printlogo


کد خبر: 212715تاریخ: 1398/8/25 00:00
دور دنیا

باج 5 میلیارد دلاری کره‌ به آمریکا
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا پس از جلسه با «جئونگ کیونگ دو» وزیر دفاع کره‌جنوبی گفت، 2 کشور به منظور حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک برای خاتمه دادن به برنامه هسته‌ای کره‌شمالی باید در رزمایش‌های مشترک نظامی خود انعطاف‌پذیر باشند. آمریکا و کره‌جنوبی در تلاشند توافقی را در هفته‌های آتی برای تامین هزینه‌های استقرار 28 هزار و 500 نیروی آمریکایی در سال آینده، انجام دهند.
اسپر گفت: «کره‌جنوبی یک کشور ثروتمند است و می‌تواند و باید هزینه‌های بیشتری را برای استقرار ارتش آمریکا در کره‌جنوبی پرداخت کند».
یک قانون‌گذار کره‌جنوبی هفته گذشته اعلام کرد مقامات آمریکایی برای استقرار سالانه نیروهای خود در این کشور، 5 میلیارد دلار درخواست کرده‌اند که این مبلغ 5 برابر آن چیزی است که سئول با آمریکا توافق کرده بود.
***
اعتصاب گسترده در فرانسه
به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیمارستان‌‌های عمومی این کشور از سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون مجبور شده‌اند ۹ میلیارد یورو از هزینه‌های خود را کاهش دهند.
صدها پزشک، پرستار، دانشجوی پزشکی و کارمند بیمارستانی که روز پنجشنبه در پاریس و شمار دیگری از شهرها اعتصاب کردند، از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه خواستند «بیمارستان‌های دولتی را نجات دهد».
معترضان همچنین خواستار اعطای بودجه اضطراری 8/3 میلیارد دلاری به بیمارستان‌‌های دولتی شده‌اند.
سازمان جهانی بهداشت سال ۲۰۰۰ فرانسه را دارای بهترین نظام پزشکی در میان ۱۹۱ کشور رده‌بندی کرد اما «موسسه استاندارد و ارزیابی» سال ۲۰۱۷ نظام پزشکی فرانسه را در رده پانزدهم دنیا قرار داد.
***
هم‌حزبی «مورالس» رئیس جدید سنای بولیوی شد
نمایندگان مجلس سنای بولیوی، رئیس و 2 معاون این نهاد را تعیین کردند. به نوشته رویترز، در نتیجه این رأی‌گیری، «مونیکا اوا کوپا مورگا» از اعضای حزب جنبش سوسیالیم بولیوی به رهبری «اوو مورالس» رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی، به ریاست مجلس سنای این کشور منصوب شد. مورالس که از سوی کمیسیون انتخابات بولیوی برنده انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در ماه اکتبر اعلام شده بود، پس از اعتراضات خشونت‌آمیز مخالفان و اتهامات آنها علیه وی روز یکشنبه از سمتش استعفا کرد.
***
اس 400 طبق برنامه به هند تحویل می‌شود
ولادیمیر پوتین از تحویل سامانه دفاع موشکی اس 400 به هند طبق برنامه تعیین‌شده خبر داد. هند سال گذشته میلادی برای خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ با روسیه به توافق رسید. این خرید به‌رغم هشدارهای آمریکا مبنی بر اینکه چنین اقدامی می‌تواند تحریم‌هایی را علیه این کشور به دنبال داشته باشد، صورت گرفت. هند گفته است برای تقویت تدابیر دفاعی‌اش علیه چین، به این سامانه نیازمند است. به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به خبرنگاران حاضر در نشست بریکس که در برزیل برگزار می‌شود، گفت: درباره تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود. همکاران هندی ما خواستار سرعت بخشیدن به این روند نشده‌اند و همه‌چیز خوب پیش می‌رود.
***
نماینده سوریه در سازمان ملل: آمریکا مانع کشتن البغدادی می‌شد
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در سخنانی با اشاره به خبر کشتن ابوبکر البغدادی، سرکرده سابق داعش توسط نیروهای یگان ویژه آمریکا گفت: برخی کشورهای عضو شورای امنیت مانع تلاش‌های دولت سوریه و هم‌پیمانان آن برای مقابله با داعش و جبهه‌النصره در ادلب و حومه آن می‌شدند اما اکنون یکی از این کشورها (آمریکا) روی عملیات قتل البغدادی و برخی سرکرده‌های داعش مانور می‌دهد و به کشتن آنها افتخار می‌کند. الجعفری افزود: دورویی این کشور به حدی رسید که خودش را «قهرمان» قتل البغدادی معرفی کند اما زمانی که ارتش سوریه به دنبال نابودی وی و أبو محمد الجولانی، سرکرده جبهه‌النصره بود، فریاد نماینده‌اش سالن‌های سازمان ملل را در بر می‌گرفت و تجهیزاتش را علیه ارتش سوریه گسیل می‌کرد.
 

Page Generated in 0/0152 sec