printlogo


کد خبر: 212564تاریخ: 1398/8/21 00:00
دور دنیا

پیروزی سوسیالیست‌ها در انتخابات اسپانیا
روزنامه اسپانیایی‌زبان «ال‌پائیس» گزارش داد انتخابات پارلمانی روز یکشنبه اسپانیا که قرار بود وضعیت سیاسی این کشور را بهبود بخشد، تنها اوضاع را پیچیده‌تر کرده است؛ چپ‌ها متحمل شکست شدند، وضعیت حزب مردم بهبود یافته و راست‌های افراطی شدیدا تقویت شدند. حزب سوسیالیست (PSOE) متعلق به پدرو سانچز، نخست‌وزیر موقت اسپانیا بیشترین کرسی‌ها را به‌دست آورده اما از کسب اکثریت مطلق بازمانده است. با شمارش ۹۹ درصدی آرا، حزب سوسیالیست به ۱۲۰ کرسی دست یافت که 3 کرسی کمتر از نتایج انتخابات پارلمانی ۲۸ آوریل است. حزب محافظه‌کار مردم (PP) نیز ۸۷ کرسی به‌دست آورد که نسبت به ۶۶ کرسی آنها در انتخابات ماه آوریل رشد نشان می‌دهد. اما گروه راست ‌افراطی بُکس (VOX) رشد فوق‌العاده‌ای نشان داد و توانست کرسی‌های خود را از ۲۴ به ۵۲ برساند و سومین حزب بزرگ در پارلمان اسپانیا شود.
***
200 هزار فرصت شغلی برای جوانان عراق
سعد الحدیثی، سخنگوی رسمی دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیر عراق از فراهم شدن 200 هزار فرصت شغلی از طریق اصلاح قانون بازنشستگی این کشور خبر داد. وی اعلام کرد اصلاح قانون یکسان‌سازی بازنشستگی، بیش از 200 هزار شغل برای جوانان ایجاد خواهد کرد. وی گفت: این مشاغل در پی کاستن سن بازنشستگی به ۶۰ سال و دادن فرصت به افراد ۴۵ ساله‌ با ۱۵ سال سابقه خدمت برای بازنشستگی ایجاد شد. پیش از این سن بازنشستگی ۶۳ سال بود و افراد ۵۰ ساله با ۱۵ سال خدمت می‌توانستند درخواست بازنشستگی کنند.
***
سفر فرمانده سنتکام به فلسطین اشغالی
ژنرال کنت مکنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا (مقر تروریستی سنتکام) برای نخستین‌بار از زمان تصدی این سمت، وارد فلسطین اشغالی شده و با فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی دیدار کرده است. به نوشته وبگاه تایمز اسرائیل، آمریکا از افشای دلیل اصلی سفر مکنزی به سرزمین‌های اشغالی خودداری کرده است اما تصور می‌شود احتمال خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در گفت‌وگوهای وی با مقام‌های صهیونیست مورد بحث قرار گرفته باشد. به نوشته تایمز اسرائیل، روابط  نظامی تل‌آویو و واشنگتن پس از خروج نظامیان آمریکا از شمال سوریه اندکی تیره و تار شده است، زیرا اسرائیل خود را در مواجهه با ایران تنها می‌بیند.
***
دیدار نماینده سازمان ملل با آیت‌الله‌العظمی سیستانی
نماینده سازمان ملل در عراق صبح دیروز برای دیدار با مرجع دینی این کشور وارد نجف شد. هیأت سازمان ملل در عراق، از ارائه مجموعه‌ای از پیشنهادات برای خروج عراق از بحران فعلی به دنبال موج اعتراض‌های اخیر در بغداد و استان‌های دیگر خبر داد.
***
استرداد زندانی‌های داعشی
شبکه تلویزیونی «تی‌آرتی هابر» دیروز گزارش کرد مقام‌های ترکیه روند استرداد داعشی‌های زندانی در این کشور را آغاز کرده‌اند. این موضوع بعد از آن اعلام می‌شود که اخیرا وزیر کشور ترکیه هشدار داد آنکارا روند استرداد زندانیان داعشی را حتی اگر شهروندی آنها توسط کشورهای متبوع‌شان لغو شده باشد، انجام خواهد داد.
***
درخواست تحریم امارات
روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» نوشت ۸۷ نفر از علمای مسلمان جهان در بیانیه‌ای مشترک از تاجرانی که مرکز فعالیت‌ تجاری‌شان در امارات است، خواستند از امارات خارج شده و بنادر این کشور را تحریم کنند، زیرا این بنادر از منابع مهم اقتصادی این کشور است. 
***
انتخابات رومانی دور دومی شد
بر اساس نتایج مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری روز یکشنبه رومانی، کلاوس یوهانیس، رئیس‌جمهور این کشور احتمالا باوجود کسب بیشترین درصد آرا بین نامزدهای این انتخابات از کسب حد نصاب لازم برای پیروزی در دور اول این انتخابات باز می‌ماند و مجبور به رقابت در دور دوم این انتخابات خواهد شد. رئیس‌جمهور لیبرال و میانه‌رو رومانی که 60 ساله است طبق این نتایج، نزدیک به 36 درصد آرا را کسب کرده، در حالی که ویوریکا دانسیلا، رهبر حزب سوسیال- ‌دموکرات رومانی با کسب حدود 24 درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است و به این ترتیب یوهانیس و دانسیلا احتمالا در دور دوم رقابت برای این انتخابات شرکت خواهند کرد.
***
عفو توهین‌کنندگان به امیر کویت
صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت طی دستوری تعدادی از کسانی را که به اتهام توهین به شخص امیر این کشور زندانی شده بودند مورد عفو قرار داد. 
 

Page Generated in 0/0373 sec