printlogo


کد خبر: 212729تاریخ: 1398/8/26 00:00
دور دنیا

حمله جدید رژیم صهیونیستی به غزه
ارتش رژیم صهیونیستی صبح دیروز حملات هوایی را به شمال غزه انجام داد و اعلام کرد، اهدافی وابسته به حماس را هدف گرفته است، در مقابل رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند، ۹ شهرک‌نشین در پی شلیک موشک‌هایی از غزه به بئر السبع مصدوم شدند. وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در توئیتر نوشت: دست به حملاتی علیه اهداف حماس در بیت‌لاهیا واقع در شمال غزه زدیم.
***
نظر پمپئو درباره خروج آمریکا از سوریه
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا تصمیم دونالد ترامپ درباره عقب‌نشینی جزئی نیروهای کشورش از سوریه را توجیه کرد و گفت، واشنگتن در تحقق اهدافش در این کشور موفق شد. وزیر خارجه آمریکا اینگونه ادامه داد: عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه هرگز امنیت آمریکا را به خطر نخواهد انداخت و کشورش در عراق حضور قوی دارد و علاوه بر آن تعدادی از نظامیان آمریکایی نیز در سوریه باقی مانده‌اند.
***
پوتین ژانویه به ترکیه می‌رود
ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه قصد دارد هفته اول ژانویه به ترکیه سفر کرده و با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دیدار کند. ابراهیم کالین همچنین اعلام کرد از جمعه هماهنگی میان واشنگتن و آنکارا درباره پرونده اس - ۴۰۰ روسیه و جنگنده‌های اف - ۳۵ آمریکا آغاز شده است. کالین تأکید کرد اردوغان و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا او و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا را به هماهنگی درباره این موضوع مامور کرده‌اند.
***
تمدید مدت مأموریت آنروا
مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه قطعنامه تمدید فعالیت آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطین (آنروا) تا پایان ژوئن ۲۰۲۳ را تصویب کرد. آمریکا و رژیم صهیونیستی به این قطعنامه اعتراض کردند و 7 کشور رأی ممتنع دادند. کشورهای حامی این قطعنامه از وضعیت دشوار آوارگان فلسطینی ابراز نگرانی کردند.
***
 سفر ماه آینده میلادی ترامپ به لندن
کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس‌جمهوری آمریکا برای شرکت در نشست ناتو در تاریخ دوم تا چهارم دسامبر (۱۳-۱۱ آذرماه) به انگلیس سفر خواهد کرد. در این بیانیه آمده است: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد در جریان این نشست درباره بودجه دفاعی، تهدیدات نشأت گرفته از فضای سایبری، تهدیداتی که بر شبکه‌های مخابرات و تاسیسات زیربنایی مهم‌ تاثیر می‌گذارند و همچنین تهدیدات نشأت گرفته از تروریسم سخنرانی کند.
***
درخواست 8 میلیارد دلاری ترامپ از ژاپن
نشریه فارین پالیسی به نقل از مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی گزارش کرد، دونالد ترامپ از دولت ژاپن خواسته پول‌های پرداختی در ازای استقرار نظامیان آمریکا در این کشور را 4 برابر افزایش دهد. طبق گزارش نشریه فارین پالیسی، 3 مقام نظامی سابق آمریکایی که نام‌شان را فاش نکرده‌اند گفتند، واشنگتن از توکیو درخواست کرده هزینه سالانه خود برای استقرار 54 هزار سرباز آمریکایی در خاک ژاپن را از میزان 2 میلیارد دلار فعلی به حدود 8 میلیارد دلار افزایش دهد. توافق فعلی 2 کشور بر سر پرداخت این هزینه در ماه مارس 2021 منقضی می‌شود.
***
نامزد حزب النهضه مأمور تشکیل دولت جدید تونس
نهاد ریاست‌جمهوری تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد، راشد الغنوشی، رئیس پارلمان این کشور طی نشستی با سعید قیس، رئیس‌جمهوری تونس در کاخ قرطاج، «حبیب الجملی» را برای پست نخست‌وزیری به وی پیشنهاد داد. جنبش النهضه نیز اعلام کرده الجملی را به عنوان نخست‌وزیر تونس انتخاب کرده و الغنوشی، رئیس این جنبش نیز قیس را در جریان این مسأله قرار داده است. الجملی ۶۰ ساله مهندس کشاورزی بوده و پس از انقلاب در سال ۲۰۱۱ سمت وزیر مشاور وزارت کشاورزی تونس را برعهده داشت.
***
مشاور ترامپ مجرم شناخته شد
راجر استون، مشاور سابق و متحد رئیس‌جمهوری آمریکا در 7 مورد دروغگویی به کنگره، جلوگیری از اجرای عدالت و جعل و دستکاری در ادله مجرم شناخته شد. در جلسه دادگاه عنوان شد استون درباره تلاش‌هایش برای زمان انتشار مطالبی جهت تخریب هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ دروغ گفته است. هیات منصفه در دومین روز شور و بررسی رای خود را به دادگاه اعلام کرد. جعل و دستکاری ادله می‌تواند تا ۲۰ سال زندان به دنبال داشته باشد و باقی جرائم استون هرکدام ۵ سال حکم زندان دارند.

Page Generated in 0/0047 sec