عوامل اجرایی «افسانه چشمهایت» در نشست رسانهای این آلبوم در تالار وحدت شرکت کردند. این نشست در حالی برگزار شد که هنوز سایه انتقادات پیرامون انتخاب شعر یکی از قطعات این آلبوم بر سر خوانندگان نامدار موسیقی ایران سنگینی میکرد. به گزارش «وطن امروز»، نشست رسانهای عوامل اجرایی آلبوم «افسانه چشمهایت» به آهنگسازی مهیار علیزاده و خوانندگی همایون شجریان و علیرضا قربانی روز گذشته بیستویکم آبانماه، قبل از برگزاری مراسم رونمایی رسمی آلبوم در تالار وحدت تهران برگزار شد. حرفهایهای موسیقی ایران در ابتدای این نشست، به خاطر استفاده از شعری که به هوشنگ ابتهاج (سایه) منسوب شده بود مورد سوال قرار گرفتند، شعری که یلدا ابتهاج انتساب آن را به سایه تکذیب کرده و با انتقاد از این سهلانگاری بزرگ، نوشته بود «باز هم بیدقتی! در جایی که کتاب شعر شاعر موجود است، چرا این همه بیدقتی، نمیدانم. این شعر از سایه نیست! 2 بیت آن هم از فریدون مشیری است. ظاهراً در عصر ما اینترنت محل و امکان خوبی است برای بهدست آوردن اطلاعات، اما یقینا خیلی از این اطلاعات درست نیست و کنترلی هم بر این امر نیست». مهیار علیزاده، آهنگساز اثر در نشست رسانهای «افسانه چشمهایت»، درباره حاشیه بهوجود آمده برای انتخاب اشعار آلبوم که موجب طرح انتقاداتی شد هم بیان کرد: پروسه انتخاب شعر برای این آلبوم بسیار برای من کار سختی بود و سعی کردم با توجه به اثر ماندگار نیما یوشیج، شرایطی را فراهم کنم که هم به کلیت داستان لطمه نخورد و هم هماهنگی با صدای هر 2 خواننده داشته باشد. درباره آن شعر هم باید بگویم این شعر را در اینترنت جستوجو کردم و دیدم همه آنها با اسم استاد ابتهاج است. البته من هر بار به آلمان سفر میکنم همواره تلاش میکنم با ایشان ملاقاتی داشته باشم. حتی وقتی هم با ایشان ملاقات داشتم به استاد نگفتم که تصمیم به استفاده از شعر را دارم. کما اینکه اگر میگفتم امروز این جنجالها اتفاق نمیافتاد. علیزاده در ادامه گفت: به هر حال من فکر نمیکنم اشتباه عمیقی در این حوزه صورت گرفته باشد اما با توجه به اینکه بعد از بروز حاشیهها دیدم ماجرا اینچنین شده، مراتب عذرخواهیام را اعلام کردم.
* پاسخ شجریان و قربانی به واکنشهای منفی
همایون شجریان در بخشی از این نشست به برخی واکنشهای منفی نسبت به ملودی ثابت قطعات این آلبوم واکنش نشان داد. به گزارش مهر، شجریان گفت: اگر این آلبوم در یک پرده پایینتر تولید میشد با این هجمه مواجه نمیشد. این آلبوم فضای مینوری دارد و میتوان گفت دربرگیرنده فضای یکدستی است که ممکن است به برخی مخاطبان بعد از شنیدن، پاسخ مناسب ندهد. ولی با این حال همه این شرایط مربوط به سلیقه آهنگساز است که باید به آن توجه کرد. علیرضا قربانی هم گفت: سابقه موسیقایی ارکسترال در کشور ما چندان طولانی نیست و اگر امروز شما بسیاری از اپراهای دنیا را ببینید، متوجه برخی سلایق میشوید که ما هنوز به شنیدن آنها عادت نکردهایم. معتقدم گوش ما به فواصل موسیقایی کلاسیک عادت نکرده و شاید برخی از انتقاداتی که در این حوزه مطرح میشود به همین دلیل باشد. پس از شما میخواهم ماجرا را به عنوان ایراد نبینید، بلکه آن را به گوش شنیداری مخاطب تعمیم دهید که هنوز به آن عادت نکرده است.