printlogo


کد خبر: 212448تاریخ: 1398/8/19 00:00
ژاپن زیر بار نرفت
رد درخواست عربستان برای خرید سهام آرامکو

مدیرعامل بزرگ‌ترین پالایشگاه ژاپن از رد درخواست عربستان سعودی برای خرید سهام عرضه اولیه آرامکو خبر داد.
مدیرعامل بزرگ‌ترین پالایشگاه ژاپن گفت: شرکت‌های ژاپنی احتمالا در عرضه اولیه سهام شرکت آرامکوی عربستان در بورس این کشور سرمایه‌گذاری نمی‌کنند چون ارزیابی ارزش این شرکت که بزرگ‌ترین شرکت نفت دنیاست، سخت است. به گزارش رویترز به گفته یکی از منابع، آرامکو می‌تواند یک تا 2 درصد سهام خود را عرضه کند که ارزش آن به 20 تا 40 میلیارد دلار می‌رسد.  در صورت تحقق این عرضه قرارداد بالاتر از 25 میلیارد دلار می‌تواند رکورد عرضه سهام شرکت بزرگ تجارت الکترونیک علی بابای چین را بشکند.
تسوتومو سوگیموری، مدیرعامل شرکت JXTG ژاپن گفت:« احتمال کمی وجود دارد که سرمایه‌گذاران ژاپنی زیادی سرمایه‌گذاری کنند. شرکت‌های ژاپنی سهامداران بسیاری دارند و به دلایل خوبی نیاز دارند تا برای این سهامداران توضیح دهند چرا باید چنین سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام دهند».
اظهارات وی در پاسخ به این سوال بیان شد که آیا شرکت‌های ژاپنی دنباله‌رو چینی‌ها در سرمایه‌گذاری در آرامکو خواهند بود. گزارش شده شرکت‌های دولتی چین از جمله شرکت «سینوپک» قصد دارند تا 10 میلیارد دلار در آرامکو سرمایه‌گذاری کنند. سوگیموری گفت:«ما چیزی درباره ذخایر نفت‌خام آرامکو نمی‌دانیم و نمی‌دانیم قراردادهای‌شان با خانواده سلطنتی سعودی چگونه است و خیلی چیز‌های دیگر. آرامکو باید این اطلاعات را فاش کند ولی مشخص نیست آرامکو تا چه حد شفاف عمل خواهد کرد».
آرامکو، سودآورترین شرکت دنیا روز یکشنبه اعلام کرد عرضه سهام خود در بورس داخلی را آغاز می‌کند ولی جزئیات کمی درباره آن منتشر کرد. ارزیابی متخصصان از حدود 2/1 تا 3/2 تریلیون دلار متفاوت است. JXTG و سایر شرکت‌های ژاپنی روابط بلند‌مدتی با آرامکو دارند و دهه‌هاست بزرگ‌ترین خریداران نفت‌خام عربستان هستند. آرامکو حدود 36 درصد واردات نفت‌خام ژاپن را در سپتامبر تشکیل می‌داد که معادل 8/2 میلیون بشکه در روز می‌شود. آرامکو 65/7 درصد سهام شرکت ایدمیتسو، دومین پالایشگاه بزرگ ژاپن را در اختیار دارد. این دومین تلاش عربستان برای عرضه اولیه بخشی از سهام آرامکو در بورس‌های داخلی و خارجی است.
پیش از این در سال ۲۰۱۸، مقامات سعودی فروش 5 درصد از سهام این کمپانی را مورد بررسی قرار دادند اما در نهایت زمانی که قیمت نفت بهبود یافت و از فشارها بر دولت سعودی کاسته شد، به تعویق افتاد. در حال حاضر انتظار می‌رود یک یا 2 درصد از سهام این کمپانی در بورس داخلی و بخشی دیگر در بازارهای جهانی عرضه شود.
 

Page Generated in 0/0133 sec