printlogo


کد خبر: 212662تاریخ: 1398/8/23 00:00
صدور مجوز افزایش کرایه‌ تاکسی‌‌های اینترنتی در روزهای آلوده و بارانی

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: بر اساس دستورالعملی که وزارت کشور تصویب و ابلاغ کرده است، تاکسی‌های اینترنتی مجازند در روزهای بارانی و آلوده نرخ کرایه را افزایش دهند. علیرضا قنادان در گفت‌وگو با فارس، درباره قیمت‌گذاری و نرخ تاکسی‌های اینترنتی اظهار داشت: این مسأله یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در زمان تدوین دستورالعمل نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی بود. وی افزود: بر اساس دستورالعملی که وزارت کشور تصویب و ابلاغ کرده است، تاکسی‌های اینترنتی مجازند نرخ خود را به صورت پویا  تعیین کنند و بسته به شرایط مختلف این نرخ متفاوت باشد. قنادان تاکید کرد: تاکسی‌های اینترنتی زمانی که نرخی بالاتر از نرخ مصوب شورای شهر تهران برای تاکسی‌های تلفنی داشته باشند باید آن را حتما به مسافر اطلاع‌رسانی کنند تا مسافر تصمیم بگیرد آیا تمایل به استفاده از تاکسی با نرخ متفاوت دارد یا خیر.  مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران خاطرنشان کرد: گاهی مسافران به دلیل داشتن عجله یا اینکه خودرویی برای‌شان فراهم نیست حاضر هستند مبلغی اضافه‌تر بپردازند ولی تاکسی اینترنتی باید حتما این موضوع را اعلام کند.
 
*محدودیت‌های تاکسی‌های اینترنتی چیست؟
موضوع اعطای مجوز گرانی به تاکسی‌های اینترنتی در حالی اعلام می‌شود که چندی پیش وزارت کشور محدودیت‌های جدیدی درباره فعالیت‌های کسب‌وکارهای مرتبط با حمل‌ونقل شهری وضع کرده بود. در یکی از بندهای دستورالعمل مورد اشاره به تاکسی‌های اینترنتی مجوز گرانی داده شده بود: «امکان بالارفتن هزینه سفر وجود دارد، به عبارتی در مواردی که هزینه سفر از سقف تعرفه تاکسی‌های تلفنی مصوب برای هر شهر بالاتر شود باید قبل از انجام سفر از طریق اپلیکیشن به مسافر اعلام ‌شود». طبق این بخشنامه 2 نهاد نظارت‌کننده بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی وزارت کشور و شهرداری‌ها هستند که از طریق سامانه سماس و میدانی انجام می‌شود. وزارت کشور موظف است حداکثر ظرف مدت 6 ماه «سماس» را راه‌اندازی کرده و دسترسی‌های لازم را در اختیار مراجع و ذی‌نفعان قرار دهد و ارائه‌دهندگان خدمات هوشمند مسافر موظفند ظرف مدت یک ماه از تاریخ راه‌اندازی این سامانه اطلاعات رانندگان و وسیله نقلیه تحت پوشش خود به انضمام مشخصات شرکت، آدرس و تلفن دفتر مرکزی یا شعب استانی آن را وارد کنند. همچنین باید داده‌های هر سفر را به صورت هفتگی ثبت کنند علاوه بر این، باید امکان دسترسی وزارت کشور را به صورت هفتگی به اطلاعات هر سفر شامل شماره پلاک وسیله نقلیه، زمان و مختصات مکان مبدأ و مقصد، مقدار پیمایش و هزینه سفر با امکان صحت‌سنجی و گزارش‌گیری هر یک از موارد ایجاد کنند. همچنین در بخشی از بخشنامه آمده است: تاکسی‌های اینترنتی مشمول قانون سن فرسودگی خودروهای حمل‌و‌نقل عمومی خواهند بود، به این صورت که یک سال پس از تصویب این دستورالعمل خودروهای بالای ۱۵ سال و 2 سال پس از تصویب این دستورالعمل خودروهای بالای ۱۳ سال و 3 سال پس از تصویب خودروهای بالای ۱۰ سال از این ناوگان حذف شوند. 
گواهی معاینه فنی، بیمه‌نامه شخص ثالث و همخوانی شماره پلاک وسیله نقلیه با استان محل فعالیت از دیگر محدودیت‌های این دستورالعمل است.
 

Page Generated in 0/0062 sec