printlogo


کد خبر: 212449تاریخ: 1398/8/19 00:00
اوو مورالس:
کودتا علیه دولت مردمی بولیوی محکوم است

رئیس‌جمهور بولیوی در پی شورش بخشی از نیروهای پلیس این کشور علیه دولت، این اقدام را کودتا علیه دولت مردمی خواند و آن را محکوم کرد.
«اوو مورالس» پس از برگزاری نشست اضطراری با شماری از وزرا و «ویلیامز کالیمان» فرمانده نیرو‌های مسلح در صفحه توئیتر خود نوشت: خواهران و برادران! دموکراسی ما به علت کودتایی که گروه‌های خشونت‌آمیز ضد‌نظم قانون اساسی به راه انداخته‌اند، در خطر است. ما مقابل جامعه بین‌المللی، این حمله علیه حاکمیت قانون را محکوم می‌کنیم.
وی پس از مدتی در پیام دیگری افزود: از مردم می‌خواهم برای حفظ‌ صلح و ‌جان خود به عنوان دارایی‌هایی که از هر منفعت سیاسی والاتر هستند، به طور مسالمت‌آمیز مراقب دموکراسی و قانون اساسی سیاسی دولت (CPE) باشند.
 مورالس طی سخنرانی در جمع مردم گفت: می‌خواهم به همه اعلام کنم قصدی برای کناره‌گیری از سمت ریاست‌جمهوری ندارم. توسط مردم انتخاب شده‌ام و همه باید به قانون اساسی بولیوی احترام بگذارند.
وی همچنین تصریح کرد: دموکراسی بولیوی به دلیل طرح کودتایی که گروه‌های خشونت‌طلب آن را آغاز کرده‌اند، در معرض خطر قرار گرفته است. این اقدام گروه‌های مخالف نظم قانونی بولیوی را تضعیف می‌کند.
«خاویر زاوالتا» وزیر دفاع بولیوی نیز اطمینان داد در حال حاضر مسأله مداخله نظامی ضد ‌شورشیان مطرح نیست.
وی اعلام کرد: در حال حاضر هیچ عملیات نظامی انجام نخواهد شد و چنین چیزی کاملاً منتفی است.
به رغم اینکه دادگاه عالی انتخابات بولیوی رسما اوو مورالس، رئیس‌جمهور فعلی را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور اعلام کرد اما وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌‌ای مداخله‌جویانه، مدعی «خدشه‌دار» بودن روند شمارش آرا در بولیوی شد. همچنین مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در زمان شمارش آرای انتخابات بولیوی گفت: ما عمیقا نگران بی‌نظمی در روند شمارش آرای در انتخابات ۲۰ اکتبر بولیوی هستیم. از بولیوی می‌خواهیم با اجرای دور دوم انتخاباتی آزاد، منصفانه، شفاف و معتبر با حضور 2 برنده اصلی، صحت انتخابات را اعاده کند. با اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰ اکتبر در بولیوی اعتراضاتی در مناطق مختلف این کشور به راه افتاد که  منجر به کشته شدن 3 تن و مجروح شدن بیش از ۳۰۰ تن شد. اوایل روز جمعه «لوئیس فرناندو کاماچو» رهبر اپوزیسیون بولیوی قول داد تا زمانی که مورالس شخصا نامه استعفایی که برای او تهیه شده است را نپذیرد، حاضر به ترک «لاپاز» پایتخت این کشور نخواهد شد. با این حال مورالس در یک رویداد عمومی جداگانه تکرار کرد استعفا نمی‌کند.

Page Generated in 0/0149 sec