printlogo


کد خبر: 212640تاریخ: 1398/8/23 00:00
گزارش «وطن امروز» از دلایل اجرایی‌نشدن مصوبه توزیع شیر رایگان در مدرسه‌های دولتی
شیر مدارس خشک شد!

اسدالله خسروی*: با وجود تخصیص اعتبار 200 میلیارد تومانی در بودجه امسال برای توزیع شیر رایگان مدارس و گذشت حدود 2 ماه از آغاز سال تحصیلی، خبری از  شیر رایگان نیست. به گزارش«وطن امروز»، طبق اظهارات معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، برخلاف 2 سال گذشته (96 و 97) که هیچ اعتباری برای تامین توزیع شیر رایگان مدارس در بودجه سالانه در نظر گرفته نشد، امسال اما اعتبار توزیع این کالا برای دانش‌‌آموزان استان‌های کم‌برخوردار در بودجه تامین شده است. حال اینکه چرا دولت با وجود تامین اعتبار برای توزیع شیر رایگان مدارس، نسبت به این موضوع بی‌توجه است، برای مردم جای سوال دارد. از طرفی زمانی که از مسؤولان آموزش‌و‌پرورش نیز درباره خلف وعده دولت در چنین مواردی سؤال می‌شود، پاسخ قانع‌کننده‌ای ندارند و می‌گویند؛ حل مشکلات این وزارتخانه یکی دو تا نیست. در این میان شاید رقم اعتبار تخصیص یافته برای توزیع شیر رایگان مدارس، آنقدر چشمگیر نباشد اما این بدان معناست که دولت در اجرای قانون، عملکرد مناسبی ندارد و بعضا خودسرانه عمل می‌کند.

 
*دولت التزام جدی به اجرای دقیق قانون ندارد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره سهل‌انگاری دولت نسبت به اجرای مصوبه قانونی تامین بودجه شیر رایگان مدارس، برای توزیع این کالا در بین دانش‌آموزان استان‌های کم‌برخوردار، گفت: بودجه شیر رایگان مدارس در مجلس مصوب شده و دولت موظف به اجرای قانون است اما همانطور که مشاهده می‌شود، مسؤولان دولتی در اجرای برخی مصوبات قانونی بی‌توجه هستند. علی‌رضا سلیمی با بیان اینکه دولت تا حدی از حرکت در ریل اجرای مصوبات قانونی که مجلس آن را تصویب می‌کند خارج شده است، افزود: دولت به جای اجرای دقیق بودجه سنواتی، سال گذشته حدود 60 درصد تخلف داشت که این نشان ضعف دولت در اجرای دقیق قانون است، بنابراین باید گفت دولت التزام جدی به قانون ندارد. وی با اشاره به مصوبه تامین اعتبار شیر رایگان مدارس در سال جاری، گفت: ما از دولت قول گرفتیم شیر رایگان در مدارس استان‌های کم‌برخوردار، توزیع شود ولی دولت نسبت به این موضوع بی‌توجه است؛ این بدان معناست که دولت در مسیرعدم تمکین به قانون گام بر می‌دارد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید مصوبات قانونی را اجرا کند، افزود: مسؤولیت‌ناپذیری در قبال اجرای قانون پذیرفتنی نیست. چرا وزیر آموزش‌وپرورش به عنوان عضوی از کابینه دولت نسبت به اجرای چنین قانونی بی‌توجه است؟ آقای حاجی‌میرزایی به‌عنوان وزیر آموزش‌و‌پرورش باید رئیس سازمان برنامه و بودجه را ملزم به تامین اعتبار مشخص شده در بودجه سال جاری برای توزیع شیر رایگان مدارس کند و در چنین مواردی حتی شخص رئیس‌جمهور را از عدم ناکارآمدی برخی مسؤولان اجرایی مطلع کند. سلیمی اظهار داشت: زمانی که وزیری از نمایندگان ملت رای اعتماد می‌گیرد، نباید نسبت به رعایت حقوق مردم سهل‌انگار باشد.
 
*مجلس توزیع نشدن شیر رایگان مدارس را پیگیری می‌کند
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز درباره تعلل دولت در اجرای قانون توزیع شیر رایگان مدارس به «وطن‌امروز»، گفت: با توجه به تامین بودجه این طرح در سال جاری، عملیاتی شدن این مصوبه قانونی ضروری است، چرا که منابع تخصیص یافته در این بخش، سهم دانش‌آموزانی است که در استان‌های کم‌برخوردار ساکن هستند. سمیه محمودی با اشاره به فلسفه توزیع شیر رایگان میان دانش‌آموزان مدارس استان‌های کم‌برخوردار، تصریح کرد: طی یکی دو سال اخیر، شیر و به‌طور کلی محصولات لبنی با افزایش قیمت همراه شد و این گرانی باعث کاهش مصرف و حتی خروج مواد لبنی از سبد مصرفی دهک‌های پایین درآمدی و قشر ضعیف جامعه شده است، بنابراین توزیع شیر در مدارس استان‌های کم‌برخوردار، با در نظر گرفتن کاهش مصرف این کالا در این مناطق است که باید از این طریق جبران شود. وی با بیان اینکه دولت باید اهتمام لازم را نسبت به اجرای چنین قانونی به کار گیرد، گفت: وزیر آموزش‌و‌پرورش باید توان رایزنی قوی برای اجرای این مصوبه قانونی را داشته باشد و بدون فوت وقت پیگیر موضوع شود، چرا که بی‌توجهی به بخش سلامت موضوعی نیست که بتوان بسادگی از کنار آن گذشت. از طرفی با توجه به اینکه کودکان در سن رشد هستند، اهمیت مصرف شیر به عنوان یک ماده مغزی حاوی کلسیم دوچندان می‌شود؛ پس در شرایطی که گرانی شیر و فرآورده‌های لبنی موجب شده گروه‌های کم‌درآمد این کالای مهم را از سبد مصرفی خود حذف کنند، توزیع رایگان شیر در مدارس اهمیت بالایی دارد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: در صورت عدم اجرای مصوبه قانونی توزیع شیر رایگان مدارس در استان‌های کم‌برخوردار، مجلس پیگیر موضوع خواهد شد.
 
*مشکل توزیع؛ محدودیت نقدینگی 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز درباره علت توزیع نشدن شیر رایگان مدارس به «وطن امروز» گفت: اگرچه دولت ملزم به اجرای قانون است اما چنین مواردی به تامین نشدن بودجه بازمی‌گردد. میرحمایت میرزاده با بیان اینکه کمبود بودجه آموزش‌وپرورش فقط به این بخش باز‌نمی‌گردد، اظهار داشت: واقعیت امر این است که هم‌اکنون برای پرداخت حقوق معلمان نیز با مشکلات فراوانی مواجهیم. نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: در طول 15 سال اخیر مطالبات معلمان در خیلی بخش‌ها هنوز صفر نشده است، بنابراین تامین منابع مالی وزارت آموزش‌وپرورش نیازمند یک برنامه‌ریزی ویژه است. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بحث اجرای مصوبه تامین اعتبار توزیع شیر رایگان مدارس باید پیگیری شود، هر چند نقدینگی موجود برای اجرای خیلی از مصوبات بویژه در وزارت آموزش‌وپرورش بسیار محدود است.
 
*توزیع دوباره شیر در مدارس به‌شرط تأمین بودجه!
وزیر آموزش‌و‌پرورش چندی بیش راحت‌ترین جمله را در توجیه توزیع نشدن شیر در مدارس گفت: «اعتبار نداریم»! اخیرا تسنیم گزارش داده بود با وجود اینکه پیش از این بر اساس تصمیم پنجمین جلسه بررسی طرح توزیع رایگان شیر مدارس قرار شد از ابتدای آبان‌ماه سال جاری این طرح در 8 استان کم‌‌برخوردار اجرایی شود اما وزیر آموزش‌وپرورش می‌گوید: مشکل بر سر تأمین اعتبار است. محسن حاجی‌میرزایی درباره توزیع شیر در مدارس که پیش از این وعده آن از ابتدای آبان داده شده بود، می‌گوید: مشکل بر سر تأمین اعتبار است و به‌ محض اینکه این اعتبار دریافت شود، شیر مدارس را توزیع می‌کنیم. بر اساس وعده‌ای که به من داده شده اگر اعتبار تأمین شود، توزیع شیر را آغاز می‌کنیم. پیش از این بر اساس تصمیم پنجمین جلسه بررسی طرح توزیع رایگان شیر مدرسه، قرار شد از ابتدای آبان‌ماه سال جاری این طرح اجرایی شود. در همین رابطه، عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت طی ابلاغیه‌ای نحوه اجرای این طرح در سال جاری را به انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ابلاغ کرد که بر این ‌اساس 8 استان کمتربرخوردار بوشهر، خراسان‌جنوبی، سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان، ایلام، خوزستان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد و هرمزگان برای توزیع رایگان شیر مدارس در نظر گرفته شدند. از طرفی منابع مالی برای توزیع شیر رایگان در مدارس هر 3 ماه یک‌بار به حساب آموزش‌وپرورش ریخته می‌شود و در حال حاضر آموزش‌وپرورش منتظر ابلاغ از سوی سازمان برنامه و بودجه است تا کارخانه‌ها برای انعقاد قرارداد دعوت شوند اما هنوز تاریخی برای این امر اعلام نشده است. سازمان برنامه و بودجه باید ابتدا مبلغ مورد نیاز برای توزیع رایگان شیر مدارس به مدت 3 ماه را به حساب آموزش‌وپرورش واریز کند اما ظاهرا هنوز پولی واریز نشده است.
 
خبرنگار*

Page Generated in 0/0136 sec