printlogo


کد خبر: 212740تاریخ: 1398/8/26 00:00
بارش برف و سردرگمی مدیریت شهری منجر به ترافیک شدید و ایجاد مشکلات فراوانی برای شهروندان پایتخت شد
ترافیک بی‌تدبیری

گروه اجتماعی: برف و بنزین دیروز تهران و برخی شهرهای ایران را قفل کرد.
به گزارش «وطن‌امروز»، دیروز باز هم نبود مدیریت شهری به چشم آمد و برف و بوران زودتر از شهرداری‌چی‌ها دست به کار شد و چند اتوبان و آزادراه منتهی به پایتخت و همچنین خیابان‌های منطقه شمال تهران را به علت بارش برف قفل کرد. خط ویژه اتوبوسرانی در پایتخت نیز وضعیت افتضاحی داشت، چرا که تصادف‌های متعدد باعث مسدود شدن این خط حیاتی شد. بر اساس مشاهدات خبرنگار ما، ترافیک سنگین موجب شد پیمودن مسیر چند دقیقه‌ای ساعت‌ها طول بکشد. نبودن تدبیر در مدیریت شهری بسیار مشهود بود، چرا که سازمان هواشناسی ساعت‌ها قبل از بارش سنگین برف هشدارهای لازم را داده بود اما مدیران شهرداری به جای تدبیر قبل از واقعه بعد از دیدن برف و افتضاح ترافیکی، به فکر پاشیدن شن و ماسه و نمک در خیابان‌های پایتخت افتادند، غافل از اینکه ترافیک کشنده تهران ماشین‌آلات خدمات شهری را هم مانند سایر خودروها زمینگیر کرده است. روز گذشته برخی مدیران شهری مانند مجتبی یزدانی، معاون امور خدمات شهری شهرداری تهران از  پاسخگویی به خبرنگاران فراری بودند. یزدانی تماس‌های متعدد خبرنگار «وطن‌امروز» را قطع می‌کرد و پاسخگوی سوالات ما نبود. غیر از برف سنگین، برخی تجمعات تقریبا کوچک در اعتراض به گرانی بنزین هم به تشدید ترافیک در برخی شهرها کمک کرد؛ ترافیکی که خیابان‌ها را قفل کرد و کلید تدبیر هم نتوانست آن را باز کند. در گزارش زیر واکنش‌ها و اظهارات مسؤولان به ترافیک و قفل شدن خیابان‌های تهران و سایر کلانشهرها را مرور می‌کنیم.
 
* مردم چگونه در برف گیر کردند؟
در حالی که هواشناسی از چند روز گذشته اعلام کرده بود آسمان تهران برفی خواهد بود اما شهروندان مناطق شمالی تهران، صبح دیروز در برفی که چند ساعتی شروع به بارش کرده بود گرفتار شدند. پیروز حناچی، شهردار تهران در پیامی که در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر کرد، بیان داشت: از ابتدای بارش برف در مرکز کنترل ترافیک حضور دارم و بر روند برف‌روبی و بازگشایی معابر مناطق درگیر، نظارت دارم. در برخی شریان‌های اصلی انسداد رخ داده که در تلاشیم با هماهنگی دستگاه‌ها آنها را بازگشایی کنیم. مانند همیشه همراهی مردم را صمیمانه خواستارم.
 
* انتقاد پلیس از شهرداری
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران دیروز در جمع خبرنگاران گفت: از ساعت ۷ تا ۷:۳۰ صبح، بارش در مناطق شمالی تهران آغاز شد که با توجه به اینکه معابر شمالی تهران دارای شیب است، در پی بارش برف نیاز به برف‌روبی و ریختن شن و نمک دارد که راه باز شود و با توجه به انجام نشدن این موارد، تردد در معابر شمالی تهران با مشکل مواجه شد.
سردار محمدرضا مهماندار افزود: در خیلی از مسیرها به دلیل نشستن برف و عدم برف‌روبی و پاشیدن شن و نمک، خودروها امکان حرکت نداشتند و حتی در برخی معابر، رانندگان خودروهای خود را به همان صورت در وسط راه رها کرده‌ بودند. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ  تصریح کرد: در خیلی مناطق شمالی بار ترافیکی کاملا متوقف شد و در برخی نقاط مانند ولنجک، دربند، بلوار دانشجو، بلوار رشیدالدین فضل‌الله، خیابان ولیعصر، خیابان شریعتی از خیابان دزاشیب و در ادامه محورهای فرعی مثل خیابان فرمانیه و علوی و همچنین خیابان عمار تا سه راه‌یاسر، باهنر، خیابان کامرانیه شمالی، بلوار ارتش، بلوار اندرزگو، میدان دانشگاه آزاد در منطقه ۵، بلوار سیمون بولیوار، بلوار اشرفی اصفهانی، ستاری، بزرگراه‌های بابایی به غرب، امام علی به سمت شمال، چمران، صدر به سمت غرب، مدرس به شمال، چمران، یادگار امام، همت و همچنین شهید باکری از نقاطی بودند که به دلیل بارش شدید برف و لغزندگی، خودروها امکان حرکت نداشتند.
 
* مدیر شهری: با تیر نمی‌توانیم برف را بزنیم
مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران دیروز بیش از همه مسؤولان شهری با رسانه‌ها گفت‌وگو کرد اما کمی طلبکارانه. اصغر عطایی درباره عدم نمک‌پاشی معابر سطح شهر که مشکلاتی را برای شهروندان و پلیس راهور ایجاد کرد، گفت: معاونت خدمات شهری از شهریورماه تمهیداتی را در نظر گرفت که شامل تجهیزات و ماشین‌آلات برف‌روب، نمک‌پاش و محلول‌پاش بود که در اختیار همه مناطق قرار دارد. همچنین عوامل انسانی و آموزش‌دیده خدمات شهری در تمام مناطق مستقر هستند.
عطایی در واکنش به اینکه نمک‌پاشی باید از ساعاتی قبل از شروع برف انجام می‌شد، اظهار داشت: با توجه به ترافیک صبحگاهی، ماشین‌آلات سنگین در مناطقی که شاهد بارش برف بودیم، نتوانستند فعالیت کنند و برف نیز به اندازه‌ای نبود که بخواهیم تیغه‌زنی داشته باشیم و گریدر کار کند. برف محدود بوده و باید شن و نمک پاشیده شود.  مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران تصریح کرد: برودت هوا در سطح شهر در حد یخبندان نیست و برفی باریده که تنها سطح شهر را یک مقدار سفید کرده است، البته ما نیز برای این شرایط تمرین نداریم. او در پاسخ به این سوال که تصاویر در سطح شهر نشان می‌دهد برف در برخی مناطق نسبتا سنگین است و یخ‌زدگی نیز در سطح شهر مشاهده می‌شود، اظهار داشت: سطح خیابان‌ها را پاک می‌کنیم، دوباره سفید می‌شود، برف نشسته و نمی‌توان آن را در هوا با تیر زد، برف طبیعی است و باید روی زمین بنشیند و با شن و نمک یا گریدر نمی‌توان آن را برطرف کرد. مدیران اجرایی شهرداری و ما آمادگی کامل داریم ولی به این نکته توجه داشته باشید که برف تازه شروع شده و هنوز در تمام سطح شهر برف نباریده است و در مناطقی که شاهد بارش برف هستیم همکاران در حال رصد مناطق هستند. وی در پاسخ به این سوال که چرا نمک‌پاشی نشده است، اظهار داشت: چرا! در برخی نقاط نمک‌پاشی انجام شده است اما برف روی نمک‌ها می‌بارد و باید مجددا نمک‌پاشی شود. او در پاسخ به این سوال که پلیس راهور از خدمات‌رسانی شهرداری ناراضی است، اظهار داشت: ترافیک صبحگاهی نیز تاثیر داشت و مردم نیز با تجهیزات تابستانی و بدون بخاری و برف پاک‌کن وارد خیابان‌ها شدند که مشکلاتی را به وجود آورد. بارش برف 2 خط اتوبوسرانی در تهران را مسدود کرد مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: بارش برف 2 خط اتوبوسرانی در تهران را مسدود کرد. پیمان سنندجی در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرین جزئیات وضعیت اتوبوس‌های تهران به دلیل بارش برف در پایتخت اظهار داشت:‌ 2 خط اتوبوسرانی به دلیل این موضوع مسدود شد؛ یکی خط 10 و مسیر دانشگاه علوم و تحقیقات و دیگری خط 4 در جنوب به شمال چمران. وی افزود:‌ وضعیت تردد اتوبوس‌ها در سراسر تهران به صورت آنلاین رصد می‌شود که چند مورد سرخوردگی اتوبوس‌ها به دلیل لغزندگی به وقوع پیوسته است. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خاطرنشان کرد: عکسی که در فضای مجازی درباره حادثه 2 اتوبوس «بی‌آرتی» در بزرگراه امام علی مشاهده شده، مربوط به یکی از این سرخوردگی‌هاست و خوشبختانه مصدومی به همراه نداشته است. نهایت تدبیر شهردار تهران برای رفع مشکلات ناشی از بارش‌های دیروز 24 ساعته شدن خط متروی تهران- کرج و فرودگاه امام بود.
***
* امدادرسانی به بیش از هزار نفر در عملیات امداد و نجات     
سرپرست معاونت عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به بیش از هزار نفر در عملیات امداد و نجات خبر داد. حامد سجادی در تشریح عملیات امداد و نجات در ۷۲ ساعت گذشته گفت: در این مدت، امدادگران با پوشش ۳۰۲ عملیات امدادی، به یکهزار و 2 نفر امدادرسانی کرده و ۲۱۶ نفر را نیز نجات دادند. سجادی با اشاره به انتقال ۱۷۴ نفر به مراکز درمانی در این مدت گفت: ۲۳۳ نفر نیز از خدمات درمان سرپایی هلال‌احمر استفاده کردند. همچنین امدادگران این جمعیت، ۳۵ مصدوم سوانح ترافیکی را نیز رهاسازی کردند.
 
* جاده‌های برفی 7 استان
رئیس پلیس راه ناجا آخرین وضعیت جاده‌های کشور را تشریح کرد و از رانندگان خواست هنگام تردد در هوای برفی تجهیزات ایمنی به همراه داشته باشند. سردار حسینی آخرین وضعیت راه‌های درون‌شهری و برون‌شهری کشور را تشریح و اظهار کرد: در محورهای استان مازندران، شمال استان تهران، ارتفاعات محور کرج- چالوس، بخشی از محورهای استان سمنان مانند محور جدید سمنان به قم و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و شمال استان فارس شاهد بارش برف هستیم. رئیس پلیس راه راهور ناجا با بیان اینکه جمعه شب به صورت موقت محور کیاسر به سمنان به دلیل شدت بارش برف برای چند ساعتی مسدود شده بود، گفت: نکته مهم تجهیزاتی است که رانندگان باید در صورت تمایل به رانندگی در محورهای یاد شده به همراه داشته باشند، بویژه زنجیر چرخ برای محورهای کوهستانی یکی از تجهیزات الزامی است. 
 

Page Generated in 0/0050 sec