printlogo


کد خبر: 212513تاریخ: 1398/8/20 00:00
دور دنیا

اولتیماتوم لیبرمن به نتانیاهو و گانتس
آویگدور لیبرمن، رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» گفت: بنی گانتس، رهبر ائتلاف آبی‌- سفید باید ابتکار عمل روون ویولین [رئیس رژیم صهیونیستی] را مبنی بر کناره‌گیری بنیامین نتانیاهو درصورت انجام ندادن مأموریت خود بپذیرد و نتانیاهو نیز حزب حریدی‌ها را ترک کند. وی گفت: انتظار دارم دو طرف پیرامون تشکیل دولت تصمیمات درستی بگیرند. می‌خواهم هفته جاری با هر دوی آنها دیدار کنم. اگر یکی از آن دو تصمیم درستی نگیرد از دیگری حمایت خواهم کرد.
***
محتوای تماس تلفنی پوتین و اردوغان
روسای جمهوری ترکیه و روسیه در تماسی تلفنی اوضاع و تحولات سوریه را بررسی کردند. طبق بیانیه ریاست‌جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری ترکیه و روسیه ضمن بررسی آخرین رویدادهای سوریه بر تعهد خود نسبت به یادداشت تفاهم حاصل شده در سوچی طی ماه گذشته میلادی تاکید کردند. روسای جمهوری ترکیه و روسیه همچنین به بررسی اقدامات لازم برای گسترش روابط دوجانبه و افزایش حجم تبادل تجاری 2 کشور پرداختند.
***
شرط ترامپ برای توافق تجاری با چین
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در پایگاه مشترک اندروز، پیش از سفر به آلاباما به خبرنگاران گفت، مذاکرات تجاری با چین آهسته‌تر از آنچه دوست دارد، پیش می‌رود اما پکن بیش از وی خواستار یک توافق است. وی ادامه داد: مذاکرات تجاری با پکن رو به جلو پیش می‌رود و بسیار خوب است. اگر ما به توافقی که مدنظرمان است، دست یابیم، بسیار خوب است و اگر این توافق، خوب نباشد، من آن را نمی‌خواهم. من تمایل دارم توافقی حاصل شود اما باید یک توافق خوب باشد.
***
برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری رومانی
انتخابات ریاست‌جمهوری در رومانی دیروز بعد از یک کمپین انتخاباتی بی‌رمق برگزار شد. حدود 2/18 میلیون رای‌دهنده واجد شرایط شرکت در انتخابات دیروز رومانی بودند. در انتخابات دیروز رای‌دهندگان باید یکی از 14 نامزد ریاست‌جمهوری شرکت‌کننده در این رقابت را برای یک دوره 5 ساله به ریاست‌جمهوری برمی‌گزیدند.
***
سفر فرستاده امیرکویت به عربستان
صباح الخالد الحمد الصباح، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه کویت به عنوان فرستاده امیر کویت صبح دیروز عازم ریاض شد. صباح الخالد حامل پیام مکتوب امیر کویت برای سلمان بن‌عبدالعزیز پادشاه سعودی است. به محتوای این پیام اشاره‌ای نشده است.
***
نامزدی راشد الغنوشی برای تصدی ریاست پارلمان تونس
شورای مشورتی جنبش اسلامی النهضه، راشد الغنوشی را برای نامزدی ریاست پارلمان تونس انتخاب کرد. علاوه بر این، وی منصب نخست‌وزیری را در دولت آتی حفظ می‌کند. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که نامزد نخست‌وزیری هنوز مشخص نیست و قرار است فرصت بیشتری به جنبش النهضه برای مذاکره با دیگر احزاب تونسی داده شود. حزب النهضه در انتخابات اخیر پارلمان تونس با کسب ۵۲ کرسی پیروز نخست این انتخابات شد و حزب قلب تونس با کسب ۳۸ کرسی در ردیف دوم، التیار الدیمقراطی با کسب ۲۲ کرسی در ردیف سوم، «ائتلاف الکرامه» با کسب ۲۱ کرسی در ردیف چهارم و حزب الدستوری الحر با ۱۷ کرسی در ردیف پنجم قرار گرفتند.
 

Page Generated in 0/0059 sec