printlogo


کد خبر: 212772تاریخ: 1398/8/27 00:00
تولیدات نمایشی و سریال‌هایی که باید از الان منتظر آنها بود
روی خط تولید

گروه فرهنگ و هنر: اهالی تلویزیون با پشت سر گذاشتن 2 ماه محرم و صفر، این روزها حسابی دست به کار شده‌اند و جریان تولید محصولات نمایشی در تلویزیون در این مدت با قوت بیشتری در حال پیگیری است. در این میان گسترش سریال‌های خارجی در میان مخاطبان ایرانی به کمک سایت‌های دانلود فیلم و سامانه‌های «وی‌اودی»، تلویزیون را بر آن داشت سیاست‌هایش در زمینه تولید سریال و مجموعه‌های تلویزیونی را تغییر دهد. از این رو چند وقتی است تلویزیون سعی دارد سبد تولیدات نمایشی خود را متنوع‌تر کند. 
 
* در مسیر رسیدن به استانداردهای جهانی
یکی از مهم‌ترین اتفاقات در زمینه رویکردهای جدید تلویزیون در حوزه سریال‌سازی و سرمایه‌گذاری بر تولید سریال‌هایی گوناگون جهت تنوع ‌بخشیدن به کنداکتور شبکه‌های تلویزیونی، توجه به شاخصه‌های سریال‌سازی در عرصه بین‌المللی و استانداردهای آن است، البته در این زمینه باید اقتضائات داخلی و شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی را نیز در نظر گرفت. در همین زمینه روز گذشته بهرنگ ملک‌محمدی، مدیر فیلم و سریال مرکز «سیمافیلم» در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با تولید مینی‌سریال‌هایی که به نوعی از لحاظ کیفی موفق‌تر از سریال‌های بلند تلویزیون هستند و اغلب با استقبال مخاطبان هم مواجه می‌شوند، گفت: «قرار بر این است رنگ‌آمیزی سریال‌ها متفاوت باشد. ما در دوره‌ای تنها هفته‌ای یک شب سریال داشتیم، چون جهان به این صورت بود اما الان کنداکتور شبکه‌های مختلف دنیا دیگر به این صورت نیست. یعنی آنها حجم زیادی سریال تولید می‌کنند، بنابراین تلویزیون ما هم باید کنداکتورش را با استاندارد جهانی هماهنگ کند که می‌شود هر شب. البته اکنون پخش شبکه‌های مختلف تلویزیون این موضوع را رعایت می‌کنند که 2 شب پخش نداشته باشند. به نوعی آخر هفته‌ها یک شب خلاصه قسمت‌های هفته پخش می‌شود و یک شب پخش ندارند».
 
* چرا از ساخت مینی‌سریال‌ها بیشتر استقبال می‌شود؟
واقعیت این است که هر چند تولید سریال‌هایی با تعداد قسمت بالا برای مخاطبان جذاب‌تر است ولی در شرایط فعلی رسانه ملی ساخت سریال‌هایی که تعداد قسمت‌های کمتری دارند و در اصطلاح از آنها به عنوان «مینی‌سریال» یاد می‌شود، امری ساده‌تر است. به همین واسطه هم بود که ملک‌محمدی به عنوان یکی از اصلی‌ترین تصمیم‌گیرندگان حوزه سریال‌سازی در تلویزیون در ادامه گفت‌وگویش می‌گوید: همین الان برای تولید سریال‌های بالای ۱۰۰ قسمت در تلویزیون برنامه‌ریزی شده است. منتها ساخت این آثار، بودجه، هماهنگی و زمان می‌خواهد. باید قبول کنیم مینی‌سریال‌ها زودبازده‌تر هستند. به عنوان مثال مجموعه «گیله‌وا» اگر ۶۰ قسمت بود، اینقدر زود به نتیجه نمی‌رسید ولی سریال‌های حول و حوش ۱۰ قسمت خیلی سریع آماده می‌شود. اکنون رنگ‌آمیزی تولیدات سیما به‌گونه‌ای است که ترکیب مجموعه‌های کوتاه و بلند را شاهد باشیم. در گذشته یکسری عدد مطرح می‌شد و بر اساس آن سریال‌ها ۲۶ یا ۳۲ قسمتی بودند ولی الان این عددها جابه‌جا شده و بر اساس ظرفیت مجموعه‌ها میزان قسمت‌های آنها مشخص می‌شود. اکنون ما هر جایی احساس کنیم قصه تمام است، مجموعه را تمام می‌کنیم. به‌عنوان مثال مجموعه «پناه آخر» قرار بود ۱۳ قسمت باشد ولی ما به شکل عامدانه آن را ۱۰ قسمت کردیم.
 
* «سیما فیلم» سراغ «زیرخاکی» رفت
اما در کنار گفت‌وگوی اخیر و صحبت‌های مطرح ‌شده در ارتباط با سیاست‌های تلویزیون در حوزه تنوع‌بخشی به سبد تولیدات نمایشی سیما، این روزها خبرهای جالب توجهی در ارتباط با تازه‌ترین سریال‌های در دست تولید بخش‌های مختلف رسانه ملی منتشر شده است. به‌عنوان مثال مدیر فیلم و سریال مرکز سیمافیلم در بخشی از گفت‌وگوی اخیر خود درباره تولیدات تازه سیمافیلم گفت: اکنون 2 سریال در دست تولید داریم؛ یکی سریال «زیر خاکی» است به کارگردانی جلیل سامان و تهیه‌کنندگی رضا نصیری‌نیا که اکنون تصویربرداری آن در تهران در حال انجام است. این اثر ۲۶ قسمتی بوده و پژمان جمشیدی، ژاله صامتی و سید هادی حجازی‌فر در آن به ایفای نقش می‌پردازند. البته فکر می‌کنم زمان پخش این مجموعه سال آینده باشد. همچنین لازم است بگویم یک فصل این سریال تاریخی بوده و در سال‌های 58-57 روایت می‌شود. علاوه بر این سریال دیگری به نام «ایلدا» را نیز در دست تولید داریم که آن هم برای سال‌های 59-58 و ابتدای جنگ است که در حال تصویربرداری در خرم‌آباد است. راما قویدل، کارگردان این مجموعه است و سیدعلیرضا سبط احمدی هم تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد.
 
سریال‌هایی که باید منتظرشان باشیم
اما از میان همه خبرهایی که این روزها در ارتباط با سریال‌های در دست ساخت تلویزیون منتشر می‌شود، به نظر می‌رسد چند مورد از آنها به واسطه ترکیب بازیگران آن یا عوامل پشت دوربین، از شانس بیشتری برای جلب نظر مخاطبان برخوردار باشند.
 
کتونی زرنگی
«کتونی زرنگی» نخستین سریال تلویزیونی علی ملاقلی‌پور است که تهیه‌کنندگی آن را محمدرضا شفاه برعهده دارد و مدتی است مراحل تولیدش آغاز شده است. «کتونی زرنگی» یک کمدی پرانرژی اجتماعی‌ است که نگارش فیلمنامه آن را محسن ملکی و حسین حقیقی در حدود ۲۰ قسمت برعهده داشته‌اند. هدایت هاشمی، افسانه چهره‌آزاد، ملیکا شریفی‌نیا، علی سلیمانی، محمود جعفری، علیرضا جعفری و مصطفی ساسانی بازیگران اصلی و رادمهر رزمجوی و عماد شعبانی بازیگران خردسال «کتونی زرنگی» را تشکیل می‌دهند. بازیگران دیگری نیز در ادامه مسیر به پروژه خواهند پیوست. این سریال در «باشگاه فیلم سوره» و به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه 3 سیما تولید می‌شود و طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است زمستان امسال روی آنتن برود.
 
نون.خ 2
پس از استقبال از فصل اول «نون.خ»، ساخت فصل دوم این سریال نیز آغاز شد. این سریال که در شبکه اول سیما تولید می‌شود، در فصل دوم خود با اضافه شدن چند بازیگر جدید به ترکیب بازیگران اصلی آن تولید خواهد شد. سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، علی صادقی، هومن حاجی‌عبداللهی، نعیمه نظام‌دوست، سیروس میمنت، شیدا یوسفی و صبا ایزدپناه بخشی از بازیگران این مجموعه در فصل اول آن بودند. این سریال بتازگی با پشت‌سر گذاشتن مراحل پیش‌تولید، وارد مرحله تولید شده است. نکته مهم در ارتباط با این سریال استفاده از ظرفیت جذابیت‌های بصری مناطق بکر و کمتر دیده شده کردنشین کشورمان است که اتفاقا با استقبال بالایی هم از سوی مخاطبان همراه شد.
 
نیوجرسی
«نیوجرسی» عنوان موقت یک طنز 90 شبی است که سیامک انصاری و جواد رضویان قرار است آن را برای شبکه سوم سیما کارگردانی کنند. هر چند هنوز اطلاعات چندانی در ارتباط با این مجموعه منتشر نشده ولی به احتمال زیاد با توجه به سوابق همکاری جواد رضویان و سیامک انصاری به‌عنوان بازیگر در بسیاری از طنزهای موفق تلویزیون، می‌توان از همین حالا «نیوجرسی» را به‌عنوان یکی از سریال‌های طنز پرمخاطب تلویزیون در ماه‌های پیش رو دانست؛ سریالی که احتمالا می‌تواند خاطرات خوش سریال‌های طنز 90 شبی موفق تلویزیون در دهه 80 و اوایل دهه 90 را تکرار کند؛ مجموعه‌هایی که معمولا این دو کمدین پای ثابت آنها بودند.
 
بی‌نشان
«بی‌نشان» سریالی اجتماعی و حاصل همکاری برادران رزاق کریمی است که با محوریت زندگی جانبازان ساخته می‌شود. در این پروژه قرار است مصطفی رزاق‌کریمی به عنوان کارگردان و مرتضی رزاق‌کریمی در نقش تهیه‌کننده حضور داشته باشند. این مجموعه در قالب یک سریال اجتماعی و خانوادگی و در زمان حاضر ساخته خواهد شد و دغدغه‌هایی با محوریت جانبازان دارد. این سریال ۳۰ قسمتی است که امکان دارد در نگارش بیشتر شود. «بی‌نشان» نام موقت این مجموعه است. «بانو قدس ایران» جزو آخرین مستندهایی است که مصطفی رزاق‌کریمی ساخته که مورد توجه فراوانی در جشنواره «سینماحقیقت» هم قرار گرفت. همچنین او پیش از این با ساخت مستند «خاطراتی برای تمام فصول»، به گوشه‌هایی فراموش شده از جنگ پرداخت.
 

 


Page Generated in 0/0058 sec