printlogo


کد خبر: 212788تاریخ: 1398/8/27 00:00
گزارش «وطن امروز» از ادامه انتقادات به عملکرد مدیریت شهری پایتخت در مواجهه با برف پاییزی
صدای دوستان حناچی هم درآمد
مرتضی طلایی در گفت‌وگو با «وطن امروز»: اولین برف تهران ناکارآمدی شهرداری را نشان داد

گروه اجتماعی: عملکرد شهرداری تهران در مواجهه با برف اول هفته جاری آنقدر ضعیف بود که صدای دوستان حناچی و اعضای شورای شهر پایتخت را هم درآورد.
به گزارش «وطن‌امروز»، عزل شهردار یک ناحیه، درخواست برخورد با خاطیان روز برفی، موضع‌گیری عجیب رسانه شهرداری و ادامه انتقادات از عملکرد بد شهرداری آخرین خبرها از سوء‌مدیریت شهری در جریان بارش برف 25 آبان بود. بارش برف روز شنبه، رفت‌و‌آمد در شهر را بشدت تحت‌تاثیر قرار داد و ترافیک کم‌سابقه‌ای را در پایتخت ایجاد کرد اما فقط شهردار یک ناحیه در منطقه یک تهران اخراج شد! مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه یک تهران دیروز در گفت‌وگو با فارس، اعلام کرد: «محمود کجوری» شهردار ناحیه 4 منطقه یک تهران با حکم «سیدحمید موسوی» شهردار منطقه یک به دلیل عدم انجام وظایف محوله در زمان بارش برف، عزل شد و «ابوالفضل پاشانژاد» با حکم شهردار منطقه یک به عنوان شهردار ناحیه 4 منطقه یک منصوب شد. اما نکته مهم آن است که قطعا مشکل بزرگ و گره کور ترافیکی با عملکرد شهرداری یک ناحیه ایجاد نشده و انتقادات از شهرداری تهران با عزل وی کاهش نمی‌یابد. در این بین اعضای شورای شهر نیز برای کاهش فشار انتقادات، خواستار برخورد با خاطیان و عزل مدیران شهری بیشتری شدند. اعضای شورای شهر معتقدند اقدامات شهرداری تهران در مناطق شمالی شهر تهران بویژه مناطق یک، 2، 22 و در پاره‌ای موارد منطقه 5 مناسب نبوده و آن چیزی که از نظرات شهروندان استخراج می‌شود این است که بار مشکلات در منطقه یک و 2 بیشتر بوده است.
 
*انتقادات هاشمی از حناچی
رئیس شورای شهر تهران دیروز اعلام کرد شهردار تهران قول داده اگر قصوری شود با آن برخورد کند! البته طبق معمول آقای شهردار به شورای شهر اطلاع داده در این‌باره در حال بررسی اوضاع است. محسن هاشمی همچنین اعلام کرد در ادامه سریال نامه‌نویسی به معاون اول رئیس‌جمهور، نامه دیگری به جهانگیری نوشته و خواستار پرداخت پول به شهرداری برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی شده است. هاشمی دیروز گفت: شهردار تهران ضمن ارائه‌ گزارشی از اقدامات شهرداری تهران در پی بارش برف روز گذشته اعلام کرده در حال بررسی هستند تا اگر مقصری وجود دارد با فرد مقصر برخورد کنند. در این جلسه شهردار تهران گزارش مشکلات روز شنبه شهر را ارائه داد و اعلام کرد در این‌باره در حال انجام بررسی‌های لازم است.  وی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین ناشی از کاهش ارزش پول، افزایش قاچاق بنزین و مصرف بی‌رویه بوده است، اظهار کرد: البته گران‌شدن بنزین پیامدهایی نیز برای مدیریت شهری دارد که یکی از آنها افزایش تقاضای استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی بویژه مترو و اتوبوس در ساعت پیک تردد است که باید نسبت به توسعه حمل‌و‌نقل عمومی اقدام کنیم.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها باید بخشی از درآمدهای بنزین صرف توسعه حمل‌و‌نقل عمومی شود که متاسفانه این مهم در دوره‌های قبل رخ نداده است، ادامه داد: نامه‌ای با امضای ریاست شورا به جهانگیری ارسال کردیم و خواستار تشکیل کارگروه ویژه ناوگان اتوبوس و مترو شدیم و به نظر می‌رسد بتوانیم در راستای این مهم گام برداریم. دیگر اعضای شورای شهر نیز خواهان برخورد و عزل مدیران مقصر شدند. حجت نظری، عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما حتما از شهردار توقع داریم با قصور و تقصیرها در هر رده‌ای از مسؤولیت‌های شهری مواجه شد، برخورد قاطعی انجام دهد. ‌اگر کسی در یکی از پست‌های مسؤولیتی تقصیر مرتکب شده که حتما باید این فرد خاطی عزل شود و اگر هم کسی مرتکب قصور و کوتاهی شده، باید یک سطحی از برخورد اداری با وی شود.علی عطا، سخنگوی شورای شهر تهران هم اعلام کرد از مردم تهران بابت ایجاد مشکل ترافیکی در روز برفی شنبه عذرخواهی می‌کند. وی همچنین گفت: در جلسه هم‌اندیشی با شهردار تهران از وی درخواست کرده‌ایم با مدیران خاطی برخورد و آنها را عزل کند.
 
* آقای شهردار چه گفت؟
شهردار تهران در اظهار نظری عجیب و غریب اعلام کرد مشین‌آلات شهرداری فرصت عرض اندام نداشتند، اگرنه آماده مقابله با مشکلات برفی بودند! پیروز حناچی که با یک برنامه رادیویی گفت‌وگو می‌کرد، گفت: ما از هفته گذشته اعلام آماده‌باش برای مناطق شمالی تهران را داده بودیم ولی بارش دیروز در پیک ترافیک صبحگاهی اتفاق افتاد و قبل از آن با افت دمای شدید روبه‌رو نبودیم. با وجود امکانات و آماده‌باش شهرداری امکان امداد‌رسانی سریع نبود. نمک و شن، سری اول توسط مردم با پاشیدن در سطح معابر انجام شد ولی سری دوم به دلیل شدت بارش، شسته و زیر برف رفته بود! وی افزود: ماشین‌آلاتی که برای مناطق آماده بودند، فرصت عرضه در خیابان‌ها را پیدا نکردند که ان‌شاءالله این آمادگی شکل می‌گیرد. البته مخازن شن و نمک و کفاف بارندگی در روزهای آتی را خواهد داد.
 
* گزارش عجیب روزنامه شهرداری
روزنامه همشهری متعلق به شهرداری تهران گزارشی از بی‌تدبیری مسؤولان شهری برای مقابله با مشکلات ناشی از برف را با تیتر «وقتی همه غافلگیر شدیم» منتشر کرد. غافلگیری روزنامه شهرداری نشان می‌دهد حتی با وجود پیش‌بینی بارش برف در تهران امکان دارد مدیران شهری غافلگیر شوند. البته این روزنامه بخشی از تقصیرها را گردن گرانی بنزین انداخت اما در نهایت نتوانست سوء‌مدیریت شهری را کتمان کند. در بخشی از روزنامه دیروز همشهری آمده: «دیروز روز بد تهران بود، چه کسی فکر می‌کرد که یک روز تهران به دلیل بنزین و برف از حرکت بایستد. بنزینی که همیشه هوای تهران را آلوده می‌کند و برفی که همیشه هوای تهران را پاک؛ حالا این 2 در کنار هم پایتخت را متوقف کردند، آن هم یک روز کامل. روی دیگر سکه اما پاسخ برخی مدیران شهری بود. مدیران خدمات شهری شهرداری تهران از شرایط عادی تهران سخن گفتند. در حالی که گذشته از آماده نبودن سایت‌های برف‌روبی بسیاری از معابر پایتخت در تصرف معترضان بود. مناطق شمالی‌ شهر، در برف فرو رفت، بی‌آنکه شهرداری‌های این مناطق شن‌پاشی و نمک‌پاشی را آغاز کنند. بخش عمده‌ای از بزرگراه‌های تهران به دلیل حجم برف و شن‌پاشی نشدن، باعث بروز تصادفات و حرکت آرام خودروها شد. از سوی دیگر، برخی شهروندان با هدف اعتراض، به بستن بزرگراه‌ها رو آوردند و با آتش‌زدن لاستیک برخی معابر اصلی تهران را بستند. اما هر چه بود، تهران دیروز قفل قفل بود».
 
* شهرداری منطقه یک: منطقه ما بیشتر برف آمد
مشکلات ترافیکی ناشی از بارش برف در منطقه یک تهران بیشتر از سایر مناطق به چشم آمد اما مسؤولان شهرداری این منطقه معتقدند آمادگی برای مقابله با برف را داشته‌اند ولی آماده این حجم از برف نبوده‌اند! مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه یک در این‌باره به فارس، گفته است: ترافیک روز شنبه در معابر بسیار زیاد بوده است و بسیاری از مردم ماشین‌ها را کنار خیابان‌ها پارک کردند. به نظر شما با این حجم بارش می‌توان ظرف چند ساعت معابر را پاکسازی کرد؟
صالحی در پاسخ به اینکه منطقه یک از لحاظ شرایط جغرافیایی ویژگی‌های خاصی دارد و دارای شیب زیاد است و در دامنه کوه قرار دارد و باید امکانات و تجهیزات آن در مواقع برف‌روبی متفاوت باشد،‌ گفته: آمادگی ما خوب بوده است، تجهیزات و نیروی انسانی هم داشتیم اما حجم بارش بالا بود و ما تا ساعت 11 شب حجم ترافیک بالایی داشتیم. شب پیش از آن تا پاسی از شب ترافیک داشتیم و نمی‌توانستیم گریدر را به داخل خیابان‌ها ببریم اما از صبح بسیاری از اقدامات توسط نیروی انسانی انجام شد.
صالحی در پاسخ به این موضوع که این حجم از بارش در سایر مناطق شمالی مانند 2 و 3 هم رخ داده اما در این مناطق مسدودی معابر وجود نداشته، گفته: حجم بارش در منطقه یک بیشتر بوده و این منطقه پرشیب است و مخاطرات خود را دارد و قطعا سختی کار بیشتر است.
 
* قالیباف استعفا کند!
کاربران شبکه‌های اجتماعی بعد از ایجاد ترافیک سنگین در تهران برفی، واکنش‌های مختلف داشتند اما هشتگ طعنه‌آمیز استعفای قالیباف بیش از سایر موضوعات مورد استقبال قرار گرفت. کاربران شبکه‌های اجتماعی تا زمانی که اینترنت موجود بود، با طعنه به اصلاح‌طلبانی که با کوچک‌ترین مشکل شهری در زمان شهردار بودن قالیباف خواستار استعفای وی بودند، باز هم قالیباف را مقصر اصلی قفل‌شدن تهران در روز شنبه 25 آبان معرفی کردند و با طعنه به مدیریت فعلی شهر تهران خواستار پاسخگویی شهردار فعلی شدند. مقایسه مدیریت تهران در زمان محمد‌باقر قالیباف و مدیریت فعلی بحث داغ دیروز بود. حال سؤال این است که چگونه در دوران مدیریت سابق شاهد این مشکلات نبودیم؟ اقبال شاکری، عضو سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» در پاسخ به این پرسش گفت: برنامه‌ریزی‌ها در دوران شهرداری قالیباف به گونه‌ای بود که حتی با بارش‌های سنگین برف و باران اتفاق خاصی رخ نمی‌‌داد و خیابان‌ها قفل نمی‌شد. بروز چنین مشکلاتی ناشی از عدم مدیریت شهری در کلانشهر تهران است.  وی افزود: با وجود شبکه‌های ارتباطی شهری و تجهیزات کافی در تهران با بارش اولین برف در تهران، ناتوانی مدیران شهری برملا شد و شاهد اعتراض مردم به سوء‌مدیریت‌ها بودیم، در حالی که شهرداری‌ها باید تمهیدات لازم را برای رفع مشکلات احتمالی ناشی از بارش‌های احتمالی و... بیندیشند و با آمادگی کامل قبل از وقوع هر واقعه‌ای پای کار بیایند تا مشکلی برای شهروندان در موقع اضطرار پیش نیاید.
شاکری با بیان اینکه شهردار تهران باید پاسخگوی مشکلات به‌ وجود آمده در پی بارش‌های اخیر باشد، گفت: چرا با وجود هشدارهای سازمان هواشناسی و نیز برخورداری شهرداری از امکانات لازم، شهروندان باید شاهد بی‌نظمی در عبور و مرور باشند؟ 
وی به برکناری شهردار ناحیه 4 منطقه یک شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: شهرداری‌ها اکنون وسایل ارتباطی پیشرفته دارند و شخص شهردار می‌توانست عملیات مقابله با برف را فرماندهی کند، بنابراین رخ‌ دادن این اتفاقات ناشی از عدم مدیریت شهرداری یک ناحیه نیست و شخص شهردار باید پاسخگو باشد. 
 
* شهرداری تهران توجهی به هشدارهای سازمان هواشناسی ندارد    
عضو سابق شورای شهرتهران در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره عملکرد شهرداری تهران در روزهای برفی و بارانی، گفت: تهرانی‌ها با بارش اولین برف امسال، شاهد عملکرد ضعیف شهرداری بودند، چرا که چنین نهادی در این روز نتوانست مشکل عبور و مرور مردم را حل کند. مرتضی طلایی با بیان اینکه در دوره مدیریت پیشین شورای شهر و شهرداری تهران، پیش‌بینی‌های لازم برای رفع مشکلات در شرایط گوناگون را داشتیم، گفت: شهرداری تهران قبل از اینکه اتفاقی رخ دهد، همیشه به صورت آماده‌باش کامل در می‌آمد تا خدمات‌رسانی برای رفع مشکلات احتمالی ناشی از بارش برف و باران و... بخوبی انجام شود و مشکلی در این رابطه زندگی مردم را تهدید نکند. وی به دپوی گونی‌های شن و نمک در معابر و مناطق پایتخت در دوره مدیریت پیشین شورای شهر و شهرداری اشاره کرد و افزود: آماد‌باش کامل شهرداری‌ها بویژه نیروهای خدمات شهری در آن دوره به گونه‌ای بود که با بروز هر اتفاق جوی مشکلی در کلانشهر تهران پیش نمی‌آمد. طلایی با بیان اینکه متاسفانه امروز شهرداری‌ها در تهران توجهی به پیش‌بینی سازمان هواشناسی ندارند، افزود: به‌رغم هشدارهای جدی سازمان هواشناسی نسبت به بارش برف در تهران اما شهرداری پایتخت نسبت به این موضوع بی‌توجه بود و هیچ اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نداد. وی با اشاره به برکناری یکی از شهردارهای تهران در پی کم‌کاری وی در ارائه خدمات شهری با بارش اخیر برف در پایتخت از سوی شهردار تهران، گفت: مسؤولیت‌پذیری و نظارت‌ها، معمولا باید از بالا به پایین باشد و اگر قصوری از یکی از شهردارها مشاهده شود بی‌شک نشان‌دهنده ناکارآمدی کل بدنه شهرداری است. حال از آنجایی که خود شهردار تهران برای رفع مشکل آلودگی هوا دست به دامن باد می‌شود، بنابراین نباید انتظار خاصی از وی در مدیریت کلانشهر تهران داشت.
***
2000 تصادف خسارتی در روز برفی تهران     
رئیس پلیس راهنمایی ‌و ‌رانندگی تهران بزرگ از رسیدگی به 2000 تصادف رانندگی در روز شنبه از سوی ماموران پلیس راهور خبر داد. سردار مهماندار در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: معمولا در روزهای برفی تصادفات جرحی و فوتی کاهش می‌یابد اما به همان میزان تصادفات خسارتی افزایش می‌یابد. وی خاطرنشان کرد: روز شنبه ماموران پلیس به 2000 تصادف خسارتی رسیدگی کردند که نشان می‌دهد با توجه به لغزندگی معابر لازم است رانندگان فاصله طولی را رعایت کنند. مهماندار درباره وضعیت ترافیکی دیروز پایتخت نیز گفت: با توجه به تعطیلی مدارس، شاهد ترافیک روان در معابر بودیم.  وی با بیان اینکه سازمان هواشناسی برای روز دوشنبه بارش برف و باران پیش‌بینی کرده است، گفت: بر همین اساس لازم است شهروندانی که در مناطق شمالی و کوهستانی تردد می‌کنند، حتما از زنجیر چرخ استفاده کنند، در غیر این صورت هم خودشان و هم خودروهای پشت سری را گرفتار ترافیک می‌کنند. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در عین حال تاکید کرد در روزهای برفی شهروندان حتما زنجیر چرخ به همراه داشته باشند و تصور نکنند زنجیر چرخ تنها برای جاده‌های کوهستانی است.
 
*بارش برف و باران در اکثر محورها
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا از بارش برف و باران در اکثر محورها خبر داد. سرهنگ نادر رحمانی با اشاره به آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور اظهار کرد: در محورهای سمنان و مرکزی، ارتفاعات اردبیل و گیلان، محور 
اصفهان- شهرکرد، اصفهان- الیگودرز در استان اصفهان،‌ کوهرنگ، مسجد سلیمان و شهرکرد به فارسان بارش برف و اکثر محورهای استان خوزستان و محور شیراز- کازرون نیز بارش باران گزارش شده است.

 


Page Generated in 0/0274 sec