printlogo


کد خبر: 212566تاریخ: 1398/8/21 00:00
«وطن‌امروز» گزارش می‌دهد؛ با جدی‌تر شدن رقابت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، موج افشاگری‌های همکاران ترامپ علیه او افزایش یافته است
وحشت انتخاباتی جوکر

ثمانه اکوان: «من بخشی از گروه مقاومت در درون دولت کاخ سفید هستم»... سپتامبر سال 2018 یعنی یک سال پیش یادداشتی در روزنامه «نیویورک‌تایمز» منتشر شد که نویسنده ناشناسش خود را با این جمله معرفی کرده بود. این نامه که به «نامه گروه مقاومت» معروف شد، به‌سرعت فضای سیاسی واشنگتن و کل آمریکا را درنوردید و فضاسازی شدیدی علیه شخص ترامپ به راه انداخت. نویسنده این نامه که ادعا کرده بود یکی از مسؤولان بلندپایه کاخ سفید است، بیان کرده بود او و همکارانش در کاخ سفید اگرچه برای ترامپ کار می‌کنند اما قسم‌ خورده‌اند تا می‌توانند جلوی فعالیت‌های مخرب او را گرفته و تمایلات بد او را خنثی کنند.
نیویورک‌تایمز این یادداشت را با تصویری گرافیکی از تعدادی افراد مزین کرده بود که نقشه آمریکا را به یک طناب بسته‌اند و سعی دارند از افتادن آن به پرتگاه جلوگیری کنند. سردبیری نیویورک‌تایمز در این‌باره در مقدمه‌ای نوشته بود زمان سختی برای هیأت تصمیم‌گیر درباره انتشار این یادداشت بوده است، چرا که آنها باید تصمیم می‌گرفتند آیا می‌توانند این یادداشت را به‌صورت ناشناس کار کنند یا خیر. شغل او و احتمالاً جانش با فاش شدن هویت او به‌خطر می‌افتاد و به همین خاطر آنها تصمیم گرفتند ضمن انتشار این یادداشت و ضمن اعلام اینکه هویت نویسنده یادداشت را می‌دانند، از افشای نام او خودداری کنند.
با انتشار این یادداشت، ترامپ که در بسیاری موارد از رفتار رسانه‌های وابسته به حزب دموکرات عصبانی می‌شد و ناسزا را بار آنها می‌کرد، این‌بار هم آنها را به جعل اخبار و نوشتن یادداشت از طرف آدم‌های خیالی متهم کرد. اما در این یادداشت چه آمده بود که توانست فضای سیاسی واشنگتن را زیر و رو کرده و درعین‌حال ترامپ را بشدت عصبانی کند؟ این مسؤول بلندپایه در دولت ترامپ نوشته بود گروهی از بین همکاران ترامپ شکل گرفته که به هر شکل ممکن در تلاشند جلوی فعالیت‌های مخرب او را که مطمئناً به ضرر منافع ملی آمریکاست بگیرند. او بیان کرده بود مهم‌ترین مسأله در رفتار ترامپ بی‌اخلاقی‌های او است و به آرمان‌های اصیل جمهوری‌خواهان یعنی اندیشه آزاد، بازار آزاد و انسان‌های آزاد اهمیتی نمی‌دهد. این نویسنده در کل به مردم آمریکا گفته بود با وجود اینکه رئیس‌جمهوری که انتخاب کرده‌اند، ضد منافع ملی این کشور گام برداشته و رابطه خوبی با دیکتاتورها و همچنین مسؤولان دولت روسیه دارد اما نزدیکان او در کاخ سفید و کارمندان او اگرچه در ظاهر نشان نمی‌دهند اما در خفا، بر رفتار او مسلط بوده و اجازه نمی‌دهند برخلاف منافع ملی کشورشان اقدامی انجام دهد.
 
*  آغاز عملیات شناسایی گروه مقاومت
بیشتر از اینکه محتوای این یادداشت ترامپ را به خشم بیاورد، ناشناس ماندن مقامی که آن را نوشته بود برای او گران تمام شده بود. رسانه‌ها و وکلای ترامپ تمام تلاش خود را کردند که نویسنده نامه را پیدا کنند. با توجه به برخی اخراج‌ها و کناره‌گیری تعدادی از مقامات از دولت او، گزینه‌ها به ترتیب پیش روی ترامپ قرار گرفتند. رسانه‌ها در عین‌ حال پا را فراتر از این گذاشتند و با سپردن متن این یادداشت به تحلیلگران روانشناس و شخصیت‌شناس و حتی نرم‌افزارهای تحلیل داده به گزینه‌های دیگری نیز رسیدند که حیثیت دولت ترامپ را زیر سؤال می‌برد. از گزینه‌های پیش ‌رو می‌شد به «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل که بتازگی از مقام خود استعفا کرده بود تا «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ یا «استیو بنن» مشاور سابق ترامپ یا سخنگویان کاخ سفید و روسای سابق سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) و حتی «رکس تیلرسون» وزیر سابق خارجه و «مایک پنس» معاون ترامپ اشاره کرد. رسانه‌ها کار را به‌جاهای باریک کشاندند و برخی مقامات کاخ سفید مجبور شدند در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی قسم بخورند نوشتن نامه کار آنها نبوده است و هیچ «گروه مقاومت»ی در کاخ سفید وجود ندارد.
کتاب «باب وودوارد» روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی که رسوایی واترگیت در زمان نیکسون را نیز افشا کرده بود به عمق این فاجعه افزود. او در این کتاب اشاره کرده بود که گروهی از دستیاران و کارمندان ترامپ در برخی موارد حتی نامه‌های روی میز او را می‌دزدند تا او نتواند دستوراتی بدهد که برای منافع ملی آمریکا مخرب است!
اگر قرار بود فضای سیاسی آمریکا و شهر واشنگتن را با یکی از فیلم‌های ابرقهرمانی آمریکا مقایسه کنیم، براحتی می‌شد همان‌طور که کاربران فضای مجازی ترامپ را از همان ابتدای دوران ریاست‌جمهوری‌اش به‌جای جوکر فیلم بتمن می‌گذاشتند، او را در قالب همان دیوانه‌ای قرار داد که به ثروتمندان و سرمایه‌داران شهر گاتهام (آمریکا) خدمات می‌دهد و در مقابل او نیز تعدادی شوالیه تاریکی وجود دارند که با پوشاندن صورت خود به افشای رسوایی‌های سیاسی‌اش می‌پردازند. این شوالیه‌های تاریکی همان‌طور که در فیلم‌های بتمن هم وجود داشتند و قرار بود گاتهام را از شر جوکر یا دلقک دیوانه و یاران سرمایه‌دارش خارج کنند، در اینجا نیز در سایه‌های تاریک کاخ سفید پنهان شده‌اند و هر از گاهی به‌صورت «سوت‌زن‌ها» یا «گروه‌های مقاومت» از درون دولت جمهوری‌خواه یا نفوذی‌های دموکراتش سر برمی‌آورند و در رسانه‌ها پدیدار می‌شوند.
فضاسازی‌ها و موج‌های رسانه‌ای اما با همان سرعتی که پیرامون این یادداشت پدیدار شدند، با شکل گرفتن حوادث بعدی به‌سرعت خاموش شدند و این نامه و نویسنده‌اش نیز در حال فراموش ‌شدن بودند که ماجرای سوت‌زن کاخ سفید در ماجرای مکالمات تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین پیش آمد و این‌بار این افشاگری شوالیه جدید کاخ سفید، رئیس‌جمهور آمریکا را تا مرز استیضاح نیز کشاند. ترامپ این روزها باید با سایه‌های وحشت زیادی در اطراف کاخ سفید دست‌وپنجه نرم کند و معتقد است دولت او به یک پاکسازی تمام‌عیار نیازمند است. 
اما این کابوس هنوز تمام نشده است؛ نیکی هیلی، سفیر سابق ایالات‌متحده در سازمان ملل به بهانه انتشار کتاب خاطراتش، درباره روزهای آخر فعالیت خود در کاخ سفید با رادیو ملی آمریکا گفت‌وگو کرده و به نکات جالبی اشاره کرده که می‌تواند پرده از هویت واقعی «گروه مقاومت» در درون کاخ سفید بردارد. او در این گفت‌وگو بیان کرده است که مشاوران عالی‌رتبه ترامپ و وزرای او مانند رکس تیلرسون، وزیر خارجه و جان کلی، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید بارها خواسته‌های ترامپ را رد کرده و او را نادیده گرفته بودند و ادعا می‌کردند با این کار «کشور را حفظ می‌کنند». او بیان کرده است این دو سعی داشته‌اند در بسیاری از مسائل ترامپ را کنار زده و بر اساس تشخیص خود عمل کنند. او در کتاب خود نیز تیلرسون را فردی کسل‌کننده و فرومایه خوانده است. او در این کتاب بیان کرده است: «کلی و تیلرسون به من اطمینان می‌دادند «مقاومت کردن» در برابر رئیس‌جمهور برای آنها خوشایند نیست و آنها تلاش می‌کنند کشور را نجات دهند. آنها بیان می‌کردند تصمیم آنها- و نه رئیس‌جمهور- بهترین تصمیم برای حفظ منافع ملی آمریکاست. رئیس‌جمهور نمی‌دانست آنها چه می‌کنند». هیلی همچنین در کتاب خود نوشته تیلرسون به او گفته است اگر رئیس‌جمهور تحت کنترل نباشد، مردم آمریکا می‌میرند.
هیلی با این‌حال در کتاب خود نوشته است تن به خواسته‌های این گروه مقاومت در کاخ سفید نمی‌داده است، چرا که معتقد بوده این ترامپ است که رأی گرفته و باید به دستورات او عمل کرد. البته او در گفت‌وگویش با رادیو ملی آمریکا از دیگر تصمیمات ترامپ نیز حمایت کرده و از جمله درباره مسأله گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین برای حفظ منافع حزبی و انتخاباتی‌اش، از او حمایت کرده و در عین‌حال از موضع ترامپ در برخورد با 4 نماینده دموکرات زن مجلس که از مهاجران نیز بودند، حمایت کرد.
از سوی دیگر اما ماجرای شوالیه‌های تاریکی هنوز به پایان نرسیده است. نویسنده‌ای که روزی در روزنامه نیویورک‌تایمز از وجود داشتن گروه مقاومت در برابر فرمان‌های ترامپ خبر داده و بیان کرده بود این گروه مراقب منافع ملی آمریکا هستند و امیدوارند اجازه ندهند ترامپ بیش از این به آمریکا صدمه بزند، قرار است هفته آینده کتابی را به انتشار برساند که می‌تواند تأثیری شگرف بر فضای سیاسی واشنگتن و همچنین فضای کنگره در استیضاح ترامپ داشته باشد.
این نویسنده که همچنان اصرار دارد نامش فاش نشود، در کتاب خود به نام «یک هشدار» هشدار داده است با ادامه ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، آمریکا به‌سرعت به سمت پرتگاه سقوط و نیستی می‌رود. این کتاب هنوز به دست رسانه‌ها نرسیده است اما آنطور که شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست که به بخشی از فصل‌های کتاب دسترسی پیدا کرده، گزارش داده است: «زندگی در کاخ سفید مانند تماشای خانه سالمندانی است که در آن عموی‌تان را می‌بینید که با شلوارک راه می‌رود و به این‌ و آن به خاطر غذا فحش می‌دهد و از این نگرانی دارد که بقیه کسانی که در آن مکان هستند، او را بگیرند و ببرند. تنها تفاوت کاخ سفید با این خانه سالمندان این است که این عمو مجبور نیست زمانی که شلوار می‌پوشد دولت ایالات‌متحده را رهبری کند!»
«سی‌ان‌ان» بیان کرده است که این کتاب قرار است ترامپ را حسابی عصبانی و دیوانه کند. نویسنده که خود را یکی از مقامات عالی‌رتبه دولت ترامپ معرفی کرده، تصویری بدون روتوش و بسیار زننده از ترامپ ارائه می‌دهد. 
ترامپ هم‌اکنون احساس می‌کند که بشدت به او خیانت شده و دیگر نمی‌تواند به هیچ‌کس در کاخ سفید اعتماد کند.
با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 انتشار کتاب‌های خاطرات مقامات دولت ترامپ نیز سرعت بیشتری به خود گرفته است. هم کسانی که طرفدار ترامپ هستند و هم مخالفان او به‌سرعت در پی بستن قراردادهای کلان برای انتشار خاطرات‌شان هستند تا سهمی در نتایج این انتخابات داشته باشند. بعد از نیکی هیلی و دونالد ترامپ جونیور که بتازگی کتاب‌های خاطرات خود را در حمایت از رئیس‌جمهور آمریکا منتشر کرده‌اند، رسانه‌های آمریکایی خبر داده‌اند که جان بولتون نیز بتازگی توانسته با یکی از انتشاراتی‌های بزرگ آمریکا برای انتشار کتاب خاطراتش قرارداد ببندد. او یکی از افرادی بود که با تحقیر فراوان از کاخ سفید اخراج شد. با وجود اینکه او تا به‌ حال، حاضر به شرکت در جلسات استماع کنگره برای استیضاح ترامپ نشده اما بسیاری از تحلیلگران آمریکایی بر این عقیده‌اند او در فرصت مناسب انتقام خود را از ترامپ می‌گیرد و بعید نیست یکی از اعضای گروه مقاومت در درون کاخ سفید نیز باشد. دموکرات‌ها با این ‌حال تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد استیضاح ترامپ گذاشته‌اند و باید دید می‌توانند با استفاده از پروژه‌های شوالیه‌های تاریکی و سوت‌زن‌های بی‌نام و نشان سایه‌های وحشت واشنگتن یا همان «گاتهام» افسانه‌ای را به جوکر کاخ سفید نشان دهند؟ 
 

Page Generated in 0/0160 sec