printlogo


کد خبر: 212436تاریخ: 1398/8/19 00:00
هشدارهای نمایندگان مجلس درباره انحراف در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها

قانون هدفمندی یارانه‌ها ناقص اجرا می‌شود
کاظم دلخوش اباتری (عضو کمیسیون اقتصادی):‌ قانون هدفمندی یارانه‌ها ناقص اجرا می‌شود، چرا که تعداد زیادی از کارگران، کارمندان، کشاورزان و افراد ضعیف جامعه از لیست دریافت یارانه‌ها حذف شدند، ما مکررا این موضوع را مطرح کردیم و امیدواریم به آن توجه شود.
***
تنها نیمی از سهم وزارت بهداشت از قانون هدفمندی یارانه‌ها تحقق یافته
محمد خدابخشی (سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات): براساس قانون باید 3 هزار و 700 میلیارد تومان از اعتبارات حاصل از هدفمندی یارانه‌ها سهم وزارت بهداشت شود، حال آنکه تنها یکهزار و 750 میلیارد تومان آن یعنی 47 درصد از این اعتبار تحقق پیدا کرده است. 
***
ثروتمندان از هدفمندی سهم بیشتری دارند
شهباز حسن‌پوربیگلری (عضـو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات):‌ یکی از خواسته‌های اصلی نمایندگان در زمان تصویب طرح هدفمندی یارانه‌ها آن بود که یارانه تولید پرداخت شود اما هیچ یک از دولت‌ها نسبت به تولید و اشتغال حساسیت لازم را نداشتند و پرداخت یارانه تولید هم با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است.
متاسفانه شاهد تورم و گرانی لجام‌گسیخته‌ای هستیم و با آنکه هدف از تصویب قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها آن بود که سهم دهک‌های پایین جامعه از درآمد کشور بیشتر شود اما متاسفانه شاهدیم که هنوز هم ثروتمندان از درآمد کشور بیشترین سهم را دارند.
***
امتناع از پرداخت عواید حاصل از هدفمندی توسط شرکت‌های دولتی
جبار کوچکی‌نژاد (رئیس کمیته تحقیق و تفحص از هدفمندی یارانه‌ها):‌ تحقیق و تفحص از این سازمان حدود یک سال طول کشید و در این مدت علاوه بر بازدیدهای میدانی، گزارشاتی نیز از دستگاه‌های اجرایی دریافت شد؛ براساس اطلاعات به دست آمده تخلفات بسیاری در زمینه اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها رخ داده است. اگرچه مجلس 3 سال متوالی در قانون بودجه سنواتی، دولت را مکلف به حذف یارانه 3 دهک پردرآمد کرد اما دولت تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده و با بهانه‌های بسیار از انجام این وظیفه سر باز می‌زند. وزارتخانه‌های نیرو و نفت درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز نمی‌کنند که این موضوع خلاف قانون است. 
***
سهم کم تولید از هدفمندی
معصومه آقاپور علیشاهـی (عضـو هیأت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی):‌ حوزه تولید سهم کمی از یارانه‌ها داشته و فرآیند پرداخت آن مشخص نیست و ایراد این بخش از نحوه و چارچوب پرداخت است.
قرار نیست سازمان هدفمندی یارانه‌ها سهم پول بخش تولید را پرداخت کند، بلکه این پول باید از طریق وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت شود اما چارچوبی برای این امر وجود ندارد.

 


Page Generated in 0/0064 sec