printlogo


کد خبر: 212473تاریخ: 1398/8/20 00:00
«وطن امروز» از ادامه انفعال شورای شهر تهران در حل مسائل شهری گزارش می‌دهد
شورای تغییر نام‌ها!

اسدالله خسروی: شورای شهر تهران یا شورای تغییر نام‌ها؟ خود شورای شهری‌ها هم مانده‌اند غیر از تغییر نام خیابان‌های پایتخت چه اقدام دیگر در رفع مشکلات مردم کرده‌اند.
به گزارش «وطن امروز»، شورای شهر تهران دیروز هم مانند چندین جلسه 2 سال اخیر مهم‌ترین دستور جلسه خود را به تغییر نام‌ها اختصاص داد.
 عضو و سخنگوی سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه مصوبات شورای شهر تهران بر حسب اولویت‌بندی آنگونه که رضایت و سلامت مردم را جلب کند نیست، گفت: متاسفانه انرژی شورای شهر در این دوره بیشتر صرف تغییر نام محلات، خیابان‌ها و کوچه‌هایی شده است که در اولویت مهم کاری مدیریت شهری و تصمیم‌گیران آن نیست، چرا که نامگذاری محله‌ها، خیابان‌ها و کوچه‌ها اگرچه نیاز است اما جزو مباحثی است که در رده 15 تا 20 تصمیم‌گیری شورای شهر و فعالیت شهرداری‌ها قرار دارد. 
رضا تقی‌پور در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: مصارف بودجه شهری باید بر مبنای اولویت اهم و مهم قرار گیرد و تصمیمات شوراها نباید طوری اتخاذ شود که این منابع در جایی که کارایی آنچنانی ندارد صرف شود.
تقی‌پور مهم‌ترین اولویت تصمیم‌گیری جلسات شورای شهر تهران در شرایط کنونی را تلاش برای کاهش آلودگی هوا، حفظ محیط‌زیست، توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و زیبا‌سازی شهر عنوان کرد و افزود: اعضای شورای شهر به جای چاره‌اندیشی و ایجاد راهکارهایی برای حل معضل آلودگی هوا در کنار توجه به نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌و‌نقل عمومی، تمرکز خود را بر بخش‌هایی گذاشته‌اند که در اولویت اصلی خدمات مدیریت شهری نیست.
وی افزود: بودجه شهرداری‌ها باید متناسب با اولویت‌بندی خاص به گونه‌ای صرف شود که منجر به توسعه شهر و رضایتمندی شهروندان شود. بنابراین در چند سال اخیر توجه آنچنانی بر صرف منابع برای توسعه شهری به چشم نمی‌خورد.
تقی‌پور اضافه کرد: شورای شهر تهران در حالی مشغول تغییر نام محلات و خیابان‌هاست که این رویکرد تکلیف کوچکی در مقابل سایر وظایف مهم شورا و شهرداری پایتخت است.
عضو و سخنگوی سابق شورای شهر تهران تصریح کرد: نامگذاری یا تغییر نام خیابان‌ها در تهران از سوی اعضای شورای شهر فقط کارنامه فعالیت آنها را پر می‌کند، در حالی که در مقابل تامین سایر نیازهای مهم توسعه شهری این عمل بسیار ناچیز است.
 
* شورای شهر سرگرم مسائل حاشیه‌ای به جای کار
سردار مرتضی طلایی، عضو پیشین شورای شهر تهران نیز ضمن انتقاد شدید از ناکارآمدی شورای مدیریت شهری تهران و عملکرد ضعیف آنها در ارائه خدمات به مردم گفت: از آغاز فعالیت دور پنجم شورای شهر تهران این مجموعه جز سرگرم شدن به مسائل حاشیه‌ای به جای کار، خروجی مطلوبی نداشته است.
وی در گفت‌وگو با «وطن امروز»، با بیان اینکه شورای شهر تهران و شهرداری‌ها به جای پرداختن به موضوعات مهم شهری و حرکت در مسیر توسعه و همچنین رضایتمندی شهروندان، متاسفانه از ریل خدمت خارج شده‌اند، گفت: همیشه در فصل‌های پاییز و زمستان مشکلات آلودگی هوا پایتخت‌نشینان را می‌آزارد اما شورای شهر نسبت به حل چنین موضوع مهمی کم‌توجه است. این در حالی است که علاوه بر تمرکز روی این مسأله، می‌تواند سایر ارگان‌های مرتبط را در حل این مشکل مجاب به همکاری و همراهی کند.
طلایی تصریح کرد: با کمال تاسف باید گفت شورای شهر اکنون به باشگاهی سیاسی تبدیل شده است و به جای کار و چاره‌اندیشی برای حل مشکلات شهری، به مسائل حاشیه‌ای و سیاسی می‌پردازد و خود را سرگرم نامگذاری خیابان‌ها کرده است که هیچ اولویتی ندارد.
وی اظهار داشت: بودجه شهر تهران اکنون 19 هزار میلیارد تومان است که 2 هزار میلیارد تومان بیشتر از بودجه دور گذشته شورای شهر تهران دارد. در چنین شرایطی با این بودجه کلان باید شاهد تغییرات یا اقدامات خاص در سطح شهر باشیم اما هیچ اتفاق مهمی از سوی مدیریت شهری در کلانشهر تهران در این دوره به چشم نمی‌خورد که این موضوع جای سوال فراوان دارد.
 
* موافقت شورای شهری‌ها با تغییر نام 15 خیابان و کوچه در پایتخت
اعضای شورای شهر به تغییر نام 15 خیابان و کوچه در تهران رأی موافق دادند. به گزارش فارس، در یکصدوهفتادوپنجمین جلسه شورای شهر موضوع سی‌وسومین صورتجلسه مصوبات کمیسیون نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران بررسی شد.
در این صورتجلسه تغییر نام 15 کوچه، خیابان و بوستان مطرح شد که همه 16 عضو حاضر در صحن شورا به این صورتجلسه رای موافق دادند.  بر اساس این مصوبه بوستان بی‌نام در خیابان شهید عبقری به بوستان پدر، خیابان شهید باهنر به خیابان شهید حمید باکری، کوچه سوم غربی در جنت‌آباد شمالی به شهید مجید رستمی،‌ بوستان اقاقیا به امدادگر و ایستگاه 63 آتش‌نشانی به ایستگاه شهید سیداحسان جامعی تغییر نام داشتند. همچنین 11 کوچه و خیابان در بزرگراه امام رضا(ع) به اسم تندر با شماره‌های مختلف نامگذاری شدند که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر گفت: تندر نام موشک است، آیا می‌خواهید با این نام اسم کوچه‌ها را تغییر دهید که حجت نظری، عضو کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران گفت: بانک نام داریم و بر اساس این بانک نام‌ها را انتخاب می‌کنیم.
 
* تغییر نام فردوس غرب به ناصر حجازی و پیروزان به پرسپولیس
همچنین در این جلسه با نظر اعضای شورای شهر تهران بلوار فردوس غرب به نام ناصر حجازی و میدان پیروزان هم به اسم باشگاه پرسپولیس تغییر نام یافت. حجت نظری درباره این موضوع گفت: پیشنهاد دادیم بلوار فردوس غربی به اسم ناصر حجازی نامگذاری شود. کمپ باشگاه استقلال در همان خیابان بلوار فردوس غربی واقع شده است و دلیل نامگذاری همین بوده است. وی گفت: همچنین پیشنهاد دادیم میدان پیروزان و خیابان منتهی به آن هم به نام پرسپولیس تغییر نام یابد. زهرا نژادبهرام به‌عنوان مخالف با این نامگذاری افزود: باید از شهروندان آن منطقه درباره این تغییر نام پرس‌وجو می‌کردید. وی ادامه داد: بلوار فردوس یک خیابان قدیمی است و خیلی‌ها از این خیابان عبور می‌کنند و این منطقی نیست بخواهیم بدون پرس‌وجو از اهالی این تغییر را اعمال کنیم.
 این عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: به طور قطع این اقدام به صلاح تهران و آن منطقه نیست. خداکرمی در موافقت با تغییر نام این خیابان گفت: به نظر من بعد از ساخت اتوبان و دو بخشی شدن بلوار فردوس این امر طبیعی است که بخواهیم بخش بلوار فردوس غربی را به نام ناصر حجازی تغییر نام بدهیم.
 این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: به نظرم این تغییر نام باعث می‌شود تا از اشتباه احتمالی مردم جلوگیری شود. پس از شنیدن سخنان موافق و مخالف درباره این مصوبه رأی‌گیری شد و با 11 رأی موافق این صورتجلسه نامگذاری به تصویب رسید.
 
 

Page Generated in 0/0070 sec