printlogo


کد خبر: 212636تاریخ: 1398/8/23 00:00
در جدیدترین حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه 23 تن شهید و 56 نفر زخمی شدند
امت درغم غزه

گروه بین‌الملل: رژیم کودک‌‌کش اسرائیل در دور جدید حملات خود به غزه، 23 فلسطینی را به شهادت رساند و حمام خون دوباره‌ای در غزه به راه انداخت. منطقه التفاح واقع در شرق نوار غزه محل تمرکز حملات اسرائیل بوده است. در حملات صهیونیست‌ها علاوه بر مراکز تجمع مردم عادی و کودکان در بیت لاهیا، شرق غزه، بیت حانون و شرق خان یونس، 7 موتوسیکلت حامل فلسطینی‌ها نیز هدف قرار گرفت. به گزارش «وطن امروز»، اشغالگران قدس در 2 روز گذشته یک فرمانده ارشد مقاومت فلسطین و فرزند یکی دیگر از فرماندهان فلسطینی را در 2 حمله به شهادت رسانده و جنگ تازه‌ای را آغاز کردند. اسرائیل در 2 روز گذشته با استفاده از فضای تبلیغاتی رسانه‌های غرب تلاش کرد کشتار غزه را دفاع از خود جلوه دهد اما جنگنده‌های این رژیم با حملات کور و بی‌هدف، ده‌ها فلسطینی را به شهادت رسانده و صدها نفر را هم زخمی کردند. در میان شهدا و زخمی‌ها کودکان زیادی وجود دارند.  شهادت فرمانده گردان‌های القدس در منطقه شمالی غزه به همراه همسرش در عملیات تروری که در منطقه الشجاعیه در شرق غزه رخ داد در کنار شهادت معاذ العجوری، فرزند عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی در منطقه المزه در دمشق، تحولات جدیدی را ایجاد کرده است.
به گزارش منابع خبری فلسطینی، از بامداد روز گذشته تاکنون در تجاوز اسرائیل به غزه 23 فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از 56 فلسطینی دیگر از جمله 23 کودک زخمی شده‌اند.
گروه‌های فلسطینی که در ابتدا واکنش محدودی به ترور 2 عضو جریان مقاومت نشان داده بودند دیروز بلافاصله وارد فاز عملیاتی و درگیری با اسرائیل شدند و توانستند فضای وحشت را دوباره به سرزمین‌های اشغالی برگردانند. گردان‌های القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی مسؤولیت پیامدهای ترور یکی از فرماندهان خود را متوجه مقام‌های رژیم صهیونیستی کرد. سخنگوی این گردان‌ها اعلام کرد که در ساعات آینده برگ جدیدی به کارنامه شکست‌های نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی افزوده خواهد شد. ابوحمزه همچنین بر آمادگی کامل این گردان‌ها در برابر هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی تاکید کرد. سرایا القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین هم در بیانیه‌ای مشترک با «کتائب المجاهدین» (گردان‌های المجاهدین) اعلام کرد شهرک‌های «عسقلان» و «سدیروت» با ۲۰ موشک گراد هدف قرار گرفت. در بیانیه صادر شده آمده است، روز چهارشنبه سرایا القدس و کتائب المجاهدین با ۲۰ موشک گراد این دو شهرک صهیونیستی را هدف گرفتند؛ موشک‌ها با دقت به هدف اصابت کرد اما رژیم صهیونیستی مانند عادت همیشگی، خسارت‌ها را رسانه‌ای نمی‌کند. جهاد اسلامی در ادامه مسؤولیت این عملیات را بر عهده گرفت و آن را پاسخی طبیعی به ترور «بهاء ابوالعطا» و تلاش برای ترور «اکرم العجوری» در دمشق و دیگر جنایات رژیم صهیونیستی دانست.
 
* حمله انتخاباتی 
درباره هدف نتانیاهو از جنگ‌افروزی در غزه تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد. برخی کارشناسان قائل به این موضوعند که نتانیاهو با هدف دستیابی به دست برتر در کشاکش انتخاباتی این رژیم، یک بحران امنیتی تازه برای اسرائیل دست و پا کرده تا در سایه آن بتواند دوباره بر کرسی نخست‌وزیری بنشیند. 
جالب اینکه در سرزمین‌های اشغالی هم این تحلیل طرفداران جدی دارد به گونه‌ای که دیروز آویگدور لیبرمن، رئیس حزب اسرائیل بیتنا  اعلام کرد که ترور فرمانده نظامی جهاد اسلامی هیچ تاثیر و فایده دیگری جز تحقق اهداف سیاسی نتانیاهو در عرصه انتخاباتی اسرائیل نداشت. وی همچنین اشاره کرد: سال گذشته من به نتانیاهو این پیشنهاد را دادم که هرچه زودتر ابوالعطا را از میان بردارد اما او هیچ توجهی نکرد! از سوی دیگر، رونی دانییل، تحلیلگر سیاسی رژیم صهیونیستی گفته است که به نظر می‌رسد انجام این عملیات در برهه زمانی فعلی هیچ کمکی به پیشرفت سیاست‌های اسرائیل نمی‌کند و تنها در خدمت اهداف سیاسی نتانیاهو است. وی همچنین افزود: فرصت ترور ابوالعطا 3 هفته پیش کاملا مهیا بود اما نتانیاهو آن موقع این کار را انجام نداد!
 
* اتحاد جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها
دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا شاید در برخی موضوعات داخلی و حتی سیاست خارجی خود اختلاف‌نظرهای جدی داشته باشند اما به موضوع فلسطین که می‌رسند هر دو جناح یکصدا بر حمایت از اسرائیل تاکید دارند.  حمایت بی‌چون و چرای دونالد ترامپ از نتانیاهو که بر کسی پوشیده نیست و خود ترامپ نیز او را بارها دوست نزدیکش خوانده و اخیرا هم گفته اگر رئیس‌جمهور آمریکا نباشد ترجیح می‌دهد نخست‌وزیر اسرائیل شود. با این حال در اردوگاه دموکرات‌های آمریکایی، دیروز جو بایدن که این روزها بشدت درگیر رقابت‌های داخلی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست، از کشتار غزه و حمام خون صهیونیست‌ها در این شهر دفاع کرد و آن را دفاع از خود خواند.  بایدن در صفحه توئیترش نوشت: اسرائیل حق دارد از خودش در برابر تهدیدات تروریستی دفاع کند. وی بدون اشاره به کشتار کودکان توسط اسرائیل نوشت: قابل تحمل نیست که شهروندان اسرائیلی زندگی‌شان را در ترس همیشگی از حملات راکتی بگذرانند. به همین دلیل است که واشنگتن تا این حد حامی سرسخت سامانه گنبد آهنین بوده است. 
 
* اطلاعات جدید از جزئیات ترور فرمانده مقاومت
شبکه «آی 24 نیوز» تلویزیون رژیم صهیونیستی در خبری اختصاصی گزارش داد پیش از هدف قرار گرفتن منزل «بها ابوالعطا»، یکی از فرماندهان ارشد گروه جهاد اسلامی در نوار غزه، یک پهپاد وارد آن شده بود. بر این اساس، ارتش رژیم صهیونیستی برای مکان‌یابی و تایید محل زندگی ابوالعطا در نوار غزه، از یک پهپاد (کوادکوپتر) استفاده کرده و سپس منزل وی را هدف حمله هوایی قرار داده است. از 2 هفته پیش در پی عملیات راکتی جهاد اسلامی علیه شهر صهیونیست‌نشین «سدیروت» در نزدیکی نوار غزه، پهپادهای نیروی هوایی رژیم صهیونیستی بر فراز منازل ابوالعطا و 3 عضو ارشد جهاد اسلامی پرواز می‌کردند. به گفته شاهدان، این پهپاد روز سه‌شنبه بعد از شناسایی منزل ابوالعطا وارد آن شد و چند دقیقه بعد موشک رژیم صهیونیستی به آن برخورد کرد که به شهادت وی و همسرش منجر شد.
 
* تهدید به ترور سایر رهبران مقاومت فلسطین     
نتانیاهو که این روزها از ترس حملات مقاومت جرات بیرون آمدن از پناهگاه خود را ندارد، به جنبش جهاد اسلامی فلسطین نسبت به ادامه حملات به اراضی اشغالی هشدار داد. به گزارش روزنامه   هاآرتص، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه فوق‌العاده دولت گفت: جهاد اسلامی یک گزینه دارد و آن هم توقف حملات است  اگرنه ما حملات بیشتری را انجام خواهیم داد. همچنین  یدیعوت آحارونوت به نقل از نتانیاهو در این نشست نوشت: من فکر می‌کنم جهاد اسلامی پیام ما را درک می‌کند. آنها می‌دانند که ما حملات بی‌امان را ادامه خواهیم داد. سایت عبری‌زبان «روتر نت» هم به نقل از منابع رسمی گزارش داد، پیامی فوری به جهاد اسلامی داده شده مبنی بر اینکه اگر حملات موشکی و راکتی ادامه پیدا کند «زیاد نخاله» دبیرکل جهاد اسلامی و دیگر رهبران آن ترور خواهند شد. از سوی دیگر یووال اشتاینتز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی تهدید کرد اگر حماس گروه‌های فلسطینی را مجبور به توقف حملات نکند این رژیم دایره حملات خود را در نوار غزه گسترش خواهد داد.
 
حسن هانی‌زاده*:
* پشت پرده حمله به غزه
شهادت «بها ابوالعطا» از فرماندهان بلندپایه جنبش جهاد اسلامی که در پی حمله هوایی رژیم صهیونیستی به غزه رخ داد، باعث شد پس از چند سال مجدداً شاهد افزایش درگیری و تنش‌های نظامی بین گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی باشیم. 
در واکنش یه این حمله همان‌طور که انتظار آن می‌رفت، فرماندهان جهاد اسلامی عملیات‌هایی را با کمک گردان‌های قدس آغاز کردند که منجر به اعلام حالت فوق‌العاده در سرزمین‌های اشغالی شد. 
ریشه حوادث جاری در غزه را می‌توان در چارچوب تحولات منطقه در ماه‌های اخیر رصد کرد. ضمن اینکه آینده سیاسی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در بروز این رخدادها کاملاً موثر است. 
در بعد منطقه‌ای این تحولات را می‌توان در واکنش به سنگین‌تر شدن کفه ترازوی معادلات منطقه به نفع جبهه مقاومت قلمداد کرد. آمریکا و شرکای منطقه‌ای آن بشدت با نفوذ منطقه‌ای ایران و قدرت گرفتن جبهه مقاومت مقابله می‌کنند و این حملات را می‌توان از این منظر مورد تحلیل قرار داد. 
از آنجا که شدت التهابات سیاسی و اعتراضات مردمی در عراق و لبنان در روزهای اخیر تحت تاثیر اقدامات دولت و همین‌طور مدیریت صحیح بحران از سوی گروه‌ها و جریان‌های نزدیک به محور مقاومت کاهش یافته‌ و این دقیقاً در تضاد با منافع محور عبری- عربی- آمریکایی است، رژیم صهیونیستی در تلاش بود با ملتهب کردن نوار غزه، تمرکز ارتش لبنان را از مسائل امنیت داخلی معطوف به مرزها کند و بخشی از توان نیروهای مقاومت در عراق، لبنان و سوریه را به این سمت بکشاند تا زمینه برای گروه‌های فرصت‌طلب و آشوبگر در جهت بر هم زدن امنیت و آرامش نسبی چند روز اخیر در این کشورها فراهم شود.  در بعد داخلی نیز نتانیاهو درصدد انتقام از جهاد اسلامی و بهبود وجهه خود است. جهاد اسلامی یکی از گروه‌های فعال در مبارزه با رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو است.
نزدیک به 2 ماه قبل نتانیاهو در جریان سخنرانی برای حزب «لیکود» در «اشدود» شرکت کرده بود که بر اثر حملات موشکی از غزه به نزدیکی محل سخنرانی، مجبور شد به پناهگاه فرار کند. انتشار تصاویر این اتفاق تاثیر قابل توجهی در کاهش نظر افکار عمومی نسبت به ابقای وی به عنوان نخست‌وزیر این رژیم داشت. از این رو نتانیاهو با این اقدام خود خواست در کنار نا‌امن کردن منطقه و افزایش التهابات، پاسخی به حمله موشکی جهاد اسلامی بدهد. 
در حال حاضر نتانیاهو آینده حیات سیاسی خود را در گرو افزایش تنش و ناامنی در منطقه می‌بیند تا از کنار آن بتواند اعتباری برای خود به‌دست آورد اما واقعیت صحنه نبرد چیز دیگری است و اخبار منتشرشده از سرزمین‌های اشغالی نتیجه عکس برآوردهای نتانیاهو را نشان می‌دهد، چرا که پس از 5 سال، رژیم صهیونیستی مجدداً در تمام اراضی اشغالی حالت فوق‌العاده اعلام کرده است.  
برآیند این تحولات در 3 روز گذشته حاکی از این است که تخاصم بین رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت در چند روز آینده به صورت مقطعی ادامه خواهد داشت و تا زمان برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغالی، نتانیاهو از«حالت فوق‌العاده» حاکم بر فضای امنیتی آن بهره ‌خواهد برد. نکته مثبتی هم که در پس این تحولات برای گروه‌های فلسطینی تصور می‌شود این است که جریان سازش و گروه‌هایی که بعضاً مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین را دنبال می‌کنند، شدت تعارضات با گروه‌های جهادی را کاهش خواهند داد و به سمت وحدت با آنها قدم بر خواهند داشت. 
 

کارشناس مسائل فلسطین*


Page Generated in 0/0072 sec