2- پیوستگی «FATF» و «مذاکرات برجامی مدنظر اروپا»، ذیل یک استراتژی کلان به نام «مهار همه‌جانبه ایران» تعریف می‌شود. بنابراین اقدام کشورهای اروپایی درباره اعمال فشار بر ایران جهت پذیرش بدون قید و شرط لوایح چهارگانه و تلاش آنها برای تحمیل توافقی فراتر از برجام به کشورمان، از یک مصدر استراتژیک واحد منبعث می‌شود. تحلیل هر دو نوع رفتار و بازی اروپاییان، باید ناظر به این مصدر واحد استراتژیک صورت گیرد. اروپاییان ذیل استراتژی «مهار ایران قدرتمند»، تاکتیک‌هایی مانند «پیچیده‌سازی زمین بازی»، «تاریک کردن اتاق بازی»، «هدایت بازی در حوزه دیپلماسی پنهان» و... را در دستور کار قرار داده‌اند.
3- هر اندازه به ماه فوریه سال 2020 نزدیک‌تر شویم، فشار اروپاییان بر ایران جهت پذیرش لوایح چهارگانه(حتی بدون در نظر گرفتن حق تحفظ)، افزایش خواهد یافت. این فشارهای همه‌جانبه، جنبه‌هایی سیاسی- تبلیغاتی- روانی خواهد داشت. در چنین شرایطی دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان باید مراقب باشد تا خود به صورت ناخواسته به کاتالیزور و عاملی تسریع‌کننده برای پیشبرد بازی تروئیکای اروپایی در قبال کشورمان تبدیل نشود. در این‌باره لازم است وزارت امور خارجه دست به افشاگری علیه بازی هدفمند، بازدارنده و خطرناک تروئیکای اروپایی (با هدایت کاخ سفید) علیه کشورمان بزند. بازی غرب علیه کشورمان که 2 رکن آن «انعقاد توافق محدود‌کننده‌تر با ایران» و «پذیرش لوایح چهارگانه» است، تنها در یک صورت مهار می‌شود و آن، کشاندن و هدایت این بازی از عرصه «دیپلماسی پنهان» به «دیپلماسی عمومی» است به گونه‌ای که ابعاد مخفی بازی مشترک آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه کشورمان، در معرض دید افکار عمومی ایران و دنیا قرار گیرد.

 


Page Generated in 0/0061 sec