کد خبر: 212554تاریخ: 1398/8/21 00:00
رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر رسانه ملی:
صداوسیما VODها را رقیب نمیداند
حاشیههای ایجاد شده در زمینه صدور مجوز فعالیتهای VODها در نهایت باعث شد رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر سازمان صداوسیما با برگزاری یک نشست خبری نسبت به رفع این ابهامات اقدام کند. به گزارش «وطنامروز»، در این نشست سیدصادق امامیان بیان کرد: ظهور VODها و تنوع رسانههای مختلف و متعدد هم از نظر محتوا و هم از نظر مخاطب نیازمند نظامهای حقوقی اساسی و مهمی است که باید تبیین و تنظیم شود. امامیان با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در تعامل کامل با رسانههای فعال در این حوزه کار میکند، گفت: تاکنون 73 مجوز به این رسانهها اعطا شده و 150 درخواست مجوز نیز در دست بررسی است. اخیرا وزیر ارتباطات در سخنانی مدعی شده بود شکایت از سایتهای دانلود فیلم اتفاقی غیرقانونی بوده است. امامیان در این نشست در پاسخ به پرسشی در ارتباط با ابهامات ماجرای سایتهای دانلود فیلم و فعالیت آنها گفت: «در جلساتی که با دادستانی داشتیم بیان شد سایتهای دانلود فیلم باید طبق قانون کشور عمل و محتواهای خود را طبق قانون منتشر کنند و اگر این سایتها محتوای خود را در این چارچوب ارائه کنند میتوانند به کار خود ادامه دهند. VODها نیز باید در همین قوانین فعلی کشور به فعالیت ادامه دهند. همینطور تعدادی از سایتهای دانلودی برای همکاری با ما وارد مذاکره شدند و چند تا از VODهای مهم و شاخص با ما قرارداد بستهاند». او در پاسخ به ابهامی دیگر در ارتباط با اینکه با ورود سازمان صداوسیما نسبت و جایگاه وزارت ارشاد در ارتباط با VODها چه خواهد بود، نیز اظهار کرد: «بخشهای یادشده در حوزه شبکه نمایش خانگی به فعالیت خود در حوزه توزیع سیدیها و محتواهایی که برای نمایش در خانهها منتشر میشوند و مدیریت آن ادامه میدهند اما حوزه نظارتی آن در فضای مجازی و VODها توسط ما انجام میشود». امامیان همچنین با اشاره به اینکه رسانه ملی بنای رقابت با VODها را ندارد، خاطرنشان کرد: «سازمان صداوسیما رسانههای اختصاصی را بهعنوان رقیب نمیبیند اما بهعلت آنکه رسانههای اختصاصی دنیا تقریباً رسانههای ملی را تسخیر کردهاند و رسماً عامل نگرانی رسانههای رسمی کشورها شدهاند، به این موضوع ورود کردهاست. بهعنوان مثال در انگلیس 60 درصد مخاطبان افزایش پیدا کرده و عملاً مشترک VOD شدهاند که این مسأله انگلیس را نگران کرده است. این موضوع در رسانههای کاربر بدتر است مانند یوتیوب که در هر کشور بالای 90 درصد مخاطب دارد و کشورها را از نظر فرهنگ و اقتصاد ملی نگران کرده است. فرانسه تلاشهایی در این زمینه کرده اما برنامه ما این است که سهم رسانه ایرانی و سبد مصرف مردم رشد کند. تقاضا هر روز در این زمینه بیشتر میشود و بهمرور از شکوفایی آنها، اصل رسانه بهرهمند میشود».