printlogo


کد خبر: 212638تاریخ: 1398/8/23 00:00
گزارش «وطن امروز» از تازه‌ترین خبرهای مرتبط با سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر
خروج از فرم جشنواره؟!

احسان سالمی: امسال هم مثل همه دوره‌های قبلی جشنواره فیلم فجر با نزدیک شدن به ایام برگزاری، خبرهای مختلفی در ارتباط با آثاری که خواهان حضور در این رویداد هستند یا آثاری که به هر دلیلی ممکن است در جشنواره حضور نداشته باشند، در رسانه‌ها منتشر می‌شود؛ خبرهایی که برخی از آنها به شکل رسمی از سوی دست‌اندرکاران این آثار اعلام می‌شود و برخی دیگر نیز از محافل و گروه‌های مجازی سینمایی درز می‌کند که برای دوستداران این رویداد فرهنگی حاوی اطلاعاتی جالب توجه است. با این همه در فاصله یک هفته تا پایان مهلت ثبت‌نام اولیه آثار متقاضی حضور در این دوره از جشنواره فیلم فجر، تعدادی از نام‌های سرشناس، فرم حضور در جشنواره فجر را پر کرده‌اند اما چند فیلم پر سر‌و‌صدای امسال هنوز متقاضی حضور در جشنواره نشده‌اند و حتی احتمال دارد برخی از آنها در جشنواره امسال حضور نداشته باشند!
 
* «خروج» حاتمی‌کیا به سمت فجر
«خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا قطعا یکی از مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره امسال است؛ فیلمی که از مدتی پیش بحث‌هایی در ارتباط با عدم حضور آن در جشنواره امسال مطرح شده بود، بویژه آنکه بر اساس خبرهایی که پیش از این درباره قصه این فیلم منتشر شده، بخشی از قصه فیلم جدید حاتمی‌کیا به تجمع مقابل ریاست‌جمهوری اختصاص دارد و احتمال می‌رود همین موضوع باعث ایجاد حاشیه‌هایی برای فیلم جدید حاتمی‌کیا شود. آقا ابراهیم که در دوره قبلی حضورش در جشنواره فیلم فجر با «به وقت شام» نسبت به برخی صحبت‌های مطرح شده پیرامون اثرش گلایه کرده بود، بر اساس شنیده‌ها رغبت چندانی برای حضور در این دوره از جشنواره فیلم فجر نداشته است. البته در نهایت «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا نیز در جشنواره ثبت‌نام کرده است و این احتمال وجود دارد که ثبت‌نام نیز از سوی حبیب والی‌نژاد، تهیه‌کننده این فیلم انجام شده باشد. فرامرز قریبیان اولین بازیگری بود که نامش برای بازی در این فیلم رسانه‌ای شد و پس از او پانته‌آ پناهی‌ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی‌نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، فرزاد حسنی، اکبر رحمتی، آتش تقی‌پور، محمد فیلی، محسن صادقی‌نسب و رامین پورایمان دیگر بازیگران این فیلم هستند.
 
* «قاتل و وحشی» در خوف و رجای رسیدن به جشنواره
اما امسال فیلم‌های مهم حاضر در جشنواره محدود به تازه‌ترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا نمی‌شود و بر اساس خبرهای منتشر شده «روز بلوا» ساخته بهروز شعیبی دیگر محصول سازمان اوج است که تاکنون فرم حضور در جشنواره را پر کرده است. البته بر اساس شنیده‌ها «اوج 110» آخرین اثر اوج است که ساختش را آغاز کرده و قرار است در تولید آن از همکاری نیروی‌ هوایی ارتش استفاده شود و تلاش سازندگان آن بر رساندن این اثر به جشنواره فجر امسال است. همچنین صادق رنجکشان هم با 4 فیلم در کنار موسسه اوج از پرکارهای امسال تولید است. «خون شد» مسعود کیمیایی، «عنکبوت» ابراهیم ایرج‌زاد  «شنای پروانه» محمد کارت و «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله 4 فیلم اصلی رنجکشان برای جشنواره امسال هستند که برخی خبرهای غیررسمی از احتمال نرسیدن «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله به جشنواره امسال به دلیل سنگین بودن پروداکشن آن حکایت دارد. به این موارد می‌توان فیلم‌هایی چون «روز صفر» سعید ملکان، «مغز استخوان» حمیدرضا قربانی، «درخت گردو»ی محمدحسین مهدویان و «آتابای» نیکی کریمی را هم اضافه کرد که تاکنون فرم حضور در جشنواره را پر کرده‌اند. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که پر کردن فرم حضور در جشنواره به منزله رسیدن قطعی اثر به جشنواره امسال نیست.
 
* غایبانی که امیدواریم غایب نباشند!
هر چند واقعیت این است که فیلمسازانی همچون داریوش مهرجویی و مجید مجیدی در چند سال گذشته نتوانسته‌اند همچون دوران طلایی گذشته خود، با آثارشان توجه مخاطبان سینمای ایران را جلب کنند ولی تصور اینکه فیلمسازانی همچون مهرجویی و مجیدی فیلم بسازند اما در مهم‌ترین گردهمایی سینمای ایران حضور نداشته باشند، کمی سخت است، بویژه آنکه امسال با حضور فیلمسازان نامداری از نسل‌های مختلف سینمای ایران از جمله کیمیایی، حاتمی‌کیا و مهدویان، رقابت با حضور سایر چهره‌های سرشناس جذاب‌تر هم می‌شود. اما بر اساس آنچه تاکنون در رسانه‌ها منتشر شده، مجید مجیدی که فیلم «خورشید» را با نقش‌آفرینی جواد عزتی و با یک سوژه اجتماعی در دست تولید دارد، هنوز تصمیمی برای حضور در جشنواره فجر نگرفته است و حتی شایعاتی در ارتباط با احتمال حضور این فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح شده است. از سوی دیگر داریوش مهرجویی که بعد از چند سال دوری از فیلمسازی، با فیلم پربازیگر «لامینور» بازگشته بود، هنوز فرم حضور در جشنواره را پر نکرده است و قطعا این خبر خوبی برای دوستداران این کارگردان صاحب‌سبک سینمای ایران نیست. البته اگر بخواهیم به سایر غایبان احتمالی جشنواره هم اشاره کنیم می‌توانیم از فیلم پر سروصدای «مست عشق» حسن فتحی نام ببریم؛ اثری که البته از همان ابتدا بعید بود برنامه‌ای برای حضور در جشنواره فیلم فجر داشته باشد و با توجه به حضور سرمایه‌گذاران خارجی احتمالا تصمیم سازندگان آن بر حضور این اثر در یک جشنواره بین‌المللی باشد. «سه کام حبس» اثر سامان سالور، «ستاره بازی» اثر هاتف علیمردانی و «عامه‌پسند» سهیل بیرقی دیگر آثاری هستند که هنوز وضعیت حضور یا عدم حضورشان در جشنواره امسال مشخص نیست. با این همه هنوز برای قضاوت درباره اینکه کدام آثار ممکن است در جشنواره امسال حضور داشته باشند و چه فیلم‌ها و فیلمسازانی فرصت حضور در این رویداد را از دست می‌دهند، زود است اما آنچه مشخص است، جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر قطعا یکی از پرخبرترین دوره‌های این رویداد فرهنگی خواهد بود. 
 

Page Generated in 0/0137 sec