printlogo


کد خبر: 212552تاریخ: 1398/8/21 00:00
متن و حاشیه سی‌وششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

بلیت‌فروشی برای فیلم‌های کوتاه
اولین اتفاق در ارتباط با جشنواره امسال طرح بحث بلیت‌فروشی برای این دوره از جشنواره بود. سیدصادق موسوی، مدیر عامل انجمن سینمای جوانان و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران با اشاره به کاهش چشمگیر بودجه این دوره از جشنواره تا میزان 50 درصد، درباره دلایل اتخاذ این تصمیم گفت: ازدحام عجیب و غریب پارسال ما را غافلگیر کرد و نقدها را پذیرفتیم. در برخی شب‌ها تا ۲ صبح اکران داشتیم و بسیار شلوغ بود. فیلم کوتاه یک تولید عامه‌پسند نیست اما می‌تواند حمایت بخشی از مردم را داشته باشد. هرچند ازدحام خوشحال‌کننده بود اما سرگردانی بچه‌ها خوب نبود به همین دلیل امسال می‌خواستیم مردم شماره صندلی داشته باشند و روی صندلی خود بنشینند.
***
استقبال خارجی‌ها
اما یکی دیگر از اتفاقات مهم جشنواره فیلم کوتاه امسال که دبیر این رویداد در نشست خبری جشنواره به آن اشاره کرد، مربوط به حضور نمایندگانی از جشنواره‌های معتبر فیلم کوتاه جهان در این دوره از جشنواره بود. موسوی در‌ این زمینه گفت: حضور نماینده‌هایی از جشنواره برلینانه، شورت شورتس و کلرموند از نکات مهم جشنواره ما است‌. 7 فیلم به بخش بین‌الملل راه پیدا کرده و مجموعا ۵۰ فیلم خارجی از ۲۵ کشور انتخاب کرده‌ایم که اسپانیا، فرانسه و آلمان از بیشترین فیلم‌های ارسالی برخوردارند البته مجموعا ۱۱۰ کشور برای ما اثر ارسال کرده‌اند. او البته به این نکته نیز اشاره کرده که امسال سعی شده هیأت انتخاب در فضایی بهتر به بررسی آثار متقاضی حضور در جشنواره بپردازد.

***

محدودیت برای اهالی رسانه!
ماجرای بلیت‌فروشی امسال البته حاشیه‌هایی هم داشت. یکی از این حاشیه‌ها اعتراض اهالی رسانه به محدودیت‌های ایجاد شده برای حضور آنها در سالن‌های پخش فیلم جشنواره بود. یکی از رسانه‌های سینمایی با استفاده از تعبیر تکنیک دبیر جشنواره برای جلوگیری از نقد، از این مسأله گفته که متولیان جشنواره با محدود کردن حضور اهالی رسانه به دنبال کاهش انتقادات از کیفیت جشنواره بوده‌اند. البته آرش عباسی، مدیر روابط عمومی جشنواره در گفت‌وگو با فارس درباره این انتقادات گفته که حدود ۲۰۰ کارت برای اهالی رسانه در نظر گرفته شده است. او البته به این نکته نیز اشاره کرده که سال قبل سالنی ویژه اهالی رسانه در نظر گرفته شده بود که به دلیل عدم استقبال اهالی رسانه، امسال این امر محقق نشده است. 
***
گلایه از کاهش کیفیت آثار
کاهش محسوس کیفیت آثار حاضر در جشنواره هم از جمله انتقادات و حاشیه‌هایی است که تا اینجا دامن جشنواره سی‌وششم فیلم کوتاه را گرفته است. آنچنان که براساس بازتاب منتشرشده از نظر برخی اهالی رسانه، امسال اغلب آثار حاضر در جشنواره نسبت به سال‌های قبل با افتی قابل توجه روبه‌رو شده است. حتی یکی از رسانه‌ها در گزارشی مدعی شده که محتواهای برخی آثار به نمایش درآمده در این دوره بشدت با سبک زندگی ایرانی و اسلامی در تضاد است. البته نمی‌توان این مسأله را به‌عنوان نقدی فراگیر از سوی اهالی رسانه به شمار آورد ولی به نظر می‌رسد مسأله کیفیت پایین محصولات نمایش داده شده در این دوره از جشنواره، یکی از جدی‌ترین حاشیه‌های آن باشد.
 

Page Generated in 0/0063 sec