printlogo


کد خبر: 212616تاریخ: 1398/8/22 00:00
شهردار تهران به جای ارائه راهکار برای کاهش آلودگی هوای پایتخت، باد را به کمک طلبید
تکیه بر باد!
* آلودگی هوا مدارس ابتدایی تهران را تعطیل کرد

گروه اجتماعی: شهردار تهران که تا چند روز پیش درباره آلودگی هوای تهران جدی گرفتن موضوع معاینه فنی، امر به معروف برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی و توجه به توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی را برای کاهش آلودگی هوا مطرح می‌کرد اما دیروز برای رفع این معضل «باد» را به کمک طلبید!  
دیروز هوای تهران آلوده شد و از مرز اضطرار گذاشت تا جایی که تصمیم بر تعطیلی مدارس ابتدایی گرفته شد. بر اساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر تهران، مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی شهر تهران و شهرستان‌های ری، پیشوا، ورامین، قرچک و پاکدشت، امروز چهارشنبه(امروز) تعطیل است.
بر اساس تصمیم کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران، با توجه به افزایش غلظت آلاینده‌ها مهدهای کودک‌، پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی شهر تهران به غیر از شمیرانات و پردیس و مهدهای کودک، پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی شهرستان‌های ری، پیشوا، ورامین، قرچک و پاکدشت امروز در 2 نوبت صبح و عصر تعطیل است. 
مصوباتی از جمله افزایش 50 درصدی نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک و همین‌طور کاهش 50 درصدی نرخ بلیت اتوبوس و مترو نیز همچنان اجرایی می‌شود. برخورد پلیس با خودروهای دودزا و ممنوعیت تردد کامیون‌ها هم از دیگر مصوباتی است که تا آخر هفته ادامه دارد.
به گزارش فارس، صبح دیروز شاخص کیفیت هوا روی عدد 119 که آلودگی را نشان می‌دهد، قرار گرفت تا برای گروه‌های حساس هوایی ناسالم رقم خورد. همچنین این شاخص دوشنبه هفته جاری روی عدد 111 قرار داشت. تهران از ابتدای سال 25 روز هوای پاک،‌177 روز هوای سالم، 33 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز هم هوای ناسالم برای افراد داشته است و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل تهران 13 روز هوای پاک، 195 روز هوای سالم و 28 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشت. 
 
* ضرورت استفاده از ماسک‌های فیلتردار
رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت گفت: در چند منطقه از شهر تهران شاخص آلودگی هوا در حد ناسالم برای همه است. عباس شاهسونی در گفت‌وگو با فارس، گفت: شادآباد، شهرری، پیروزی، شریف و منطقه 10 از جمله این مناطق هستند و در سایر مناطق شهر تهران دیروز شاخص کیفیت هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌های حساس بود. وی ادامه داد: مهم‌ترین آلاینده هوا ذرات کمتر از 5/2 میکرون است و به گروه‌های حساس از جمله جانبازهای شیمیایی، مادران باردار، سالمندان، کودکان، بیماران قلبی، ریوی و تنفسی توصیه می‌شود حتی‌الامکان فعالیت‌های خود را در خارج از منزل کاهش دهند. رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت با بیان اینکه سایر گروه‌ها نیز لازم است در صورت خارج شدن از منزل از ماسک‌های فیلتردار مورد تأیید وزارت بهداشت استفاده کنند، اظهار داشت: افراد جامعه می‌توانند ماسک‌های فیلتردار P2 یا N95 را از داروخانه‌ها تهیه کنند.
 
* شهردار تهران: اگر باد بوزد وضعیت هوا خوب می‌شود
شهردار تهران گفت: وضعیت آلودگی هوا به خاطر پدیده وارونگی است که هر ساله رخ می‌دهد و اگر باد بوزد وضعیت خوب می‌شود. پیروز حناچی دیروز در حاشیه مراسم تقدیر از تاکسیران نمونه و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال فارس که وضعیت آلودگی شهر تهران چگونه است، گفت: امروز شاخص آلودگی هوا وضعیت ناسالم را نشان می‌دهد و در آستانه هشدار هستیم، البته فقط این وضعیت در تهران نیست. وی افزود: در شهرهای اطراف هم وضعیت حادتر است و این پدیده وارونگی هواست که در پاییز و زمستان با آن مواجهیم و حتی منجر به تعطیلی برخی مدارس هم شده است. شهردار تهران گفت: البته اگر باد بوزد اوضاع خوب می‌شود و مشکلات برطرف می‌شود اما ۹ روز است که هوا ساکن بوده و باد نوزیده است.حناچی درباره طرح‌های موقتی آلودگی هوا هم گفت: فقط شهرداری در این‌باره تصمیم‌گیر نیست؛ شورایی در استانداری فعال است که همه نظرات در آنجا مطرح می‌شود. شهردار تهران همچنین از راننده تاکسی امانتداری که کیف حاوی 70 هزار یورو را به توریست‌ها بازگردانده بود تقدیر کرد. بنا به این گزارش، حناچی تا امروز درباره آلودگی هوای شهر تهران سخنان متفاوتی داشته است؛ وی که تا دیروز جدی‌تر گرفته شدن موضوع معاینه فنی، امر به معروف برای کاهش استفاده از خودروی شخصی، توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و خلاصه مجموعه‌ای از علت‌ها را مطرح می‌کرد اما دیروز باد را به کمک طلبید.
 
* مراجعه بیش از ۲۰۰۰ بیمار به اورژانس به دلیل آلودگی هوا
سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: طی چند روز گذشته به دلیل بروز آلودگی هوا ۲۱۶۰ نفر به دلیل مشکلات قلبی و تنفسی به اورژانس پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی مراجعه کرده‌اند. به گزارش ایلنا، مجتبی خالدی با اشاره به توصیه‌های اورژانس برای ایام آلودگی هوا اظهار کرد: در چند روز گذشته میزان آلاینده‌ها و ذرات معلق هوای کشور بیش از حد مجاز شده و تعداد ۲۱۶۰ بیمار قلبی- تنفسی به اورژانس پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی استان‌های اصفهان، البرز، تهران، قزوین، قم و مرکزی مراجعه کرده‌اند. او افزود: به شهروندان و بویژه گروه‌های پرخطر توصیه می‌شود هنگام بروز آلودگی هوا از هر گونه فعالیت ورزشی خودداری و تا حد امکان از رفت و آمد غیرضروری در سطح شهر و هوای آزاد دوری کنند. وی یادآوری کرد: شیر، میوه‌ و سبزیجات برای مقابله با آلودگی هوا مؤثر است و بهتر است افراد مصرف نوشابه‌های گازدار و تنقلات کم‌ارزش را حذف کنند.
 

 


Page Generated in 0/0077 sec